Ilgmūžības virziena piekritējas, mākslinieces Kristīne Kārkliņa un Žanete Eglīte arī biznesā palikušas uzticīgas šiem principiem, izveidojot uzņēmumu, kas no betona veido mājlietas - svečturus, puķu podus un kastes, traukus un flīzes.
"Vecais, labais betons no arhitektūras materiāla kļuva par interjera priekšmetu materiālu – krāsainu, ar dažādām virsmas apdarēm un faktūrām. Sākumā kā dāvanas draugiem, bet pirms gada izlemts darboties plašāk," stāsta uzņēmuma "SENSUOUS nature" dibinātājas.
K.Kārkliņa studējusi tēlniecību un funkcionālo dizainu. Vēlāk daudzus gadus strādājusi kā grafiskais dizaineris, bet nerimstoša bijusi vēlme atgriezties pie "taustāma" dizaina darbiem. Un tā vecais, labais betons no arhitektūras materiāla kļuva par interjera priekšmetu materiālu – krāsainu, ar dažādām virsmas apdarēm un faktūrām.
Kopumā uzņēmējdarbības uzsākšanā tika investēti aptuveni 15 000 eiro, taču investīcijas turpinās, jo kā norāda uzņēmuma dibinātājas betona produktu un zīmola izveide ir darba un resursu ietilpīgs process. "Mēs daudz laika un enerģijas ieguldām mūsu idejas nodošanā. Jo tie nav tikai svečturi vai puķupodi. Tās ir ar rokām, tepat Latvijā, no Latvijā ražotām izejvielām radītas mājlietas," komentē K.Kārkliņa un Ž.Eglīte.
"SENSUOUS nature" ir uzņēmums, kas izgatavo betona dizaina priekšmetus gan nelielās mājlietu kolekcijās, gan pēc individuāliem pasūtījumiem. Uzņēmums nodrošina pilnu pakalpojuma ciklu no dizaina izstrādes līdz gala produktu ražošanai un tā klāstā ir betona svečturi, konteinersveces, puķu podi un kastes, kā arī šobrīd tiek izstrādāti trauki un flīzes. Uzņēmums iestājies arī LIAA Radošo industriju inkubatorā.
"Esam slow living dzīvesveida piekritējas. Arī biznesā esam uzticīgas šiem principiem. Mūsu gadījumā tie ir produktu ilgmūžība un ražošana bez pārprodukcijas. Cementa, kas ir betona sastāvā, ražošanas procesā rodas zināms atmosfēras piesārņojums. Tomēr, mūsu produkti nav vienai dienai, tiem ir garš mūžs. Un tas to atsver," norāda "SENSUOUS nature" dibinātājas.
Uzņēmuma dibinātājām bija svarīgi ražot produktu šeit uz vietas, no vietējām izejvielām, tāpēc dizaina priekšmeti top nelielā uzņēmuma darbnīcā Rīgā. K.Kārkliņa strādā pie produktu dizaina izstrādes, seko līdzi ražošanas procesiem. Šobrīd daudz laika tiek veltīts, lai izveidotu jaunus sērijveida produktus, kā arī tiek strādāts pie vairākiem privātiem pasūtījumiem.
"SENSUOUS nature" dibinātājas norāda, ka zīmola klienti ir cilvēki un uzņēmumi, kuriem rūp, kas notiek ar mūsu planētu, kuri grib un spēj uz pasauli skatīties mierīgāk, redzēt tālāk par šodienu.
"Uzņēmumi augstu vērtē radošo un netradicionālo piedāvājumu. Piemēram, esam radījuši unikālus betona galda piederumus un puķu kastes kafijas grauzdētavas "Rocket Bean Roastery", kafejnīcas āra terasi viesnīcā "Kempinski Vilnius". Rīgas Melnais Balzams jau vairākus gadus mums uztic radīt balvas starptautiskam konkursam "Riga Black Balsam Global Cocktail Challenge". Nekustamo īpašumu projektā "Mežaparka Rezidences" pārdošanas biroja ieeju rotā lielizmēra āra puķupodi," lepojas uzņēmuma dibinātājas.
Šobrīd "SENSUOUS nature" dizaina priekšmeti tiek pārdoti uzņēmuma interneta veikalā, mājaslapā un vietnē "Etsy".
Pārsvarā uzņēmuma radītie produkti paliek Latvijā, bet pirmās mazās lietas ir jau atradušas savus īpašniekus arī citās tuvākās un tālākās valstīs, piemēram, Dānijā, Maltā. Tāpat uzņēmums produktus plāno eksportēt uz Skandināvijas valstīm, jo pēc uzņēmuma dibinātāju domām, tur novērtē dabīgus materiālus, minimālisma dizainu, kā arī Vāciju.
Lielās lietas ir smagas, tādēļ tās plānots eksportēt uz tuvākām valstīm – Lietuvu, Igauniju, Poliju, Vāciju. To transportēšana var veidot pat pusi no produkta cenas, tāpēc izdevīgāk, ja attālums starp klientu un ražotāju ir neliels.
"Šajā trauksmainajā laikā, daudz laika pavadām mājās un dabā. Vairāk pievēršam uzmanību videi sev apkārt. Aug pieprasījums pēc zaļākas un kvalitatīvākas dzīves telpas. Cilvēkos ir vēlme labiekārtot savu māju, dārzu, terasi vai balkonu. Arī publiskajā pilsētvidē betons spēj nodrošināt klimatam atbilstošus un viegli ieviešamus vides labiekārtošanas risinājumus. Cilvēki novērtē ilgtspējīgu un kvalitatīvu dizainu, un mēs to spējam piedāvāt," stāsta K.Kārkliņa un Ž.Eglīte.
Abas norāda, ka konkurence šajā biznesā ir liela. Pēdējos gados visā pasaulē betons arvien vairāk tiek izmantots ne tikai arhitektūrā. "Latvijā pašlaik ir vairāki nelieli betona produktu ražotāji, tomēr tikai daži ražo pašu radītu dizainu. Savā uzņēmumā izmantojam tradicionālo betona ražošanas procesu. Tas prasa laiku un pacietību, tomēr betons ir tik plaši pielietojams materiāls, ka katrs var atrast savu brīvāku nišu," uzskata uzņēmējas.
"Vēlamies turpināt iesākto ceļu. Turpināt radīt nelielas unikālas mājlietu kolekcijas. Vēlamies vairāk sadarboties ar arhitektiem, ainavu arhitektiem un interjera dizaineriem. Tādā veidā vairāk iesaistoties jau sākotnējos vides radīšanas procesos, daloties ar savām zināšanām un idejām," pauž "SENSUOUS nature" dibinātājas.