Līdz ar eksporta nozīmes pieaugumu tautsaimniecībā daudzas kompānijas iekāpj eksporta konsultāciju jomā, trešdien informē laikraksts Dienas bizness.
Šī brīža situācija atgādina laiku, kad Latvijas uzņēmumiem pavērās iespēja tikt pie ES miljoniem - radās neskaitāmi konsultanti un uzņēmumi, kas palīdzēja projektu rakstīšanā. Ar uzņēmumu vešanu jaunos tirgos nodarbojas arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kas gan ignorēja vairākus laikraksta lūgumus komentēt konkurences saasināšanos.
«Eksporta konsultācijas ir skaļi vārdi, zem kuriem var pavilkt daudz ko. Tā ir izkārtne, ko pielikt un gaidīt, ka varbūt kāds atnāks. Manuprāt, tas ir nepareizi. Efektīvāk ir būt nišas produktam - nevis konsultēsim, bet atradīsim vienam konkrētam uzņēmumam tieši to, ko viņam vajag,» saka Kristofers Ritovs, pērn dibinātās Kontaktu vēstniecības direktors. Viņš konsultācijas salīdzina ar vārdiem kafija un dzēriens: dzēriens var būt gan ūdens, gan kafija, gan daudz kas cits, savukārt kafija ir kafija.
K. Ritovam ļoti nepatīk termins konsultācijas, jo, viņaprāt, konsultēt nozīmē kaut ko vārdiski pateikt un cilvēks pēc tam pats izdomā, kas viņam no tā nepieciešams: «Mēs piedāvājam pakalpojumu, konkrētu produktu, ko klients iegūst. Tā ir tikšanās ar konkrētu uzņēmumu vai uzņēmumiem no Francijas. Tas nav pieciem Latvijas uzņēmumiem satikties ar vienu, diviem vai trim Francijas uzņēmumiem.» Lai nosauktu sevi par konsultantu vajadzīgs daudz mazāk, nekā lai nosauktu sevi par automašīnas mehāniķi. Lai salabotu automašīnu, tomēr nedaudz ir jāmācās, kā to darīt, taču, lai nosauktu sevi par konsultantu, pietiek ar biznesa pamatu apgūšanu vidusskolā.
Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!