2012.gada pirmajā pusgadā sāktas 90 lietas par iespējamiem patērētāju kolektīvo interešu pārkāpumiem, tajā skaitā komercprakses, reklāmas, e-komercijas un līgumu noteikumu jomās, informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante Ilze Žunde.
No tām četras lietas bijušas par netaisnīgiem un nevienlīdzīgiem līguma noteikumiem, četras - par informācijas nenorādīšanu līgumā un pirmslīguma informācijas nesniegšanu; 24 – par reklāmu speciālo prasību pārkāpumiem, 11 - par profesionālajai rūpībai neatbilstošu un patērētāja lēmumu negatīvi ietekmējošu komercpraksi, 55 – par maldinošu komercpraksi un trīs – par agresīvu komercpraksi.
Kā informēja Žunde, galvenokārt šogad lietas sāktas saistībā ar uztura bagātinātāju, alkoholisko dzērienu un azartspēļu reklāmām, īstenoto komercpraksi un izplatītajām reklāmām finanšu pakalpojumu jomā, līguma noteikumiem kolektīvās iepirkšanās jomā, normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību kompleksu tūrisma pakalpojumu jomā (informācijas neiekļaušanu līgumā, netaisnīgiem līguma noteikumiem, klienta iemaksātās naudas drošības garantijas nenodrošināšanu), kā arī īstenoto komercpraksi elektronisko sakaru pakalpojumu jomā, līguma noteikumiem sliekšņa tirdzniecības jomā un līguma noteikumiem automašīnu īstermiņa nomas jomā.
Šogad un arī 2011.gadā sākto lietu ietvaros 31 gadījumā pārkāpējiem izteikts ierosinājums labprātīgi novērst konstatētos pārkāpumus un 27 gadījumos šādā veidā pārkāpums ir novērsts. 18 gadījumos pieņemts lēmums par lietas izbeigšanu, tostarp aicinot pārkāpēju turpmāk ievērot normatīvo aktu prasības.
Turklāt pieņemti 34 lēmumi par patērētāju kolektīvo interešu pārkāpumiem, to skaitā astoņos gadījumos pieņemti lēmumi par reklāmas aizliegšanu un negodīgas komercprakses īstenošanu, vienā gadījumā pieņemts lēmums par nevienlīdzīgiem un netaisnīgiem līguma noteikumiem, divos gadījumos pieprasīts atsaukt normatīvajiem aktiem neatbilstošo reklāmu un komercpraksi un 31 gadījumā pieņemti lēmumi par administratīvo sodu piemērošanu.
«Septembra sākumā plānots noslēgt uzraudzības projektu par īstenoto komercpraksi elektronisko sakaru pakalpojumu jomā un apkopot arī detalizētāku informāciju par pārbaužu rezultātiem un PTAC veiktajām darbībām,» informēja Žunde.
PTAC ir valsts pārvaldes iestāde Ekonomikas ministrijas pārraudzībā, kas īsteno patērētāju tiesību un interešu aizsardzību.