No 2013.gada 1.oktobra līdz 2014.gada 7.janvārim Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņēmis 425 ziņojumus no patērētājiem par dažādiem ar eiro saistītiem jautājumiem, informē PTAC.
Īpaši aktīvi iedzīvotāji ir bijuši sākot no 1.janvāra, kad norēķini notiek abās valūtās un tiek pastiprināti pievērsta uzmanība cenu norādēm un valūtas konvertācijas precizitātei. Kopā šogad saņemti 152 e-pasti un zvani, kur 40% bijuši par cenu izmaiņām, 25% - par nekorektu konvertāciju vai abu valūtu nenorādīšanu atsevišķās cenu norādēs, tāpat bijuši jautājumi par latu vai eiro lielu banknošu vai sīknaudas nepieņemšanu.
Patērētāju sniegtā informācija ir īpaši būtiska, jo palīdz efektīvāk veidot gan pārbaužu plānus, novērot tendences un identificēt specifiskas jomas, kur nepieciešami papildus komunikācijas pasākumi ar iedzīvotājiem, uzsver PTAC.
Gandrīz puse no 1.oktobra saņemto ziņojumu ir par iespējamiem cenu pieauguma gadījumiem. PTAC skaidro, ka komersanti brīvā tirgus ekonomikas apstākļos ir tiesīgi noteikt tādu cenu, kāda tiem ir ekonomiski izdevīga, un patērētāja ziņā ir izvēle, vai iegādāties konkrēto preci par noteikto cenu. PTAC pārliecinās, vai tie komersanti, kas parakstījuši iniciatīvas Godīgs eiro ieviesējs memorandu un apņēmušies necelt cenas eiro aizsegā, ievēro apņemšanos. Līdz šim visos gadījumos, kur prasīts un saņemts skaidrojums cenu pieauguma iemesliem, tas saistīts ar sezonalitāti, pasaules tirgus tendencēm un ir bijis ekonomiski pamatots.
Šogad 40% saņemto ziņojumu patērētāji izteikuši bažas par cenu izmaiņām, kas lielākajā daļā gadījumu ir saistītas ar starppilsētu sabiedriskā transporta cenu svārstībām, kas liecina par iespējamu skaidrojošas informācijas nepietiekamību patērētājiem par šī pakalpojuma cenu veidošanās specifiku.
PTAC skaidro, ka starppilsētu sabiedriskā transporta (autobusa un vilciena) biļešu cenu konvertācija uz eiro netiek veikta analogi kā vairumam plaša patēriņa preču un pakalpojumu un ir izņēmuma gadījums. Cena tiek veidota pēc Autotransporta direkcijas izstrādātas metodikas, kas sevī ietver iekāpšanas maksu un tarifu par kilometrāžu un, lai sīknaudas aprite tiktu pēc iespējas ierobežota, atvieglojot transportlīdzekļu vadītāju-konduktoru darbu un samazinot reisu kavēšanās riskus, konkrēta brauciena / maršruta gala cena tiek noapaļota 5 eiro centu robežās. Jāatzīmē, ka līdz šim biļešu cenas latos starppilsētu maršrutos tika veidotas pēc tāda paša principa - tika noapaļotas līdz pieciem santīmiem, bet pirms 2012.gada 1.aprīļa – līdz 10 santīmiem. Metodikas dēļ biļešu cenas eiro valūtā varēja mainīties divu centu robežās – gan pieaugot, gan samazinoties. Metodika tika izskatīta arī 2013.gada 15.augusta sēdē Eiro projekta Vadības komitejā.
PTAC, plānojot kontroles pasākumus, īpaši pievērš uzmanību patērētāju sniegtajām ziņām par cenu nenorādīšanu abās valūtās un iespējamu nekorektu konvertāciju. No 2013.gada 1.oktobra saņemti šāda veida 127 jeb 30% ziņojumu. To skaitā nav identificēti būtiski normatīvo aktu pārkāpumi un vairums neatbilstību skaidrojamas ar cilvēciskām kļūdām. No ziņojumiem par cenu norādīšanu 70% gadījumu patērētāju sniegtās ziņas apstiprinājās un lielākajā daļā gadījumu neatbilstības uz šo brīdi ir novērstas pēc iestādes izteikta aicinājuma.
Pārējos gadījumos patērētāji uzdevuši precizējošus jautājumus, piemēram, par cenu norādīšanu līgumos un rēķinos, ziņojuši par apskaitījumu gadījumiem, latu vai eiro lielu banknošu vai sīknaudas nepieņemšanu, un pat izteikuši priekšlikumus ar aicinājumu atļaut cenu noapaļošanu līdz apaļām summām pusdienu piedāvājumiem, lai atvieglotu norēķināšanās procesu.