Atrast kvalificētu un profesionālu darbinieku ir sarežģīti jebkurā profesijā, arī IT joma nav izņēmums šajā ziņā
Tādēļ aizvien populārāka kļūst uzņēmēju politika savus nākamos darbiniekus meklēt studentu pulkā, kad sadarbībā ar mācību iestādēm uzņēmumi studentiem piedāvā prakses iespējas reālā darbā.
«Mūsu īstenotā politika ir vienkārša – potenciālos nākamos darbiniekus uzlūkojam vēl studiju laikā, kad piedāvājam viņiem iespēju iziet reālu darba praksi pie mums Tildē. Mūsu speciālisti rada valodu tehnoloģijas, faktiski tā ir datorlingvistika, kurā apvienota vajadzība pēc tehnoloģiju un valodu zināšanām,» stāsta vadošā tehnoloģiju lokalizācijas uzņēmuma SIA Tilde personāla direktors Aksels Minders, piebilstot, ka līdz ar to arī uzņēmumam ir daudz specifiskākas prasības par potenciālo darbinieku zināšanām, nekā citiem IT jomā strādājošajiem uzņēmumiem. «Lai arī augstskolas sagatavo labus speciālistus, tomēr katram uzņēmumam ir sava specifika, ko darbinieks var apgūt, jau strādājot uz vietas. Mēs no studentu vidus konkursa kārtībā izraugāmies mums atbilstošākos jauniešus, kuri tad sāk ar praksi pie mums. Šis faktors ir būtisks, lai mēs jau sākotnēji saprastu, vai darbības joma studentam ir interesanta un vai praksē pavadītais laiks būs izaugsmi un profesionālo kvalifikāciju veicinošs. Gadījumā, ja abpusējā sadarbība ir veiksmīga un saprotam, ka vēlētos to turpināt, mēs studentam piedāvājam sākotnēji strādāt nepilnu darba laiku kā pilntiesīgam darbiniekam, lai viņš var pabeigt studijas un jau pēc tam nākt strādāt Tildē pilnu darba laiku,» stāsta A. Minders, norādot, ka parasti 80–90% no prakses studentiem pēc augstskolas beigšanas arī paliek strādāt uzņēmumā.
Prakses laikā studentiem jau reālos darba apstākļos ir iespēja uzņēmumā veidot savus studiju darbus, kas nav tikai teorētiski, bet reāli kādas problēmas risinājumi. «Faktiski šādā veidā gan students, gan uzņēmējs var viegli saprast, vai konkrētā joma ir tā, kur students vēlas un spēj radīt pievienoto vērtību, jaunus produktus,» norāda A. Minders.
Viņš uzskata, ka Latvijas IT jomas studentiem, ja viņi ir patiešām mērķtiecīgi un talantīgi, ir plašas iespējas veidot savu karjeru un konkurēt starptautiskajā tirgū. «IT joma ir viena no tām, kurā speciālists savus pakalpojumus var piedāvāt klientiem jebkurā pasaules malā un vienlaikus viņa darba vieta palikt Latvijā. Faktiski IT joma ir viena no veiksmīgākajām Latvijas eksporta nozarēm, attiecīgi arī Latvijas speciālisti ir gana konkurētspējīgi, ja salīdzinām ar šīs jomas darbiniekiem jebkurā citā pasaules valstī,» pauž Tildes personāla direktors. Pēc viņa domām, strādāt Latvijas uzņēmumā IT speciālistam varbūt pat ir interesantāk nekā lielā starptautiskā kompānijā, jo no uzņēmuma lieluma realizējamo projektu nozīme un apjoms nemainās. «Taču vienlaikus ir starpība – mūsu uzņēmumā ir mazāks cilvēku skaits, kuri iesaistīti konkrēta projekta realizācijā, nekā lielā pasaules kompānijā, tādēļ arī katra speciālista iesaiste un attiecīgi viņa ieguldījums gala rezultāta sasniegšanā pie mums ir lielāks, nekā miljardu uzņēmumos,» uzskata Tildes pārstāvis, piebilstot, ka bieži ir tā, ka arī Tildes speciālisti kādu starptautisku sadarbības programmu ietvaros tiek iesaistīti pasaules mēroga projektos un tādējādi faktiski strādā starptautiskajā tirgū. A. Minders akcentē: «Strādāt IT jomā savā ziņā ir kā realizēt sapņus dzīvē. Jebkurš IT uzņēmums ir orientēts uz biznesu un ar savu produktu pelnīt, tādēļ viņa primārais uzdevums ir palīdzēt klientiem strādāt vieglāk ar tehnoloģiju palīdzību. Un bieži ir tā, ka tieši IT uzņēmums ir tas, kas zinātnieku izgudrojumus ievieš reālajā dzīvē, pieslīpējot to jau konkrētām vajadzībām. Jebkurš zinātnieks vēlas, lai viņa izgudrojums nepaliktu tikai laboratorijā, bet tiktu izmantots ikdienā. Un manuprāt, dažāda virziena IT uzņēmumi ir tie, kuri šo procesu arī veicina, jo pie mums bijušais students var īstenot praksē to, ko apguvis teorētiski augstskolā.»
Svarīgi atrast kopsaucēju
Savukārt RTU Rīgas biznesa skolas pasniedzējs, profesors Voldemārs Innus akcentē, ka īpaši svarīgi ir saprast IT speciālistu nozīmi uzņēmumos, kuru pamata darbība nav saistīta ar tehnoloģijām. «Mēs šeit vairāk strādājam ar dažāda līmeņa vadītājiem, kuri vēlas papildināt zināšanas kādā specifiskā vadības jomā. Un programmas ietvaros mēs cenšamies studentiem skaidrot, ka veiksmīgai uzņēmuma darbībai ir svarīga ne tikai darbinieku profesionalitāte, bet arī laba savstarpējā sadarbība. Tieši uzņēmuma vadītāja rokās ir tas, kā notiks sadarbība starp IT vadītāju ar citu struktūrvienību vadību, lai mijiedarbības procesā virzītu uzņēmumu uz attīstību, nevis stagnētu,» uzskata V. Innus, piebilstot, ka tas arī ir augstskolas uzdevums – iemācīt sadarbību.
«Tiem cilvēkiem, kuri nāk studēt pie mums, jau ir gana liela pieredze un prakse reālajā biznesā. Tādēļ šeit vairāk ir iespēja savstarpējā komunikācijā ar citiem studentiem – uzņēmējiem – gūt atbildes uz problēmjautājumiem, kurus paši nespēj atrisināt. Faktiski šis ir sava veida klubs, kurā augstākā līmeņa menedžeri apgūst gan papildu teorētisko bāzi, gan arī veido jaunus kontaktus un kopīgi risina problēmas,» stāsta pasniedzējs.
Runājot par IT speciālista lomu uzņēmumā, V. Innus īpaši akcentē, ka uzņēmējam ir svarīgi iemācīties skaidri definēt savas vajadzības un mērķus, lai jau projekta radīšanas brīdī būtu skaidrs, kāds ir konkrētu darbību iemesls un kādam ir jābūt sasniegtajam rezultātam. «Nedrīkst būt situācija, kad sasniedzamais rezultāts ir izplūdis un nav precīzi izmērāms. Turklāt IT jomā nozīmīgs faktors ir arī maksimāli paredzēt visas vajadzības un iespējamās problēmas, lai nebūtu situācijas, ka IT nodaļa izstrādā produktu, bet pēkšņi tiek secināts, ka tas nespēj veikt kādas funkcijas un faktiski ir jāveic tā uzlabojumi vai pārveide. Protams, nekas nav mūžīgs un pārmaiņas nepieciešamas vienmēr, tomēr jauna projekta izstrādē nedrīkst būt paviršību vai neprecizitāšu. Ir jāparedz maksimāli viss jau savlaicīgi,» uzsver V. Innus, vēlreiz akcentējot tieši augstākās vadības lomu veiksmīgā IT speciālistu sadarbībā ar pārējām uzņēmuma struktūrvienībām, lai nebūtu situācijas, ka formāli IT vadītāja pilnvaras un tiesības ir mazākas nekā citu struktūrvienību vadītājiem un līdz ar to viņam ir grūti aizstāvēt konkrēta projekta vajadzības no IT skatu punkta.