Krīzes ir labākais tests gan attiecībās ar cilvēkiem, gan attiecībās ar zīmoliem. Tieši šajā laikā, kad cilvēki ir apjukuši, zīmoliem ir iespēja demonstrēt savu cilvēcību, padarot produktus vai pakalpojumus pieejamākus, palīdzot grūtībās nonākušajiem, uzmundrinot un iedrošinot risināt situāciju tā vietā, lai uz krīzes laiku vienkārši pazustu no redzesloka.
Un, kā labi zinām no iepriekšējām krīzēm, "ko sēsi - to pļausi" - ieguldīšana zīmolā krīzes laikā, ietekmēs tavu biznesu pēc tam. Svarigi nepalikt klusiem.
Lai šo testu veiksmīgi izietu, "NORD DDB Riga" stratēģu komanda apkopojusi 10 principus, kā zīmolam veiksmīgi pārdzīvot krīzi. Tie ir balstīti ne tikai pašu pieredzē un datos, bet arī svaigos un praktiskos piemēros no Latvijas un pasaules.
- Attiecības nevis attiecību krīze. Šobrīd ir pateicīgs laiks zīmola stiprināšanai un attiecību dibināšanai, mazāk piemērots pārdošanas akcijām. "Kantar Global" dati parāda - 92% cilvēku vēlas, ka zīmoli nepārstāj komunicēt pandēmijas laikā. Turklāt, ja tev kā biznesam veicas labi un sabiedrība to redz, tev ir zināms pienākums dot atpakaļ un būt pamanāmākam sociālās atbildības lauciņā.
- Vispirms darbi, tad vārdi. Ja ārpus krīzes jau darbojās princips - nevis saki kaut ko, bet izdari, tad tagad tas ir kļuvis par obligātu. Ja būs vārdi bez darbiem, tevi drīz pieķers. Turklāt sabiedrība sagaida zīmolu pienesumu - "Edelman Trust Barometer" pētījums parāda - 41% uzskata, ka zīmoliem ir labākas idejas nekā valdībai problēmu risināšanā.
- Drošība pirmajā vietā. Neveido akcijas, kas ir pretrunā ar šī brīža drošības apsvērumiem. Saņem drosmi izņemt no ētera kampaņu, kas ir ilgi plānota, bet tagad ir ārpus konteksta vai pat pretrunā ar to. "KFC" "Finger licking good" sauklis kļuva teju nelietojams Covid-19 ieteikumu kontekstā.
- Digitalizēt var (gandrīz) visu. Pat ja šķiet, ka neredzat, kā digitalizēt savu produktu, padomājiet divreiz. Svaigākie dati rāda, ka cilvēki šīs krīzes laikā ir ļoti atvērti digitālo paradumu maiņai. Uz digitālo vidi šajās nedēļās pārnesa ne tikai Āgenskalna tirgu un fitnesa klubu nodarbības, bet pat F1 sacensības.
- Sēj auglīgā augsnē. Ja tev ir produkts, kas krīzes laikā kļuvis īpaši aktuāls - koncentrējies uz to savā komunikācijā darbam attālināti. Ja tev ir "freemium"modelis, apsver uz laiku iedot par brīvu maksas sadaļu, kas krīzes laikā aktuāla.
- Pastāvēs, kas pielāgosies. Startējot krīzes laikā ar citu, paralēlo sociālās atbildības tēmu, domā par to, kā pielāgoties valdošajam noskaņojumam.
- Izdari to, ko no tevis negaida. Pēc "Edelman Trust Barometer" datiem, 73% sagaida, ka zīmoli rīkosies, lai uzlabotu ekonomisko situāciju pat, ja tādā veidā tie gūs peļņu. Luxury zīmolu grupas "LVMH" nolaišanās no augstumiem, ražojot roku dezinfekcijas līdzekļus - praktiski, cilvēcīgi un negaidīti. "Fiat Chrisler" paziņoja, ka ražos 1 miljonu sejas masku mēnesi. Tāpat "Latvijas Balzams" uzsācis ražot roku dezinfekcijas līdzekļus, bet "SAS" aviokompānija uz laiku pārkvalificē savus darbiniekus par veselības aprūpes asistentiem.
- Nepazaudē radošumu. Īsts win-win ir tad, kad ieliec sevi krīzes komunikācijas stāstā radošā veidā un vienlaicīgi izdari kaut ko sociāli atbildīgu.
- Esi gatavs dzīrēm pēc mēra. Izmanto šo laiku, lai sagatavotu komunikāciju pēckrīzes pirmajām nedēļām. Neļauj sevi pārsteigt nesagatavotu. Pētījumi parāda, ka pirmajās nedēļās "brīvībā" cilvēki visvairāk gribēs baudīt maltītes un izklaides ārpus mājām. Vienlaikus cilvēki pēckrīzes periodā grib nodrošināties nākotnei - ieguldīt veselībā un apdrošināšanā. Taču Covid attīstību un nākotni nevar paredzēt. Iespējams tas nozīmē, ka jāgatavo vairāki stratēģiski scenāriji un jāreaģē atbilstoši situācijai.
- Paliec mājās.
Gribam uzteikt visus tos, kas, risinot krīzes izraisītās problēmas savās organizācijās un uzņēmumos, nav pēkšņi nozuduši vai pilnībā izslēguši savu komunikāciju. Pats galvenais – nav pazaudējuši savu cilvēcību. Nedaudz pārfrāzējot labi zināmo patiesību -"Tu neatcerēsies, ko zīmols darīja un teica. Bet vēl ilgi atcerēsies to, kā tas lika tev justies."