Eiropas Zivsaimniecības fonda vadības efektivitāte nav pilnībā izvērtējama, jo fonda finansējuma sadale pa prioritārajiem virzieniem nav pamatota ar dokumentētu ekonomisko pamatojumu un situācijas izvērtējumu, kā arī ne visi rezultatīvie rādītāji raksturo noteikto mērķu sasniegšanu. Lauku atbalsta dienests (LAD) nav pietiekami kontrolējis fonda līdzekļu apjomu, secinājusi Valsts kontrole (VK).
Lai atbalstītu zivsaimniecības nozari un īstenotu vienotu Eiropas Savienības kopējo zivsaimniecības politiku, ir izveidots Eiropas Zivsaimniecības fonds, kura ietvaros Latvijai ir pieejams fonda finansējums 117 148 585 latu apmērā, informē VK.
LAD nav pietiekami kontrolējis fonda līdzekļu apguvi, jo atsevišķos pasākumos līgumi vairāk nekā 9,5 miljonu latu apmērā tika pārtraukti, nepietiekami izvērtējot projektu ekonomisko dzīvotspēju, tādējādi rezervējot finansējumu un radot to nepieejamu citiem projektiem. Savukārt projektu termiņu pagarināšana ir kļuvusi par ierastu praksi, un termiņu pagarināšanas pamatotība netiek pietiekami izvērtēta. Veicot projektu pārbaudes uz vietas, LAD netiek piemērota vienota pieeja rezultātu dokumentēšanā, un pārbaužu rezultāti dažkārt ir atkarīgi no konkrētā LAD darbinieka izpratnes par pārbaudāmo jautājumu, teikts VK paziņojumā par veikto revīziju par Eiropas Zivsaimniecības līdzekļu apguvi.
Zivsaimniecībai nozīmīgās teritorijas Latvijā, kuru attīstību veicinoši projekti var saņemt atbalstu no Eiropas zivsaimniecības fonda, nav noteiktas korekti, jo daļā dokumentos noteiktās teritorijas, kas izvēlēta kā zivsaimniecībai nozīmīga, nav nevienas zivsaimniecībā nodarbinātas personas vai neviena zivsaimniecības nozares uzņēmuma, norāda VK.
Tāpat VK revīzijā konstatēja, ka pastāv risks, ka Eiropas Zivsaimniecības fonda finansējums virzienā «Zivsaimniecības reģionu ilgtspējīga attīstība» var netikt pilnībā apgūts un lietderīgi izlietots, jo papildu finansējums vietējām rīcības grupām tiek piešķirts, nevērtējot līdzšinējo fonda finansējuma apguves progresu. Finansējuma apguves dati arī liecina, ka prioritāri tiek apgūts finansējums vietējo rīcības grupu atalgojuma nodrošināšanai, savukārt finansējuma piešķiršana reāliem zivsaimniecības projektiem notiek gausi.
Savukārt tehniskās palīdzības finansējuma administrēšanas jomā Zemkopības ministrijā un LAD konstatēts, ka nav nodrošināta vienota un pamatota pieeja izdevumu attiecināšanā, ikgadējais finansējums netiek plānots, izvērtējot iepriekšējā perioda faktisko izlietojumu, kā arī revidentiem radušās šaubas par reklāmas un apmācības izdevumu lietderību ministrijā.