Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) nav izdevies izveidot konkrētus nozares politikas plānošanas dokumentus, kā arī ministrijas rīcība neveicina efektīvu piešķirtā finansējuma izlietošanu, secinājusi Valsts kontrole (VK).
Revīzijā VK secinājusi, ka IZM īstenotā valsts zinātnes politika nesekmē tās mērķa – nodrošināt zināšanu ekonomikas īstenošanu un ilgtspējīgas tās izaugsmes – sasniegšanu, jo zinātnes politika nav veidota tā, lai zinātniskā darbība un tās sasniegumi veicinātu tautsaimniecības attīstību.
VK norāda, ka politikas plānošanas dokumenti faktisko situāciju zinātnē attaino vispārīgi, kā rezultātā arī rīcības virzieni un uzdevumi zinātnes jomā identificēto problēmu risināšanai ir definēti plaši un vispārīgi, un nav orientēti uz konkrētu rezultātu sasniegšanu.
Savukārt Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu atbalstu paredzot visiem prioritārajiem zinātnes virzieniem, netiek veicināta to zinātnes nozaru attīstība, kurās ir izveidojies izaugsmes potenciāls un ir iespējams piedāvāt starptautiski konkurētspējīgus produktus un pakalpojumus.
VK norāda, ka pretēji Zinātniskās darbības likumā noteiktajam valsts nevis pasūta nepieciešamos zinātniskos pētījumus, bet ņem vērā zinātnieku iesniegtos priekšlikumus valsts pētījumu programmu mērķu un uzdevumu definēšanai, līdz ar to nenodrošinot vienotu valsts pasūtīto pētījumu politiku.
VK secina, tā kā nav izstrādāta un netiek īstenota mērķtiecīga valsts zinātnes politika, zinātniskās darbības finansēšana nav pamatota uz lēmumiem par finansējuma nepieciešamību un uz zinātnisko institūciju darbības rezultātiem.
Valsts Kontrole norāda, ka pieejamais valsts budžeta finansējums mehāniski tiek sadalīts starp valsts budžeta apakšprogrammām. Zinātniskās darbības bāzes finansējuma aprēķinos tiek izmantoti uz minimālām prasībām orientēti kritēriji, kas neveicina objektīvu katras zinātniskās institūcijas darbības kvalitātes izvērtējumu, turklāt piešķirtais bāzes finansējums 2010. gadā veidoja tikai 21% no nepieciešamā finansējuma.
VK arī secinājusi, ka IZM rīcība neveicina efektīvu piešķirtā finansējuma izlietošanu. Zinātnisko pētījumu jomā IZM nav nodrošinājusi objektīvu fundamentālo un lietišķo pētījumu projektu un valsts pētījumu programmu vērtēšanu. Arī veikto pētījumu rezultātu uzraudzība nav pietiekama, jo rezultātu izvērtēšanai netiek piesaistīti attiecīgo zinātnes vai tautsaimniecības nozaru eksperti.
VK norāda, lai gan saskaņā ar ES fondu darbības programmām sākotnēji ir jāatbalsta zinātnes infrastruktūras modernizācija, lai piesaistītu zinātniekus un veiktu pētījumus, IZM faktiski rīkojas pretēji – cilvēkresursu piesaiste zinātnei tika uzsākta kā pirmā aktivitāte 2009. gadā un līdz aizvadītā gada 30. oktobrim bija izmaksāti jau 58% no kopējā pieejamā finansējuma, savukārt infrastruktūras attīstībai tikai 2011. gada septembrī tika apstiprināti deviņi projekti un līdz aizvadītā gada 30. oktobrim finanšu līdzekļu izmaksa vēl nebija uzsākta.
VK pauž pārliecību, ka, ieviešot revīzijas rezultātā sniegtos ieteikumus, valsts zinātnes politika turpmāk tiks vērsta uz zinātnes jomā identificēto problēmu risināšanu un tautsaimniecības attīstības veicināšanu, kā arī tiks nodrošināta efektīvāka ES struktūrfondu izmantošana zinātnes jomā, un valsts budžeta finansējuma plānošana un piešķiršana zinātnei būs pamatota un uz valsts ekonomisko attīstību orientēta.
Revīzija tika veikta par laika posmu no 01.01.2007. līdz 30.09.2011., veicot pārbaudes IZM, Latvijas Zinātnes padomē, Studiju un zinātnes administrācijā, Valsts izglītības attīstības aģentūrā un aptaujājot 17 IZM padotībā esošās zinātniskās institūcijas. Ar revīzijas pilnu tekstu iespējams iepazīties šeit.
Db.lv jau vēstīja, ka amata vietu skaits Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) saruks par gandrīz ceturtdaļu (no 234 līdz mazāk nekā 180), paredz Izglītības un zinātnes ministra Roberta Ķīļa pieņemtais lēmums par ministrijas reorganizāciju.