Iepriekšējos gados Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) budžeta plānošanā ir pieļautas kļūdas, kuru dēļ ir izveidojies iztrūkums mērķdotācijā pedagogu atalgojumam, secinājis Izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis.
Savukārt Finanšu ministrija (FM) norāda, ka iztrūkums radies iepriekš plānotu, bet nerealizētu pedagogu darba samaksas reformu dēļ.
Papildināta ar FM komentāru no 16. rindkopas.
Iztrūkums ir izveidojies dēļ nekvalitatīvi veiktas budžeta plānošanas IZM un Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) Sadarbības memoranda nosacījumu izpildei. Kopējā iztrūkuma summa ir 6,04 miljoni latu.
Lai novērstu budžeta iztrūkumu un nodrošinātu mērķdotāciju pedagogu algām pilnā apmērā, tuvākajā laikā IZM virzīs izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu un vērsīsies Finanšu ministrijā ar lūgumu piešķirt papildus finansējumu mērķdotācijai, veicot budžeta grozījumus šāgada budžetā.
Šajā gadā pedagogu darba samaksas nodrošināšanai papildus ir nepieciešami seši miljoni latu, norāda IZM. No tiem trīs miljonus latu ministrija nodrošinās pārplānojot esošo budžetu un pārvirzot ieekonomēto finansējumu no citām budžeta programmām, tai skaitā no apakšprogrammas «Studējošo un studiju kreditēšana». Savukārt nākamajiem diviem gadiem pedagogu algu mērķdotācijām IZM prasīs iztrūkstošos sešus miljonus latu katram gadam.
Kā liecina ministram iesniegtā informācija par situāciju ar mērķdotācijas finansējumu, janvārī par iztrūkuma faktu tika veikta dienesta pārbaude. Tās gaitā tika konstatēti būtiski trūkumi mērķdotāciju plānošanas procesā. Nav pierādījumu, ka 2012.gadā budžeta sagatavošanas procesā tika veikti konkrēti aprēķini, pamatojoties uz ticamiem datiem (prognozēm) par mainīgajiem lielumiem - audzēkņu skaitu katrā izglītības pakāpē, pedagoģisko likmju skaitu, padziļināto programmu skaitu un citiem;
Šā gada budžeta plānošanas procesā netika nodrošināta pēctecība – atbildīgie darbinieki neveidoja un nenodeva dokumentētas lietas, kurās būtu pamatota lēmumu pieņemšanas procedūra;
Savukārt prognožu aprēķini tika veikti tikai uz vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības datu izmaiņām, neņemot vērā būtiskākās izmaiņas piecgadīgo un sešgadīgo bērnu skaitā.
Dienesta pārbaudes komisija nebija konstatējusi tiešus pierādījumus kādas amatpersonas vainai un nekonstatēja objektīvu pamatu disciplinārlietas ierosināšanai, taču ieteica veikt būtiskus kontroles pasākumus Mērķdotācijas plānošanas un sadales lēmumu pieņemšanas dokumentēšanā un pēctecības nodrošināšanā.
Budžeta plānošanas pēctecība netika nodrošināta pēc tam, kad no amata tika atstādināta IZM valsts sekretāra vietniece finanšu jomā Inga Štāle. Viņa tika atstādināta no amata par pārkāpumiem, kas tika pieļauti deviņus miljonus vērtā datoru iepirkumā, ko veica IZM.
Ņemot vērā šos faktus, izglītības un zinātnes ministrs ir uzdevis IZM valsts sekretārei nodrošināt komisijas ieteikumu ieviešanu. Šonedēļ IZM Izglītības departamentā tiks izveidota atsevišķa izglītības statistikas un budžeta plānošanas vienība, kura nodarbosies ar mērķdotāciju aprēķiniem un plānošanu.
FM par IZM budžeta iztrūkumu bija informēta jau kopš gada sākuma, norāda IZM.
Tāpat FM, nākot klajā ar paziņojumu, ka IZM budžetā ir atrodams finansējums mācību līdzekļu iegādei, lai nodrošinātu Izglītības likuma grozījumu izpildi, sākot ar šā gada 1.septembri, maldina sabiedrību, norāda IZM.
Jau šā gada sākumā FM tika informēta par to, ka neprecīzu mērķdotāciju aprēķinu dēļ 2013.gada IZM budžetā ir radies iztrūkums. IZM arī bija sagatavojusi informatīvo ziņojumu par izveidojušos situāciju ar iztrūkumu mērķdotācijā pedagogu algām. Tikmēr FM neoficiāli ieteica nevirzīt informatīvo ziņojumu un risināt situāciju 2013.gada laikā, norāda ministrija.
9.jūlijā Saeima apstiprināja grozījumus Izglītības likumā, saskaņā ar kuriem, nodrošinot Satversmes 112.pantā garantētās tiesības pilnā apmērā iegūt pamata un vidējo izglītību bez maksas, valstij pilnībā jāapmaksā nepieciešamie mācību līdzekļi.
Lai nodrošinātu likuma izpildi, IZM ir vajadzīgs papildus finansējums 537 tūkstošu latu apmērā.
Šos līdzekļus IZM pieprasīs FM no līdzekļiem neparedzētajiem gadījumiem. Pieprasījums tiks virzīts izskatīšanai 16.jūlija Ministru kabineta sēdē.
Savukārt FM norāda, ka iztrūkums radies iepriekš plānotu, bet nerealizētu pedagogu darba samaksas reformu dēļ, un gada sākumā, oficiāli uzrunājot nozares ministriju, tika aizrādīta nekorektā finanšu plānošana skolotāju algu jautājumā.
IZM tikai pieprasa papildu valsts budžeta finansējumu, neveicot reformas nozarē un sistēmas uzlabojumus, uzsver FM, piebilstot, ka papildu budžeta resursi ir piešķirami vienlaicīgi ar strukturālo reformu pasākumu plāna apstiprināšanu. Līdz ar to beidzot arī pedagogi sajustu būtisku ieguvumu no papildu finanšu līdzekļu piešķiršanas.
Lai nodrošinātu piemaksu tiem pedagogiem, kuri ir saņēmuši 3. kvalifikācijas pakāpi, no 1. septembra ir piešķirts papildu finansējums 3,28 miljonu latu apmērā, savukārt 2014.-2016. gadam ir piešķirti 9,84 miljoni latu.
FM norāda, ka gada sākumā IZM pieprasīja palielināt bāzes izdevumus 2014.-2016. gadā pedagogu darba samaksai, pamatojot to ar būtisku skolēnu skaita palielinājumu, sākot ar 2013./2014. mācību gadu. FM secināja, ka no 2000. gada līdz 2012. gadam vidēji ap 60% no 9. klašu skolēniem turpina mācības vidusskolā, savukārt IZM aprēķinos izmantoja nekorektu pieņēmumu, ka 2013./2014. mācību gadā 80% 9. klašu skolēnu turpinās mācības vidusskolā.
Pārbaudot aprēķinus par pedagogu darba samaksas nodrošināšanu, FM konstatēja, ka vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu vadītāju, vietnieku un pedagogu mēneša darba algas likmes par 10% ir paceltas visiem pedagogiem, nevis paaugstinātas tikai zemākās mēneša darba likmes kā paredzēja noslēgtais sadarbības memorands ar izglītības nozares arodbiedrībām.