Ražošana

Vinters: Maksājot 8 santīmus, par biogāzi var aizmirst

Līva Melbārzde,23.08.2010

Jaunākais izdevums

Biogāzes bizness cīnās par papildu piemaksām, pašreizējā sistēma neveiksmīga, vēsta Dienas Bizness.

«Uzskatu, ja maksājot 14 santīmus par biogāzes stacijās saražoto elektrības kilovatstundu, šīs stacijas necēla, tad par 8 santīmiem, ko paredz jaunais atjaunojamo energoresursu (AER) likumprojekts, tās cels vēl mazāk,» DB sacīja Latvijas Biogāzes asociācijas valdes priekšsēdētājs Andis Kārkliņš.

Minētie 8 santīmi veidojas tādējādi, ka jaunajā likumā Ekonomikas ministrija (EM) grib atteikties no diskriminējošajām kvotām un ieviest piemaksu sistēmu. Izejot no tās, elektrības ražotāji no biogāzes saņemtu elektrības tirgus cenu, kas pašlaik ir aptuveni 3,5 santīmi, kā arī piemaksas par CO2 izmešu samazināšanu – aptuveni 1,7 santīms un par uzstādīto jaudu – ap 3,3 santīmiem, paredz likumprojekts.

«Ar 14 santīmiem pietiek, lai investīcijas biogāzes ražotnē, nopietni strādājot, atpelnītu 6-7 gados. Lai būtu pa nullēm, vajag kādus 11 santīmus, protams, ja biogāzes ražošanu grib apturēt pavisam, var likt tos 8 santīmus,» uzskata viens no nedaudzo biogāzes iekārtu īpašniekiem Latvijā motobraucējs Jānis Vinters.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lauksaimniecībā attīstības iespējas ir nevis sīkzemniecībai, bet gan uzņēmējiem, kas specializējas noteikta produkta ražošanā, norāda motobraucējs un zemnieku saimniecības Līgo īpašnieks Jānis Vinters.

Viņš atzīst, ka patlaban ir daudz lauksaimnieku, kas nevēlas saimniekot intensīvi, tomēr tā nav perspektīva pieeja.

«Neredzu mūsu laukus tādus - pilnus ar mazām sētiņām, katram pa pleķītim, un tāda veidā visi pastāv. Braucot cauri Polijai, man nepatīk, kā tas izskatās. Viss tādās mazās strēmelītēs - nenormāla sīkzemniecība. Neredzu tur ne attīstību, ne kvalitāti. Ja neesi specializējies kaut kādā noteiktā produktā, tu nevari to uztaisīt perfektu,» intervijā žurnālam Kapitāls saka Vinters.

Tāpat viņš norāda, ka Līgo nemitīgi paplašina apsaimniekojamās platības, taču nedara to impērijas veidošanas dēļ, un, ja kaimiņš vēloties nopirkt to vai citu zemes gabalu, Vinteri piekāpjas un «neiet pāri līķiem».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pazīstamais motobraucējs Jānis Vinters realizē divus miljonus Ls vērtu projektu, kas paredz gurķu sēklu ražošanu.

Saimniecībā Līgo, kur Jānis Vinters saimnieko kopā ar savu brāli Eināru, šobrīd tiek būvēta stikla siltumnīca 1 ha platībā, kur tiks audzēti gurķi nolūkā iegūt hibrīdu sēklas. J. Vinters stāsta, ka šobrīd jau atvestas siltumnīcas konstrukcijas no Holandes un tiek gatavota to uzstādīšana. Siltumnīcu paredzēts oficiāli atklāt uz Jāņiem, bet projektu pilnībā pabeigs septembrī. Jaunais projekts ļaus palielināt darbavietu skaitu saimniecībā par 15 un došot labumu gan pašvaldībai, gan apkārtējiem pagastiem.

Siltumnīcā ražošanai tiks izmantota biogāzes projektā radītā siltumenerģija. J. Vinters stāsta, ka audzēšanas tehnoloģijas būšot pat modernākas, nekā Getliņos. Piemēram, paredzētas tādas ekstras kā īpaši pretinsektu sieti uz lūkām, kas novērsīs jebkuru kontaktu ar kukaiņiem – tas esot īpaši svarīgi, lai izaudzētu no vīrusiem brīvu sēklas materiālu. Nīderlandē to vairs nevarot nodrošināt, bet Latvijā vēl var. Gadā plānots izaudzēt ap 2,5 tonnām sēklu un izaudzētais tiks realizēts pasaulē vadošajai sēklu ražotājkompānijai Monsanto, ar ko sadarbojas z/s Līgo. Jaunā siltumnīca būšot atbilstoša visām Monsanto prasībām. J. Vinters stāsta, ka Monsanto Latviju izvēlējusies tāpēc, ka šeit ir lētāks darbaspēks, kā arī tīrāka vide. Interneta resursi gan liecina, ka Monsanto ir arī viens no pasaules līderiem ģenētiski modificēto organismu jomā. Tieši par šo faktu satraukumu Db pauda Latvijas Sēklaudzētāju asociācijas valdes loceklis Valdis Dzenis. «Monsanto ir viena no kompānijām, kas strādā ar ģenētiski modificētajām sēklām. No Vintera viedokļa viss būs kārtībā un viņam būs peļņa, bet kā būs pārējiem, grūti pateikt. Faktiski, ja viss tiks realizēts Monsanto, tad vietējiem ieguvumu nebūs. Bet mēs pērkam sēklas un maksājam bargu naudu,» vērtē V. Dzenis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Pagaidām nav īpaši monstrīgie plāni kaut ko jaunu iesākt. Strādājam ar to pašu, ar ko sākām,» žurnālam Dienas Bizness stāsta Divjumi līdzīpašnieks Einārs Vinters.

Ģimenes saimniecības Līgo un Divjumi strādā roku rokā, apdomīgi un pašpietiekami, pašu spēkiem cenšoties nodrošināt visus nepieciešamos resursus.

E. Vinters pauž, ka ģimenes saimniecībās lielākos ieņēmumus veido lauksaimniecība. «Divos hektāros pie labas ražas var dabūt tikpat labu peļņu kā gandrīz 2000 hektāros. Mums ir savstarpējas atskaites, un runājam, kā ir gājis, ko varētu uzlabot.

Sēklu audzēšanā tāpat kā citos biznesos ir daudz nianšu, varbūtību, ka nesanāks vai neizaugs.

Tāpat kā jebkur,» stāsta E. Vinters.

Gadu gaitā abās saimniecībās Vinteri ir sadalījuši pienākumus. Einārs vairāk darbojas lauksaimniecībā, biogāzes stacijās, kā arī darbu izrīkošanā, bet par agronomiju vairāk atbild brālis Jānis Vinters. Šobrīd saimniecībās darbojas divas biogāzes stacijas, kurās tiek ražota enerģija gan no kukurūzas, gan cukurbietēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Atkritumu apsaimniekotājs vēlas piesaistīt privātu investoru biogāzes ražošanai

Vēsma Lēvalde,30.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atkritumu poligona Ķīvītes apsaimniekotājs SIA Liepājas RAS vēlas piesaistīt privātu investoru, kurš būtu gatavs izveidot jaunu biogāzes ražotni. Saražoto biogāzi atpirks SIA Liepājas RAS.

Pašreiz ir izsludināts iepirkuma konkurss par biogāzes piegādi SIA Liepājas RAS. Uzņēmums vēlas iepirkt biogāzi ap 4 miljonu m3/gadā. Biogāzes piegādes vietas noteiktas divas – Grobiņas novada Ķīvītes un Liepājā, Lībiešu ielā 24, ar iespēju piegādātājam izvēlēties piemērotāko.

Piegādes uzsākšanas laiks noteikts ne ātrāk kā 2012. gada vidus. Piedāvājuma izvēles kritērijs būs prasībām atbilstošas biogāzes piedāvājums ar viszemāko cenu.

Liepājas RAS no 2004. gada iegūst biogāzi atkritumu poligonā Ķīvītes un izgāztuvē Šķēde. Tā kā iegūtā biogāze nenoslogo poligona iekārtas, kas no biogāzes ražo elektrību, nepieciešama vēl kāda biogāzes ražotne, Db.lv informēja SIA Liepājas RAS valdes loceklis Normunds Niedols.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atzīstot, ka šis ir tikai mazs smilšu graudiņš kopējā Latvijas enerģētikā un energoneatkarībā no Krievijas, piektdien Lielplatones zemnieku saimniecības «Līgo» šefs Jānis Vinters svinīgi atklāja valstī trešo biogāzes ražotni, vēsta zz.lv.

Plānots, ka iekārtās nepieciešamo 500 kilovatu elektroenerģijas ieguves jaudu nodrošinās, raudzējot kukurūzu, kam saimniecībā atvēlēti 250 hektāru.

Vinteru saimniecībā projekts īstenots ar Lauku attīstības programmas «Enerģijas ražošana no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas» atbalstu. Biogāzes ražotne 11 mēnešu laikā uzcelta sadarbībā ar SIA Biolak Baltic, kas Latvijā pārstāv Vācijas uzņēmumu BINOWA Umweltverfahrenstechnik GmbH.

Biogāzes iekārtas jauda ir 500 kilovati stundā, un patlaban ražotne jau sekmīgi testēta. J.Vinters «Ziņām» pastāstīja, ka dienas laikā elektrība tiek ražota ar plānoto jaudu, taču nakts stundās tā samazinās. Tādējādi patlaban no plānotā potenciāla tiekot iegūts ap 75 procentiem elektroenerģijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmēji brīdina par spekulantu uzdarbošanos un uzsver, ka būtiskai pārtikas cenu celšanai nav pamata.

Nekonsekventā tirgus dalībnieku uzvedība pašlaik sadārdzina cenas un ievieš būtiskus sarežģījumus jebkuram ražotājam, kas izmanto graudus kā izejvielu lauksaimniecības produktu ražošanā, tā Putnu fabrikas Ķekava valdes priekšsēdētājs Vitālijs Judins.

Cenas kāps, bet tās noteikti nedubultosies. Vienkāršajiem jeb pirmās nepieciešamības produktiem cenas nekāps, bet pārējiem produktiem tās celsies. Iemesls – izejvielu cenu kāpums, skaidro Lauksaimniecības Tirgus veicināšanas centra direktore Ingūna Gulbe.

Enerģētika

Maksājot astoņus santīmus, par biogāzi var aizmirst

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan šobrīd situācija enerģētikas nozarē ir stabila un šķiet, ka sliktākais ir aiz muguras, šī sajūta varētu būt maldinoša, uzskata Egerts Kilings (Egert Killing), FILTER uzņēmumu grupas vadītājs.

Tas, visticamāk, ir klusums pirms vētras, tāpēc mums būtu jābūt gataviem nākamajiem izaicinājumiem, spriež E. Kilings. No iepriekšējās krīzes kā uzvarētāji iznāca tie, kas bija domājuši gan par energoefektivitāti un zaļāku ražošanu, gan resursu diversifikāciju un patēriņa samazināšanu, atzīmē FILTER uzņēmumu grupas vadītājs. Šobrīd jautājums pat nav par to, vai šie izaicinājumi atnāks, bet drīzāk – kad tie atnāks, teic E. Kilings, piebilstot, ka mūsdienās daudz tiek diskutēts par to, kādā virzienā enerģētikas sektoram vajadzētu attīstīties tuvāko desmit, piecpadsmit gadu laikā, taču nereti tiek aizmirsts par tagadni. Ir lietas, ko mēs varam darīt jau šodien, nevis pēc desmit gadiem, un to nevajadzētu aizmirst, teic eksperts. Par nozares izaicinājumiem ceļā uz oglekļa neitralitāti tiks diskutēts arī FILTER un DB organizētajā konferencē Dzīve pēc pārmaiņām (Life After Change), kas notiks 12. septembrī ATTA centrā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

98. markas benzīna cena pirmdienas rītā pārsniegusi lata atzīmi.

Degvielas tirdzniecības kompānijas Lukoil pilna servisa Degvielas uzpildes stacijās (DUS) litrs 98. markas degvielas maksāja 1,002 latus. Tikmēr 95. markas degviela maksāja 0,971 santīmu, bet dīzeļdegviela – 0,931 santīmu par litru.

Lata atzīmi 98. markas benzīns pārsniedzis arī Statoil DUS. Pirmdienas rītā Statoil pilna servisa DUS 98. markas benzīns maksāja 1,004 latus par litru. Tikmēr 95. markas benzīns maksāja 0,974 santīmus par litru, bet dīzeļdegviela – 0,949 santīmus par litru.

Uzņēmuma Virši-A DUS degvielas 98. markas benzīns maksāja 0,994 santīmus, 95. markas – 0,964 santīmus, bet dīzeļdegviela – 0,922 santīmus. Savukārt Neste Latvija pilna servisa DUS 98. markas benzīns maksāja 0,982 santīmus, 95. markas – 0,962 santīmus, bet dīzeļdegviela – 0,922 santīmus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Degvielas tirgotāji atkal paaugstina dīzeļdegvielas cenas

Nozare.lv,19.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas tirgotāji Statoil un Neste atkal par santīmu paaugstinājuši dīzeļdegvielas cenas, liecina apkopotā informācija no degvielas tirgotājiem.

Statoil dīzeļdegvielas litrs patlaban maksā 94,9 santīmus, bet Neste - 93,7 santīmus.

Benzīna cenas pagaidām ir nemainīgas, un Statoil degvielas uzpildes stacijās 95.markas degviela attiecīgi maksāja 96,9 santīmus par litru, bet 98.markas degviela - 99,9 santīmus par litru. Neste attiecīgi 95.markas benzīns maksā 95,7 santīmus, bet 98.markas benzīns - 98,7 santīmus. Lukoil 95.markas benzīns maksā 96 santīmus, bet 98.markas -99 santīmus.

Trešdien trīs lielie degvielas tirgotāji jau paaugstināja benzīna un dīzeļdegvielas cenas.

Statoil Fuel&Retail Latvia skaidro, ka turpinās degvielas cenu kāpums pasaulē. Benzīna Platts cena atkal ir pārsniegusi 1005 ASV dolārus (562 latus) par tonnu, kas ir augstākā cena kopš 29.maija. Arī valūtas kurss šajā laika periodā pieaudzis par 0,014 latiem pret dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmei neatbilst regulējums, kas obligātā iepirkumā biogāzes elektrostacijām nosaka konkrētas prasības enerģijas ražošanas lietderībai un lietderīgai siltumenerģijas izmantošanai, ceturtdien nolēmusi Satversmes tiesa (ST).

Sūdzību tiesā iesniedza AS "Ziedi JP", SIA "AD Biogāzes stacija", SIA "Bio Future", SIA "Gas Stream", SIA "Conatus BIOenergy", AS "International Investments", SIA "Agro Iecava", SIA "RZS Energo", kā arī Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (iepriekš - Latvijas Lauksaimniecības universitāte) pētījumu saimniecība "Vecauce".

Pieteikuma iesniedzēji ražo elektroenerģiju koģenerācijas procesā, izmantojot biogāzi. To tiesības piedalīties obligātajā iepirkumā ir saistītas ar "Noteikumiem par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus, kā arī par cenu noteikšanas kārtību un uzraudzību" prasību ievērošanu.

Komersanti iebilduši pret konkrētām ar lietderīgās siltumenerģijas nodrošināšanu saistītām prasībām, kā arī pret lietderīgās siltumenerģijas sasaisti ar obligātā iepirkuma apjoma noteikšanu, aprēķinot enerģijas ražošanas lietderības koeficientu. Pēc pieteikuma iesniedzēju ieskata, minētās prasības nav izpildāmas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki sadarbībā ar Zviedrijas kolēģiem un uzņēmumu «NeoZeo» radījuši inovatīvu iekārtu, kas ļauj biogāzi pārvērst biometānā – vienā no zaļākajām degvielām, ar kuras palīdzību ir iespējams ievērojami samazināt siltumnīcas gāzu emisijas un piesārņojumu. Pirmais auto, kas izmantojis 100% tīru un ekoloģisku Latvijā ražotu biometānu, šā gada martā jau piedzīvojis testa braucienu, informē universitāte.

Iekārtas izbūvē un testēšanā RTU pārstāvēja Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) Ūdens pētniecības laboratorijas un Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūta pētniece Kristīne Ruģele, kā arī projekta zinātniskais vadītājs, BIF Ūdens inženierijas un tehnoloģijas katedras asociētais profesors, Būvzinātnes centra vadošais pētnieks Jānis Rubulis.

Viss biometāna ražošanas process ir realizēts Latvijā – gan biogāzes ražošana no vietējiem atkritumiem, gan attīrīšana līdz degvielas kvalitātes līmenim iekārtā. «Ja visu Latvijā saražoto biogāzi pārstrādātu biometānā, tad būtu iespējams aizvietot līdz pat 10 % dīzeļdegvielas. Turklāt, izmantojot biometānu, nevis benzīnu vai dīzeļdegvielu, automašīnas nobraukuma izmaksas varētu samazināt līdz pat 50 %,» uzsver K. Ruģele.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Degvielas cenas Latvijā šonedēļ piedzīvo jau otro samazinājumu

Nozare.lv,11.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sekojot naftas produktu cenu izmaiņām biržās, degvielas cenas šonedēļ jau otro reizi samazinājis degvielas tirgotājs SIA Latvija Statoil, cenas samazinātas arī Neste un Lukoi degvielas uzpildes stacijās.

Ja nedēļas sākumā litrs 95.markas benzīna Latvija Statoil maksāja 93,9 santīmus, tad šodien - 91,9 santīmus.

Lukoil degvielas stacijās 95.markas benzīns maksā 91,2 santīmus, bet Neste - 90,7 santīmus litrā.

Dīzeļdegvielas cenas ir samazinājušās pat zem 90 santīmu robežas, un Statoil tā maksā 88,7 santīmus, Lukoil - 89,2 santīmus, bet Neste - 88,7 santīmus.

Vakar gan naftas cenas būtiski pieauga. ASV Federālās rezervju sistēmas (FRS) otrdienas lēmums vismaz divus gadus nemainīt procentu likmes izraisīja naftas cenu pieaugumu par vairāk nekā trīs dolāriem.

FRS otrdien paziņoja, ka procentu likmes ASV līdzšinējā līmenī varētu saglabāties vismaz līdz 2013.gada vidum.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas tirgotāji pirmdien ievērojami samazinājuši degvielas cenas, novēroja Db.lv.

Degvielas tirgotāja Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) 95. markas benzīns pirmdien pusdienlaikā maksāja 93,9 santīmus litrā, 98. markas benzīns maksāja 96,9 santīmus litrā, bet dīzeļdegviela – 95,9 santīmus litrā.

Cenas degvielai samazinājušās arī uzņēmuma Neste Latvija pilna servisa DUS. Pirmdien pusdienlaikā 95. markas benzīns Neste DUS maksāja 92,5 santīmus litrā, 98. markas benzīns – 94,1 santīmu litrā, bet dīzeļdegviela – 93,1 santīmu litrā.

Tikmēr degvielas tirgotāja Virši-A pilna servisa DUS 95. markas benzīns maksāja 96,2 santīmus, 98. markas benzīns– 99,2 santīmus, bet dīzeļdegviela – 96,2 santīmus. Degvielas tirgotāja Lukoil pilna servisa DUS 95. markas benzīna cena bija 94,7 santīmi, 98. markas – 97,7 santīmi un dīzeļdegvielas 93,8 santīmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - gaidāms degvielas cenu kāpums; no 1.janvāra jārēķinās ar 85 santīmiem par litru

NOZARE.LV,30.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamgad Latvijas patērētājam jārēķinās ar visai augstām degvielas cenām: no 1.janvāra cena varētu sasniegt 85 santīmus par litru. Degvielas tirgotājs Statoil piedāvā tabulu, kas atspoguļo degvielas cenas veidošanās principu.

Degvielas cenu balstīs gan paaugstinātie nodokļi Latvijā, gan globālā pieprasījuma pieaugums pēc naftas un naftas produktiem, gan visai neizdevīgais valūtas kurss, ASV dolāram attiecībā pret eiro pieņemoties spēkā.

Jaunā gada sākumā degvielas litra cena 95.markas benzīnam pieaugs par diviem santīmiem litrā. No tā gan neiegūs degvielas tirgotāji, bet gan valsts budžeta vajadzībām no katra patērētāja kabatas par katru litru tiks izņemti divi santīmi. Cena pieaugs, jo valdība ir atcēlusi 5% biopiejaukuma daļai, kā arī pievienotās vērtības nodokļa likme ir pacelta no 21% līdz 22%.

2011.gadā gan tas nebūs vienīgais degvielas sadārdzinājums, kuru veicinās valdības pieņemtie lēmumi. Visticamāk, jau gada pirmajā pusē Ekonomikas ministrija būs pieņēmusi galīgos lēmumus par jauno kārtību, kādā nākamgad notiks valsts obligāto degvielas rezervju uzglabāšana. Skeptiķi norāda, ka pēc jaunās kārtības iedibināšanas pastāv iespēja, ka litra cena varētu paaugstināties par vēl diviem santīmiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biznesa simulāciju konkursā uzvar ideja par biogāzes ražošanu no aļģēm

DB,14.04.2020

Uzvaras laurus konkursā plūca komanda "Quarter Life Crisis" ar ideju, kā ražot biogāzi no aļģēm, tālāk iegūstot elektroenerģiju un siltumu.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lielākā biznesa simulāciju konkursā "Bizness24h 2020" pirmo vietu un titulu "Biznesa Guru 2020" ieguva komanda "Quarter Life Crisis" no Liepājas Valsts 1.ģimnāzijas, kura konkursa ietvaros izstrādāja ideju, kā ražot biogāzi no aļģēm, tālāk iegūstot elektroenerģiju un siltumu.

Konkursa noslēdzošās kārtas ietvaros katrai dalībnieku komandām bija jāattīsta savs unikālais biznesa koncepts uzņēmējdarbības uzsākšanai. Kritēriji, pēc kuriem tika vērtēti finālistu radītie produkti, ir produkta inovativitāte, atbilstība globālajiem vai vietējiem trendiem, vai produktu iespējams realizēt un ieviest jau esošajā tirgū, patērētāju vēlmju un vajadzību apmierināšana, kā arī, cik pamatoti ir finālistu sniegtie finanšu aprēķini.

Dalībnieku izstrādātās biznesa idejas aptvēra visdažādākās nozares - mobilās aplikācijas, kuras palīdzētu izvairīties no sastrēgumiem, piedāvātu darba sludinājumus vai atvieglotu procesus lidsabiedrību darbībā, apģērbs, kurš veic citas papildfunkcijas to nēsātājiem vai aizsargā no laikapstākļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas cenas piektdienas rītā samazinājušās par vienu santīmu, novēroja Db.lv

Degvielas mazumtirgotāja Statoil pilna servisa DUS 95. markas benzīns maksāja 94,9 santīmus, 98. markas benzīns - 97,9 santīmus, bet dīzeļdegviela - 89,9 santīmus.

Arī degvielas mazumtirgotāja Neste pilna servisa DUS samazināta degviela. Piektdienas rītā 95. markas benzīns Neste DUS maksāja 93,7 santīmus, 98. markas benzīns – 94,7 santīmus, bet dīzeļdegviela 89,7 santīmus.

Tādējādi degvielas cenas kopš aprīļa, kad tās pārsniedza viena lata psiholoģisko robežu, samazinājušās aptuveni par desmit santīmiem.

Ceturtdien turpinājās naftas cenu samazinājums pasaulē. Augusta piegādēm WTI naftas cena samazinājās līdz 78 ASV dolāriem par barelu, bet Brent līdz 89 dolāriem. Kopš marta naftas cena samazinājusies par 30%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Diversificēt alternatīvas fosilajai degvielai, nevis tās pretnostatīt

Alīna Safronova, RTU Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta pētniece,01.12.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija valstīm devusi brīvību izvēlēties, kā panākt būtisku emisiju samazinājumu transporta sektorā. Var vērot dažādu industriju centienus vilkt segu uz savu pusi, tomēr stratēģiskāk būtu diversificēt šo sektoru, paturot prātā mērķi – mazemisiju transports.

Eiropas Komisija transporta nozarē nospraudusi ambiciozu klimata mērķi – līdz 2050. gadam par 90% samazināt siltumnīcefekta gāzu emisiju (SEG) apjomu. Latvijā transports rada ap 30% visu emisiju. Lai virzītos pretim dekarbonizācijai, ir jāsamazina patēriņš un no fosilām izejvielām iegūtā degviela jāaizvieto ar alternatīvām. To ir samērā daudz, piemēram, elektrība, biodegviela, sintētiskās un parafīna degviela, ūdeņradis, dabasgāze, tai skaitā, biometāns.

Šoruden lielākajā elektrotransporta forumā Eiropā “Nordic Electric Vehicle Summit”, kas pulcēja nozīmīgākos industrijas pārstāvjus, skanēja nepārprotama, pat agresīva pārliecība, ka elektrotransports ir pārvietošanās nākotne, iekšdedzes dzinēji jau ir uzskatāmi par pagātni un citas alternatīvas īsti nebūs. Samits notika Norvēģijā, kas, pateicoties stratēģiskai valsts politikai, aizsteigusies priekšā citām valstīm elektromobilitātē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Tuvākajā laikā ar biogāzi darbināmi autobusi nav gaidāmi

Elīna Pankovska,30.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban SIA Rīgas satiksme turpina uzsāktos izpētes darbus par iespēju pilsētas autobusos izmantot atjaunojamos energoresursus, piemēram, biogāzi.

Tomēr, kad biogāzi varētu reāli sākt izmatot autobusu darbināšanai, patlaban pateikt nevar, Rīgas domes Satiksmes un transporta komitejas sēdē norādīja Rīgas satiksmes vadītājs Leonīds Bemhens. Viņš skaidroja, ka citur pasaulē šādām programmām ir atbalsts no valsts. Piemēram, Zviedrijā esot izstrādāta speciāla valdības programma. Ar gāzi darbināmi autobusi kursējot gan Stokholmā, gan Gēteborgā, kurā pavisam ieviesti 80 šādi satiksmes autobusi.

«Jābūt valsts programmai, vai arī Rīgai ir jāizstrādā sava programma, lai šo projektu varētu virzīt tālāk un runāt par kādu finansējumu,» atzīmēja L.Bemhens. Viņš arī piebilda, ka Rīgas satiksme nodarbojas ar tehnisko risinājumu izpēti, kā pārbūvēt un pielāgot esošos autobusus, lai tie darbotos ar biogāzi, kā arī tiek meklēti risinājumi gāzes uzglabāšanas un uzpildes funkcijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Jūrmalas autobusi 
ripos ar biogāzi

S. Dieziņa, M. Ķirsons, 
L. Melbārzde,14.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažu mēnešu laikā Jūrmalā autobusus plāno sākt darbināt ar Latvijā ražotu biogāzi, lai gan pagaidām tie brauc ar dabasgāzi.

Jūrmalā a/s Amo Plant Jelgavā ražotie autobusi pielāgoti Latvijā ražotās biogāzes izmantošanai, kas ļaus samazināt fosilās degvielas importu. Šim piemēram gan Latvijā, gan citās valstīs varot būt sekotāji. Pagaidām gan testa režīmā autobusos izmanto dabasgāzi, ko pēc pāris mēnešiem sola nomainīt ar pašmāju biogāzi, liecina DB rīcībā esošā informācija.

«Sākotnēji par ideju uzstādīt duālo sistēmu – biogāze (60%) un dīzeļdegviela (40%) – bija vērojama skepse, taču šobrīd situācija ir mainījusies un pat Latvijas lielākais pasažieru pārvadātājs 1,5 mēnešus uz līnijas testēja ar šādu sistēmu aprīkota autobusa darbu,» stāsta SIA Jūrmala – SV valdes loceklis Artūrs Oškalns. Viņš uzsver, ka savā ziņā izmantotā duālā tehnoloģija esot unikāla, jo citviet, piemēram, Stokholmā izmantojot tikai gāzi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas cenu kāpumu pavisam drīz izjutīs patērētāji veikalos, jo pieaug transporta pakalpojumu izmaksas, vienlaikus straujas cenu izmaiņas negatīvi ietekmē arī mazos kravu pārvadātājus, kuri līgumus slēdz mēnešus uz priekšu.

Starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas Auto prezidents Valdis Trēziņš skaidro, ka kravu pārvadātājiem 30%-40% no izdevumu kopapjoma aizņem degvielas izmaksas. Līdz ar to, ja degvielas cenas paaugstinās, piemēram, par 10%, tad pakalpojuma cena attiecīgi kāpj par 3%-4% un šo cenu pieaugumu izjūt gala patērētāji. Turklāt transporta pakalpojumu maksa aug kā vietējiem kravu pārvadātājiem, tā starptautiskiem.

Sākumperiodā sāpīgāko sitienu saņemot mazie kravu pārvadātāji, jo līgumi slēgti uz ilgāku laiku un tajos ietverta zemāka degvielas cena. Latvijā lielākā daļa - 70% līdz 80% - esot mazie kravu pārvadātāji. Straujš cenu kāpums varot mazos uzņēmējus novest arī līdz bankrotam. Turklāt patlaban kravu pārvadātāju tirgū turpinoties klusums un pakalpojuma cena jau tā ir zema.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Degvielas cenām jauns rekords; līdz latam nepilni trīs santīmi

Jānis Rancāns,20.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdien degvielas cenas atkal sasniegušas jaunu rekordu un 95. markas beznzīna cenai līdz viena lata psiholoģiskajai robežai atlikuši nepilni trīs santīmi, novēroja Db.lv.

Uzņēmuma SIA Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) 95. markas benzīns piektdien maksāja 97,4 santīmus par litru.

Savukārt Neste DUS 95. markas benzīns sasniedzis 96,2 santīmus par litru, bet Lukoil degvielas DUS 95. markas benzīna cena bija 95,7 santīmi par litru.

98. markas benzīna cenas SIA Statoil pilna servisa DUS sasniegušas 99,9 santīmus par litru, Neste DUS – 99,2 santīmus, bet Lukoil – 98,7 santīmus par litru.

Dīzeļdegvielas cena Statoil pilna servisa DUS bija 97,9 santīmi par vienu litru, Neste – 96,2 santīmi, Lukoil – 96,2 santīmi par vienu litru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

95. markas benzīna cena degvielas mazumtirgotāja Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) atkal pietuvinājusies vienam latam, sasniedzot 99,9 santīmus par vienu litru.

Db.lv jau vēstīja, ka aizvadītās nedēļas ceturtdienā 95. markas benzīna cena Statoil pilna servisa DUS sasniedza 0,999 latus par litru, tomēr vēlāk tā samazinājās.

Dīzeļdegvielas cena Statoil sasniegusi 98,9 santīmus par vienu litru, bet 98. markas degviela uzņēmuma DUS maksā 1,029 latus litrā.

Degvielas mazumtirgotāja Neste pilna servisa DUS litrs 95. markas degvielas maksāja 97,7 santīmus, litrs 98. markas degvielas maksāja 99,7 santīmus, bet litrs dīzeļdegvielas – 96,7 santīmus.

Savukārt Lukoil pilna servisa DUS cenas bija - 96,7 santīmi par vienu litru 95. markas degvielas, 99,7 santīmi par vienu litru 98. markas degvielas un 95,3 santīmi par vienu dīzeļdegvielas litru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas tirdzniecības uzņēmums Statoil paaugstinājis degvielas cenas. 98. markas benzīnam līdz lata robežai palikusi tikai santīma desmitdaļa.

Trešdienas rītā Statoil pilna servisa degvielas uzpildes (DUS) stacijās 95. markas benzīns maksāja 96,9 santīmus litrā, 98. markas benzīns – 99,9 latus litrā, bet dīzeļdegviela – 93,9 latus litrā, novēroja Db.lv.

Degvielas tirgotāji Neste un Lukoil cenas trešdienas rītā vēl nebija paaugstinājuši.

Vēl aizvadītās nedēļas sākumā Statoil DUS 95. markas benzīns maksāja 94,9 santīmus, savukārt otrdien benzīna cena sasniedza jau 95,9 santīmus.

Pēdējās dienās novērots arī dīzeļdegvielas cenu kāpums. Aizvadītajā piektdienā Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās (DUS) dīzeļdegviela piektdienas pēcpusdienā maksāja 91,9 santīmus par litru, bet jau otrdien tā maksāja 92,9 santīmus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

95. markas benzīna cena Statoil uzpildes stacijās noslīd zem 90 santīmiem

Jana Gavare,16.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

95. markas benzīna cena Statoil uzpildes stacijās samazinājusies par 0,5 santīmiem litrā un pilna servisa degvielas uzpildes stacijās maksā 89,9 santīmus par litru.

Automātiskajās Statoil 95. markas benzīns maksā 88,7 santīmus. Dīzeļdegviela Statoil degvielas uzpildes stacijās joprojām maksā 91,4 santīmus par litru.

Lukoil DUS Rīgā 95. markas benzīns 16. marta pēcpusdienā maksāja 89,7 santīmus litrā, dīzeļdegviela – 90,2 santīmus.

Jau ziņots, ka pagājušajā nedēļā samazinājās naftas cenas Ņujorkas preču biržā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Par samazināto subsidētās elektroenerģijas nodokļa likmi ražotājiem var nākties smagi cīnīties

Māris Ķirsons, Sandra Dieziņa,11.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Normatīvo aktu pretrunu dēļ samazinātā – 5% – subsidētās elektroenerģijas nodokļa likme elektrības ražotājiem no biogāzes var būt grūti izcīnāma un pierādāma

Tādējādi subsidētās elektroenerģijas nodokļa (SEN) likumā paredzētās 5% likmes vietā šiem ražotājiem var nākties «samierināties» ar divreiz lielāku – 10% – nodokļa likmi. Lai saņemtu SEN nodokļa atlaidi, elektroenerģijas ražotājiem jāaizpilda un jāiesniedz Lauku atbalsta dienestā (LAD) sākotnējais iesniegums, pierādot elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanas procesa atbilstību SEN likmes piemērošanai. LAD pēc šo dokumentu saņemšanas mēneša laikā pārbauda nodokļa maksātāja atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Pirms tam LAD ir jāizvērtē atbalsta pretendenta atbilstība šīs atlaides saņemšanai. Pēc Ekonomikas ministrijas pārstāves Evitas Urpenas sacītā, ministrija saņēmusi papildu ziņas par 11 uzņēmumiem, kuriem iepriekš noteiktās 10 % SEN likmes vietā tiks noteikta samazinātā – 5% SEN likme. Viņa arī aicināja uzņēmējus vērsties pie atbildīgajām iestādēm un noskaidrot visus neskaidros jautājumus. Šī nav vienīgā problēma, kas skar atjaunojamās enerģijas ražotājus. Kā zināms, Eiropas Komisija vēl nav apstiprinājusi SEN ieviešanu, tāpēc pat vēl neesot skaidrs šī nodokļa liktenis. Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs DB teica, ka tas ir Ekonomikas ministrijas kompetencē.

Komentāri

Pievienot komentāru