Jums var būt lieliska, inovatīva ideja. Jums var būt pārliecība, ka iecerētais produkts būs noderīgs lielam skaitam lietotāju. Tomēr reti kuru projektu var īstenot, nepiesaistot papildu līdzekļus no investoriem. Tas nav nekas neizdarāms, taču finanšu meklējumiem ir labi jāsagatavojas. Kā to izdarīt, stāsta Helve līdzdibinātāja un TechChill valdes locekle Marija Ručevska, kas šogad darbojas arī Junior Achievement Latvia un LIAA organizēto Jauno uzņēmēju dienu 2020 žūrijā.
Darbojoties tehnoloģiju jaunuzņēmumu sfērā, esmu pārliecinājusies, ka Latvijā netrūkst entuziastu, kuri vēlas vai nu attīstīt savu ideju, vai arī piedalīties kāda interesanta, inovatīva produkta tapšanā. Tie ir gan pieredzējuši profesionāļi, kas stabilu karjeru nomaina pret izaicinošo jaunuzņēmumu vidi, gan arī skolēni, kas attīsta savus mācību uzņēmumus.
Jāsaka, jaunieši ir patiešām azartiski un savu ideju īstenošanai velta ļoti daudz laika un pūļu. Un labi zina, ko vēlas sasniegt. Par to pārliecinājos, darbojoties Junior Achievement Latvia un LIAA organizētās Jauno uzņēmēju dienas 2020 žūrijā. Ar Latvijas labākajiem mācību uzņēmumiem -finālistiem ikviens varēs iepazīties jau otrdien, 16.jūnijā, kad noritēs šā gada Jauno uzņēmēju diena.
Nenoliedzami, investīciju meklēšana ir apjomīgs darbs. Iespējams, pat sarežģītāks, nekā paša produkta attīstība. Lai tam būtu cerētie rezultāti, ir rūpīgi jāsagatavojas.
Jāizveido unikāls stāsts, ko īsi un koncentrēti pastāstīt
Lai investoriem veiksmīgi prezentētu produktu vai pakalpojumu, svarīgi ir uzbūvēt ap to unikālu stāstu, kas uzrunās auditoriju emocionāli, jo dienas beigās investori iegulda cilvēkos, nevis produktos. Šajā ziņā izpildījums var būt arī sekundārs.
Tehnoloģiju (jaun)uzņēmumu dibinātājiem, kuri bieži vien ir inženieri, programmētāji, izgudrotāji, un produkti dizaineri - jāatceras, ka savs unikālais stāsts jāveido, neiedziļinoties tehniskās detaļās. Fokuss ir identificētā problēma, piedāvātais risinājums un komercializācijas plāns. Ja pašiem pārliecinošas prezentācijas izveidošana šķiet sarežģīta, tad ir jāsameklē cilvēks, kurš var palīdzēt izveidot unikālo stāstu un salikt slaidus.
Jāsagatavo produkta prezentācija
Tikšanās ar investoru būs daudz produktīvāka, ja jums būs ko parādīt. Neatkarīgi no tā, vai plānojat attīstīt fizisku produktu, vai digitālu. Ārkārtīgi svarīgi - lai meklētu finansējumu, jums nav jāizveido ideāls, līdz sīkākajām detaļām noslīpēts produkts. Tieši otrādi - bezgalīga produkta pilnveidošana ir viena no lielākajām kļūdām, ko bieži vien jaunuzņēmēji mēdz pieļaut. Jo, pirmkārt, modernās grafiskās iespējas lieliski ļauj izskaidrot ideju un parādīt, kā iecerētā lieta darbosies. Otrkārt, daudz būtiskāka ir idejas pārbaude pie reāliem patērētājiem. Ja potenciālajiem lietotājiem ir interese par jūsu ideju, viņiem ir priekšlikumi un apsvērumi, kā to padarīt noderīgāku, tas ir skaidrs apliecinājums, ka esat uz pareizā ceļa. Protams, ja uzbūvēts produkta prototips vai izveidota pakalpojuma demoversija, tad jebkurš investors priecāsies to aplūkot.
Jāatrod vispiemērotākais investīciju veids
Lai finansējuma meklējumi būtu veiksmīgi, ir jāsaprot, kā darbojas investīciju un ieguldījumu vide. Proti, jāsameklē atbildes uz vairākiem jautājumiem. Pirmkārt, kāds investors - biznesa eņģelis, riska ieguldījumu fonds - būs vispiemērotākais? Otrkārt, kāds ir šāds investora biznesa modelis, kā tiek veidota sadarbība? Vai tie, piemēram, ir ieguldījumi uzņēmuma pamatkapitālā, uz cik garu termiņu investīcijas ir pieejamas, kas notiks pēc tam? Treškārt, jānovērtē uzņēmuma vai idejas attīstības pakāpe un tās atbilstība konkrēta veida investoriem. Jo ieguldītāji tāpat specializējas - daļa investīciju fondu sadarbojas tikai ar uzņēmumiem attīstības vai t.s. sēklas (seed) stadijās, citi ir gatavi vairāk riskēt un ieguldīt projektos, kas vēl ir pirmssēklas (pre-seed) stadijās. Pašā sākumā, iespējams, visvienkāršāk būs piesaistīt naudu no ģimenes un draugiem vai pieteikties kādā akselerācijas programmā.
Jāatrod īstais naudas devējs
Iespējams, investoru izpēte un kontaktu meklēšana ar vispiemērotākajiem ieguldītājiem būs vismaz tikpat darbietilpīga kā paša produkta vai pakalpojuma attīstība. Veiksmes atslēga nav neskaitāmas tikšanās ar daudziem ieguldītājiem, bet gan sarunas ar tiem, kuriem jūsu ideja varētu šķist investīcijām piemērota.
Ja grūti saprast, no kura gala tam ķerties klāt, labs veids var būt netiešo konkurentu izpēte. Viņu informatīvajos "burbuļos" noteikti būs atrodami arī šo projektu investori. Kad tie ir identificēti, tad jāmeklē ceļš, kā vislabāk iepazīties. Tikšanās būs labvēlīgāka, ja jūs kāds ieteiks. Vislabāk - kāds cits uzņēmējs. Tādēļ ir vērts, piemēram, sociālajā tīklā "Linkedin" pameklēt kādus kontaktus, kas var palīdzēt jums iepazīties ar izvēlēto ieguldītāju pārstāvjiem.
Faktiski šis ir tas brīdis, kad pilnā mērā atmaksāsies aktīva kontaktu meklēšana un iepazīšanās ikvienā profesionāli piemērotā brīdī. Jo plašāks būs jūsu kontaktu tīkls, jo labākas būs izredzes atrast īsto investoru un pārvērst izloloto ideju veiksmīgā produktā. Galvenais - nemetiet plinti krūmos, izpildiet nepieciešamos mājas darbus un veiksme sekos!