Vecs joks: «mēs zaudējam naudu pie katra darījuma, bet tas nekas – zaudēto atgūsim ar apjomu!». Bieži vien tā ir arī realitāte jauniem uzņēmumiem, kam jau agri nākas secināt, ka pārdot ne vienmēr nozīmē nopelnīt.
Uzņēmējam ir jāpieņem sarežģīts, bet nepieciešams lēmums – koncentrēt savas pūles, lai uzņēmums iespējami ātri kļūtu rentabls vai orientēties uz izaugsmi. Biznesa pasaulē domas dalās par to, kādas ir startup uzņēmumu spējas nest peļņu, un vai pēc peļņas startup fāzē vispār būtu jātiecas. Vieni uzskata, ka veiksmes stāsta pamatā ir jābūt zibenīgai izaugsmei. Tiklīdz tā būs panākta, varēs ķerties pie biznesa rentabilitātes kārtošanas. Citiem vārdiem sakot – audzēsim apjomu, pēc tam domāsim par zaudējumu atgūšanu. Taču straujās izaugsmes dedzīgajiem sludinātājiem ir arī spēcīgi oponenti, kuri uzskata, ka startapam jāspēj segt savas izmaksas jau no pirmās dienas.
Tad kas ir svarīgāks − izaugsme vai rentabilitāte?
Vispirms jāiezīmē atšķirība starp uzņēmējdarbību klasiskā izpratnē un jaunuzņēmumu. Nereti tiek uzskatīts, ka jebkurš jaundibināts uzņēmums ir startup. Taču suvenīra krūzīšu ražotne vai suvenīru piparbodīte Vecrīgā gluži par jaunuzņēmumu vēl nekvalificējas. Par startup uzskatāms strauji augošs un viegli paplašināms uzņēmums, kura mērķis ir cīnīties par globālā tirgus iekarošanu. Tas iespējams tikai nozarēs ar atbilstošu izaugsmes potenciālu, piemēram, IT vai pēdējos gados strauju izaugsmi piedzīvojusī SAAS (software as a service) nozare. Taču nevajadzētu savu izpratni par startup ierobežot ar šīm nozarēm vien − 4finance veiksmes stāsts nu jau 15 pasaules valstīs liecina, ka iespējama gan nozaru sinerģija, gan jaunu biznesa nišu radīšana, kurās veiksmīgi darboties startup uzņēmumiem. Astoņu gadu laikā ieguldītais darbs rezultējies maksimālās ērtībās no klienta viedokļa un optimizētā, kvalitatīvā pakalpojumā no uzņēmuma viedokļa.
Kā iepriekš minēju, īpaši svarīgs ir arī startup izaugsmes potenciāls. Šķiet, tam mēdz noticēt arī investori − nereti riska kapitāls bagātīgi tiek ieguldīts startapos, kas strādā ar vērā ņemamiem zaudējumiem. To apliecina fakts, ka 2014. gadā tikai 11% no tehnoloģiju jomā strādājošiem uzņēmumiem, kuru akcijas tika piedāvātas sākotnējā publiskajā piedāvājumā (Initial Public Offering – IPO), bija pelnoši. Tas liek vaicāt, vai startapu bums nepretendē uz kārtējo globālā tirgus burbuļa titulu.
Izaugsmes perspektīvām un rentabilitātei jābūt līdzsvarā
Būsim reāli − reti kura spīdoša ideja spēj izpelnīties globālo investīciju haizivju uzmanību, tāpēc vairumam startapu pašiem ir jācīnās par izdzīvošanu. Mūsu pieredze rāda, ka izaugsmes perspektīvām un rentabilitātei ir jāatrodas veselīgā līdzsvarā. Tai pašā laikā jāielāgo, ka pelnošam uzņēmumam ir lielākas iespējas izdzīvot un attīstīties gan vietējā, gan globālā tirgū.
Apsver šādu stratēģiju – koncentrējies uz izaugsmi, kas nes peļņu, nevis apjomu. Lai to panāktu, nepieciešams investēt tur, kur Tavam uzņēmumam ir priekšrocības un labākas iespējas izrauties priekšā konkurentiem. 4finance gadījumā tie izrādījās ievērojami ieguldījumi pakalpojuma informācijas tehnoloģijās, kas ļauj mums savu pakalpojumu piedāvāt maksimāli ātri, ērti un atbildīgi katram klientam. Ir viegli konkurēt ar atlaidēm un pārdošanas veicināšanas aktivitātēm, bet peļņa no tā nepieaugs. Turpretī investīcijas pakalpojumu optimizēšanā ļaus ietaupīt, investēt no jauna un uzņēmumam augt.