Iekļūšana labāko sarakstā kombinācijā ar prasmīgu komunikāciju var palīdzēt uzņēmumam gan spodrināt tēlu, gan piesaistīt potenciālos darbiniekus
Dažādos TOP nokļuvušie uzņēmumi uzsver, ka uzvarēt nav to pašmērķis, tai pat laikā nenoliedz, ka gozēšanās uzvarētāju pulciņā ir patīkama. Un tas ir saprotami, jo atzinība, kas vainagojas ar nokļūšanu kādā labāko sarakstā, būtībā ir smagā darba augļi. Un kuram tad nepatīk iekosties saldā, sulīgā ābolā un uz mirkli sajust laimes pielietu brīdi? Tiesa, ar gozēšanos vien ir par maz, jo pēc iekļūšanas kādā no TOP tas ir prasmīgi jāpasniedz plašākai sabiedrībai, bet PR speciālisti mudina pārāk neiekarst, jo pārlieku liela lielīšanās var radīt arī negatīvas emocijas.
Viens no lielākajiem izaicinājumiem maziem un jauniem uzņēmumiem ir iegūt autoritāti. Laba pozīcija nozares TOP vai konkursā sūta skaidru ziņu, ka uzņēmums ir vērā ņemams spēlētājs un eksperts savā jomā. TOP un konkursi palīdz izcelties starp citiem nozares spēlētājiem, vairo uzticamību uzņēmuma kompetencei un pakalpojumu kvalitātei. «Tie var būt vērtīgs mārketinga instruments, taču ar nosacījumu, ka ir atpazīstami, respektēti un uzņēmums pats māk izmantot šos TOP sevis virzīšanai. Arī Deep White pirmsākumos nozares konkursi bija pozicionēšanās instruments un platforma, kur par mūsu pieeju kampaņu veidošanai uzzināja mūsu nākotnes klienti. Paši esam izjutuši, kā auga uzticība mūsu idejām, kad konsekventi ar savām kampaņām ieguvām labas pozīcijas gan vietējos, gan starptautiskos TOP,» uzsver komunikācijas aģentūras Deep White dibinātāja Egle Klekere. Laikā, kad cīņa par talantiem uzņēmumu vidū ir ļoti intensīva, vēl viens būtisks ieguvums no atzinības ir iespēja celt darbinieku pašapziņu un vēlēšanos piederēt uzvarētāju komandai. Tas arī ļauj uzņēmuma darbiniekiem apliecināt savas kā profesionāļu spējas. Tāpat laba pozīcija TOP vai uzvara konkursā var būt atgādinājums arī esošajiem klientiem, ka uzņēmums tiecas pēc izcilības, kas īpaši nozīmīgi var būt B2B (bizness biznesam) jomā. Turklāt atzinība pakalpojuma sniedzējam, piemēram arhitektu birojam, būvniekam, reklāmas aģentūrai utt., pozitīvi atsaucas arī uz pasūtītāju, kura objekts vai kampaņa ir tikusi izcelta, viņa turpina.
Arī PR aģentūras Nords Porter Novelli vadītājs Gunārs Klēģers uzsver, ka nereti uzņēmumi šos reitingus izmanto sava tēla spodrināšanai. Visiem patīk pagozēties publiski ar balvām, diplomiem, straujiem kāpumiem. «Un, manuprāt, tas ir pozitīvi – vēl viens mazais ikdienas prieks un redzamais darba auglis, ar ko lepoties. Turklāt arī klienti to parasti novērtē pozitīvi. Ja esi kāda TOP augšgalā – lielies. Ja vidū vai beigās – domā, ko dari nepareizi vai ko var darīt labāk. Kopumā šādi saraksti cilvēkiem patīk, tie atvieglo izvēli, ļauj sevi vai kādu citu novērtēt un salīdzināt, jo definē kādu konkrētu atskaites punktu. Tas var būt gan konkurents, gan paša novērtējuma analīze vairāku gadu griezumā,» teic G. Klēģers.
Kas attiecas uz reklāmas, mārketinga un sabiedrisko attiecību TOP, tie ļauj arī uzņēmuma vadībai novērtēt komunikācijas atdevi, nospraust saprotamus mērķus, lai arī nereti tie, viņaprāt, ir pārāk egoistiski un primitīvi, piemēram, par katru cenu apsteigt tajā galveno konkurentu. «Nav liela starpība, vai, piemēram, uzņēmumu tēla TOP esi 1. vai 5. vietā, jo abi sasniegumi var būt izcili. Tomēr 5. vietas īpašnieks var būt neapmierināts, jo 3. vietā ir tiešais konkurents. Patērētājam vienalga, bet uzņēmuma komunikācijas nodaļa dēļ tā var nedabūt, piemēram, papildu labumu pie algas,» stāsta G. Klēģers.
TOP sevi izcili attaisno tūrisma biznesā, kur tiem ir loma ne vien vietējo klientu, bet arī tūristu uzrunāšanā. «Ierodoties svešā valstī, dabiski ir paļauties uz uzticamu ārējo vērtējumu, vai tas būtu Trip Advisor, Michelin guide vai iegūglēts saraksts ar ekspertu ieteiktajiem restorāniem. Tomēr iekļūt TOP vēl nav uzvara, uzvara ir prasme to komunicēt. Labas pozīcijas ir virknei uzņēmumu, tāpēc jāprot izcelties. Tomēr robeža ir smalka – pārmērīga lielīšanās ar necilu pozīciju zemu vērtētā vai maz atpazīstamā TOP var raisīt arī pretēju efektu un liecināt par uzņēmuma izmisumu cīņā par klientiem,» akcentē E. Klekere. Lai par sevi pastāstītu, jāizmanto vairāki rīki un kanāli. Viņa teic, ka masu medijos cīņa par uzmanību būs visai sarežģīta – ziņa, ka uzņēmums ir viens no desmit, kurš iekļuvis kārtējā TOP, īpaši lielu rezonansi var arī neradīt. Tāpēc svarīgi komunikācijai pieiet radoši un precīzi izmantot savus kanālus, piemēram, sociālo tīklu kontus, mājaslapas, visa veida tiešo komunikāciju ar klientiem u.c.
Visu rakstu lasiet 13. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!