Šodien, 16. aprīlī, akciju sabiedrība Lauma Lingerie Jūrmalā iepircējiem un tirgotājiem no visas pasaules prezentē jauno – 2020. gada pavasara, vasaras – kolekciju. Liepājas veļas ražotāju galvenais eksporta tirgus joprojām atrodas austrumos.
Lai gan pirms tam tos smagi ietekmēja rubļa krīze, divos gados uzņēmumi atguvušies un atkal sasnieguši iepriekšējos rādītājus.
Ap pussimt uzņēmumu
Liepāja izsenis ir zināma kā Latvijas veļas ražotāju galvaspilsēta. Pašvaldības informācija rāda, ka pilsētā apģērbu ražošanas nozarē pēdējos četros gados darbojas vidēji 85 uzņēmumi. Lielākā daļa ir apakšveļas šuvēji un ar to saistītās firmas, piemēram, Lauma Fabrics, kas ražo tekstila materiālu, informē domes sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Freidenfelde.
Pēc Latvijas Veļas ražošanas asociācijas datiem, Liepājā koncentrējušies vairāk nekā 50 veļas ražotāju. Galvenie nopelni tajā ir 70. gadu sākumā atvērtajam galantērijas kombinātam Lauma un tā dzīvotspējai cauri gadu desmitiem. Daudzu uzņēmumu vadītāji, īpašnieki savulaik strādājuši tieši tur, līdz nolēmuši sākt savu biznesu.
Patlaban AS Lauma Lingerie ir nozares līderis Baltijā, eksportē vairāk nekā 90 procentu produkcijas un gadiem izpelnās apbalvojumu kā uzņēmums ar labāko reputāciju tekstila nozarē. «Labas konstrukcijas lieliem izmēriem, dizains un kvalitāte – šie ir trīs atslēgvārdi,» uzņēmuma veiksmes formulu definē tā valdes priekšsēdētāja Linda Matisone.
Dati par apgrozījumu un peļņu pagājušajā gadā vēl publiski nav pieejami, taču provizoriski tiek lēsts, ka vērojams pieaugums. 2017. gadā Lauma Lingerie sasniedza 6,6 miljonu eiro lielu apgrozījumu, kas bija par 26% vairāk nekā gadu iepriekš. Peļņa pieauga pat vairāk nekā septiņas reizes, sasniedzot teju 300 tūkstošu eiro atzīmi. Uzņēmumā skaidro, ka nav piedzīvota strauja izaugsme, bet rādītāji atgriezušies ierastajos rāmjos. Pirms trim gadiem nozari skāra Krievijas rubļa kursa kritums. Tādēļ 2016. gadā Lauma Lingerie kritās ražošanas, pārdošanas apjoms, līdz ar to arī peļņa.
Līdzīga situācija ir pārējos Liepājas tekstila ražošanas uzņēmumos. 2017. gadā apgrozījums palielinājās vairāk nekā pusei kompāniju. Kopumā nozarē tas pieauga par 12%, vēsta D. Freidenfelde.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta (VID) informācijas, saimnieciskās darbības rādītāji uzņēmumu gada pārskatos pirms diviem gadiem uzlabojušies apakšveļas ražotājiem visas Latvijas mērogā. Apgrozījums, salīdzinot ar 2017. gadu, bija palielinājies par 4,03 miljoniem jeb gandrīz 14 procentiem, peļņa – par teju miljonu jeb 2,7 reizes. Zaudējumu summa samazinājusies par nedaudz vairāk kā miljonu eiro, kas ir 68,4 procenti. Pārskatu iesniegušo nodokļu maksātāju skaits gan nedaudz sarucis.