Ievērojot Islandē izplatīto tradīciju, zīmola 66° North īpašnieki arī Latvijā savas ražotnes bāzē nelielās pilsētās
Pati pirmā pirms 20 gadiem tika atvērta Saldū, pēc tam arī Aizputē un Kuldīgā. Šūšanas nozare, no vienas puses, prasa iemaņas, lai darbs notiktu pēc iespējas raitāk un paveiktais atbilstu normām. Tomēr SIA 66 North Baltic direktore Silva Landmane priekšroku dod darbiniekiem bez iepriekšējas pieredzes.
Meklējot iespējas produkciju saražot lētāk, zīmola īpašnieki izveidot ražotni Latvijā, nevis kādā citā postpadomju valstī, izvēlējās privātu kontaktu dēļ. Viņi pazina dāņu uzņēmēju, kurš pēc Atmodas šeit bija viens no pirmajiem ārvalstu investoriem tekstilnozarē. Saldū tieši tobrīd stāvēja tukšas Saivas adītās trikotāžas ražotnes telpas. Arī šūšanas joma pilsētā agrāk bija attīstīta, tāpēc par darbaspēka trūkumu bažu nebija. «Ar šodienas pieredzi gan saku – labāk, ka strādāt nāk cilvēks bez iemaņām. Viņam parāda, kā jādara, un viņš tā dara. Šuvējām, kuras iepriekš strādājušas individuāli, patīk strādāt pa savam, bet tas kavē procesu,» secinājusi S. Landmane.
Pirms zīmola 66º North ražotnes atvēršanas viņa kopā ar kolēģi divus mēnešus strādāja kompānijā Islandē, lai smeltos pieredzi un praktiskas zināšanas. Sākotnēji cehā strādāja par meistari, bet, kāpjot pa karjeras kāpnēm, kļuvusi par direktori.
Pirmajā gadā gāja diezgan smagi, jo pašiem islandiešiem nebija pieredzes ar meitaskompānijas pārvaldību ārpus savas valsts, atceras S. Landmane. Kad Saldū aptrūkās darbaspēka, ražotni atvēra citā mazpilsētā – Aizputē. Pēc Lauma Lingerie filiāles slēgšanas SIA 66 North Baltic darbība nelielā apjomā notiek arī Kuldīgā.
Pagājušajā vasarā pasūtījumu apjoms bija tik liels, ka vajadzēja piesaistīt ārpakalpojumu veicējus dažādās Latvijas vietās.
Lielākais drauds ir globālā sasilšana. «To, kas notiek pasaulē klimata izmaiņu ziņā, mēs jūtam,» saka S. Landmane. Apgrozījums krītas, ir preces, kas ieguļas noliktavās, jo Islandē lietus nelīst tik bieži kā agrāk, nav vairs tik auksti. Pārkārtojas dizains – aizvien vairāk jāšuj krekliņi, vieglāka produkcija.
Galvenais noieta tirgus ir Islande. «Viņiem 66º North ir nacionālais simbols. Katrā ģimenē ir vismaz trīs šī zīmola apģērbi,» saka S. Landmane. Latvijas tirdzniecības vietās šobrīd šīs firmas apģērbus nav iespējams iegādāties. Latvijas iedzīvotāju maciņiem cena ir gana augsta, un produktam atšķirībā no Islandes ir izteikts sezonas raksturs. Agrāk uzņēmumam bija veikali Rīgā. Lai gan tirdzniecības rādītāji kopumā bija labi, peļņa nebija tik liela, tādēļ valde izlēma tos slēgt.
Visu rakstu lasiet 23. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!