Grozījumi Elektronisko sakaru likumā, kas liek interneta pakalpojumu sniedzējiem bloķēt Latvijā nelicencētus azartspēļu organizētājus, tikai veicinās negodīgu komercpraksi un neaizsargās patērētāju intereses, uzskata interneta un e-pasta pakalpojumu uzņēmuma Inbokss pārdošanas vadītājs Andis Kulinskis.
Elektronisko sakaru likuma normas, kurām būtu jāstājas spēkā šā gada 1.jūnijā līdz ar Ministru kabineta (MK) saistošo noteikumu apstiprināšanu, radīs būtiskus finansiālus zaudējumus gan vairāk nekā 400 Latvijā reģistrētajiem elektronisko sakaru komersantiem, gan valsts budžetam, norāda uzņēmējs.
«Latvijā elektronisko sakaru komersanti maksās vairākus miljonus eiro, lai ieviestu šauras grupas interesēs izstrādātas likuma prasības. Tikmēr ārvalstīs reģistrēti mediji, piemēram, Facebook un Google, turpinās īstenot negodīgu komercpraksi un pelnīt, rīkojoties pretēji Latvijas likumam un reklamējot azartspēles. Ierobežojumiem vajadzētu attiekties uz visiem, ja Latvijas kontrolējošās iestādes to nevar nodrošināt, tad nozīmē, ka ir jādomā par citāda veida risinājumiem,» uzskata A. Kulinskis.
Eksperts norāda, ka šāda veida negodīga komercprakse var attiekties faktiski uz jebkuru jomu, produktu vai pakalpojumu, ko Latvijā reklamēt ir aizliegts. Tāpat sensitīva joma, kas faktiski no Latvijas kontrolējošo iestāžu puses netiek uzraudzīta, ir politiskā reklāma sociālajos un citos ārvalstīs reģistrētos interneta medijos.
«Digitālā joma ir ļoti strauji augoša un vienlaikus internets ir vide, kuru kontrolēt mākslīgiem līdzekļiem teju nav iespējams. Piemēram, esmu pārliecināts, ka sociālajos medijos varam atrast virkni ar politiskajām reklāmām, taču vai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs to uzrauga? Vai sociālie tīkli iesniedz KNAB savas cenas kā citi Latvijas mediji? Vai šīs aktivitātes, it sevišķi video satura publiskošana, tiek ierēķināta kampaņas izmaksās?» jautā Kulinskis.
SIA Inbokss pārstāvis piebilst, ka uzņēmums vairākkārtīgi ir vērsies Patērētāju tiesību aizsardzības centrā par ārvalstīs reģistrēto interneta mediju īstenoto negodīgo komercpraksi.
Viņaprāt, situācijā par azartspēlēm vispirms ir jāizglīto sabiedrība par saistītajiem riskiem, it sevišķi jaunieši, otrkārt, līdzīgi kā reklamējot naudas aizdevumus, cigaretes vai alkoholu, reklāmā ir jāiekļauj brīdinošs sauklis, treškārt, noteiktos laikos un ar ierobežojumiem jāpieļauj reklāmas arī Latvijas medijos, piemēram, televīzijā pēc plkst.23, bet internetā ar ierobežojumu tikai pilngadīgām personām.
«Šī būs motivācija starptautiskiem zīmoliem licencēties Latvijā, un valsts iegūs trīskārši – licenču maksas ieņēmumus, pievienotās vērtības nodokli un uzņēmuma peļņas nodokli. Šādi virkne elektronisko sakaru komersantu varētu kompensēt likuma normu izpildei paredzētos izdevumus un būtu novērsta pašreizējā situācija, kad Google un Facebook dzīvo mansardā, bet Latvijas mediji – pagrabā,» norāda Kulinskis.
Saeimas pieņemtie grozījumi Elektronisko sakaru likumā paredz regulējumu azartspēlēm interneta vidē, lai no tām panāktu nodokļa iekasēšanu. Likums nosaka, ka Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijai ir tiesības ierobežot piekļuvi un bloķēt Latvijā nelicencēta interaktīvo azartspēļu organizētāja interneta mājaslapu. Otrs būtiskākais apkarojošais pasākums, kuru šobrīd skata Saeimā, dotu IUAI tiesības izdot rīkojumus kredītiestādēm un citām maksājumu iestādēm neveikt maksājumus uz nelicencētu azartspēļu organizētāju norēķinu kontiem jebšu bloķēt maksājumus.