Britu bizness Latvijā grib likt uzsvaru uz virziena maiņu vietējā tranzītā
Paralēla tēma Baltijas reģiona drošībai ir brīvā tirdzniecība ar ASV, uzskata Lielbritānijas tirdzniecības un investīciju valsts ministrs Ians Livingstons.
Ar jums kopā atbraukušo britu kompāniju intereses ir tādās pamatīgās nozarēs kā dzelzceļš un aviācija. Vai tas nozīmē, ka jūsu misija šeit ir vairāk veicināt britu investīcijas nekā piesaistīt mūsējās?
Latvijas un Lielbritānijas ekonomiskās attiecības noteikti varētu būt apjomīgākas. Ar to es domāju – divpusējās attiecības, jo arī Latvijai ir eksporta izaugsmes iespējas. Liela daļa lietišķo sarunu šeit bija par partnerību – par mūsu kompāniju sadarbību, britu partneriem šādiem projektiem vai nu pievienojot savu ekspertīzi, vai palīdzot to piesaistīt citviet pasaulē, kas arī prasa iestrādes, un britiem tādas ir. Konkrēti tas varētu notikt Rail Baltica projektā.
Mūs interesē arī Latvijas ES prezidentūra, un zīmīgi, ka jūsu nospraustās prioritātes visai tieši ir tādas, kādas tās varētu būt Lielbritānijai – konkurētspēja, vienotā digitālā tirgus pabeigšana un Eiropas brīvā tirdzniecība globāli.
Eiropas lidostas ir ļoti noslogotas. Kā Rīga varētu uzņemties daļu no šīs nastas un arī biznesa? Kādi ir veicamie mājas darbi?
Rīga ir ļoti nozīmīgs reģionālais centrs. Līdz ar Rīgas kapacitātes vairošanu un arī ar airBaltic panākumiem tirgū ir mainīti parametri, kā šai reģionā notiek pasažieru un arī tirdzniecības plūsmas. Rīgas lidosta pašlaik apkalpo ap pieciem miljoniem pasažieru gadā, un es domāju, ka ar papildus kapacitāti šis skaitlis varētu augt.
Rīgai ir jābūt integrētam transporta centram, un to veicinātu Rail Baltica. Tāpēc šim dzelzceļam ir jāiet caur lidostu. Bet sava nozīme noteikti būtu arī airBaltic attīstībai. Tā jau tagad ir laba aviokompānija – pat precīzākā pasaulē, kā man ir teikuši.
Lietuva šķiet Rail Baltica vājais posms. Vai par projektu interesējaties arī Lietuvā?
Jā, apmeklējam arī Igauniju un Lietuvu. Lietuvas posms pašlaik ir strīdīgs, un atrisinājums acīmredzot būs Rail Baltica atzars arī caur Kauņu. Bet šādi lieli projekti ir sarežģīti jau vienā valstī, kur nu vēl veselās trijās. Iemesls, kāpēc britu dzelzceļa profesionāļi brauc un par to interesējas, ir tas, ka mēs spējam tikt galā ar grūtībām. Ir plāns, ka mēs ar savu ekspertīzi varētu palīdzēt nevis vienai valstij, bet visām trim, sevišķi ar projekta un ģenerālplānu, kas ir kritiski nozīmīgi priekšizpētei par plāna tehnisko īstenojamību. Tāpat nozīmīgi ir arī projekta finansēšanas modeļi un zināšanas, kā iegūt maksimālo atdevi no infrastruktūras.
Lielbritānijā pēdējo desmit gadu laikā dzelzceļa lietojums ir dubultojies. Esam izbūvējuši arī šo to jaunu, tomēr pārsvarā tas ir izdevies uzlabotas satiksmes signalizācijas, efektīvākas programmatūras u.c. kvalitatīvu uzlabojumu dēļ – vesels komplekss, kas iznākumā efektivizēs jau esošās jaudas.
Visu interviju Rail Baltica mainīs arī domāšanas virzienu lasiet pirmdienas, 16. februāra, laikrakstā Dienas Bizness (3. lpp.)!