Rail Baltica būvniecības laikā centrālā autoosta tiks pārcelta uz Torņakalnā izbūvētu multimodālo satiksmes mezglu, kas pēc tam darbosies kā reģionālā autoosta, šodien Pilsētas attīstības komitejā sacīja Pilsētas attīstības departamenta vadītājs Dzintars Balodis.
Viņš pauda, ka pašreiz Rīgas dome sākusi divu projektu realizēšanu, kas ir saistīti ar Rail Baltica dzelzceļa līnijas izbūvi - tā ir Torņakalna multimodālā transporta mezgla izbūve un Centrāltirgus teritorijas pārbūves. Citas projekta piegulošās teritorijas Rīgas dome sāks plānot tad, kad būs skaidras Rail Baltica ietekmētās teritorijas un piedāvātie risinājumi.
Multimodālais transporta mezgls tiks izveidots Torņakalna degradētajā teritorijā starp Vienības gatvi un Dzelzceļa līniju. Tam ir paredzēts Kohēzijas fonda finansējums 7 miljonu eiro apmērā. Šai vietā tiks izveidota jauna reģionālā autoosta, stāvparks, pasažieru apkalpošanas ēka. Pašreiz no pašvaldības tehniskā projekta izstrādei ir piešķirti 290 000 eiro.
Torņakalna projektam būs divas daļas - multimodālais mezgls autosatiksmei, par ko atbildīga ir Rīgas dome. Savukārt par tagadējās Torņkalna stacijas pieslēgšanu multimodālajam mezglam un tās vēsturiskās ēkas pārcelšanu atbildēs uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas, apstiprināja uzņēmuma pārstāvis.
Balodis pauda, ka Torņakalna multimodālais mezgls būs alternatīva autoostai laikā, kamēr tiks būvēta Rail Baltic trase, tomēr nav bijušas runas, ka autoostu varētu pilnībā pārcelt uz Torņakalnu. Torņakalna multimodālais mezgls ir plānots kā reģionālā autoosta, savukārt jautājums par centrālo autoostu vēl ir diskutējams un apspriežams.
Otrs Rail Baltica kontekstā realizējams pašvaldības projekts ir Centrāltirgus revitalizācija. Arī šī tehniskā projekta izstrādei piešķirti 290 000 eiro, un tā laikā plānots veikt degradētās teritorijas revitalizāciju, pārbūvējot kanālmalu pie Kārļa baseina, Centrāltirgus ielu un modernizējot paviljonus.
Pašreiz, lai labāk sagatavotos Rail Baltica projektam, Pilsētas attīstības departaments sācis sarunas ar Satiksmes ministriju (SM) par memoranda parakstīšanu, kurā viens no punktiem būtu pārresoru darba grupas izveide saistībā ar Rail Baltica.
Pilsētas attīstības departaments projektā iesaistās ar lokālplānojuma izstrādi, kas ir jāpabeidz līdz 2018.gada janvārim.
Eiropas dzelzceļa līniju Attīstības un sadarbības departamenta direktors Agnis Driksna pastāstīja, ka pašreiz ir noslēdzies pērn izsludinātais metu konkurss, kas paredz centrālās stacijas, dzelzceļa uzbēruma un dzelzceļa tilta pārbūves.
Metu konkursā teritorija tika iedalīta divās grupās - 14 hektārus liela teritorija, kurā īstenojams Rail Baltica projekts un 59 hektāru liela izpētes teritorija, lai paskatītos plašāk, kā jaunā infrastruktūra iekļausies pilsētvidē. Žūrija izvēlēja divus otrās vietas ieguvējus, kā arī piešķīra četras veicināšanas balvas. Viena no veicināšanas balvām tika piešķirta projektam, kas paredzēja pilnībā jauna tilta izbūvi tagadējam dzelzceļam un Rail Baltic līnijai, bet pašreizējā tilta pārveidi par gājēju un velosipēdistu tiltu. Driksna uzsvēra, ka tas ir labs risinājums, tomēr tam būtu nepieciešami papildu 50 miljoni eiro.
Kā uzvarētājs metu konkursā tika izvēlēts Dānijas arhitekts PLH Arkitekter A/S sadarbībā ar COWI A/S.
Driksna norādīja, ka Rail Baltica projekta laikā, nojaucot dzelzceļa uzbērumu, vizuāli tiks sasaistīta gan Vecrīga un Centrāltirgus, gan arī divas vēsturiski izolētas pilsētas daļas. Savukārt uz Dzelzceļa tilta tiks ierīkota arī vieta gājējiem un velobraucējiem tādā veidā savienojot abas Daugavas puses.
Dzelzceļa uzbērumu nojauks līdz Dzirnavu ielai un projekta rezultātā tiks izveidots papildu savienojums starp Elizabetes un Timoteja ielu.
Runājot par uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas un Rīgas domes atbildību saistībā ar projektu, tika norādīts, ka projekta attiecināmās izmaksās centīsies iekļaut arī Stacijas laukuma izbūvi, tai skaitā tajā esošo Laimētavu, kas traucē piekļuvi stacijai un būtu likvidējama.
Deputāts Andris Lācis (VL-TB/LNNK) jautāja, kurš veiks atsavināšanu objektiem, kas nepieciešami projekta realizēšanai? Driksna norādīja, ka par to ir atbildīgas Eiropas Dzelzceļa līnijas. Tam no Eiropas Savienības fondiem ir paredzēti 15 miljoni eiro. Pašreiz ir zināms, ka projekts fiziski šķērsos tirdzniecības centru Titāniks, tāpēc tas tiks atsavināts un demontēts. Savukārt par autoostu vēl nav galēja skaidrība.
Jau ziņots, ka Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas kompleksā apbūve varētu izmaksāt teju 200 miljonus eiro.
Attiecīgais metu konkurss tika izsludināts jūlija sākumā. Tā mērķis bija iegūt piemērotāko metu Rīgas centrālajam multimodālā sabiedriskā transporta mezglam un Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tiltam. Teritorija aizņem 14 hektārus, tā ietver Rīgas vēsturisko Centrālo dzelzceļa staciju, uzbērumu no Dzirnavu līdz Krasta ielai, kā arī plānoto Rail Baltica dzelzceļa tiltu pāri Daugavai.