Beidzoties pārejas periodam, no 13.decembra stājas spēkā izmaiņas regulā, kas paredz pārtikas ražotājiem būtiskas izmaiņas iepakojuma marķējumā, informē SIA Cido Grupa.
Regulas mērķis ir turpināt uzlabot patērētāju iespējas iegūt objektīvu informāciju par uzturā lietoto pārtiku, paredzot, ka pārtikas produktu marķējumā patērētājiem jāsniedz vēl pilnīgāka un skaidrāka informācija par produktiem, nekā tas bija līdz šim.
Jaunā regula, kas tika pieņemta pirms trim gadiem un noteica pārejas periodu ražotājiem, paredz pakāpeniski uzlabot iepakojuma marķējumu un izskaust patērētāju maldināšanu par produktu saturu, identitāti, īpašībām, sastāvu, daudzumu, derīgumu, izcelsmi un ražošanas un izgatavošanas veidu, kas savukārt veicina godīgāku konkurenci, ņemot vērā, ka visiem tirgus dalībniekiem ir vienādi interpretējami noteikumi.
Sagatavošanās process jebkuram ražotājam prasa papildu resursus, jo jāveic izmaiņas iepakojuma dizainā, un jāsalāgo ar katra tirgus vēl nacionālajām prasībām. Tāpēc liela nozīme ir pārejas periodam, kas ļauj jau savlaicīgi sagatavoties un vienā reizē apvienot vairāku likumdošanas izmaiņu veikšanu, kas stājās spēkā dažādos termiņos. Tāpat svarīgas ir Pārtikas un veterinārā dienesta un Zemkopības ministrijas aktivitātes ražotāju savlaicīgai izglītošanai un informēšanai.
Jau iepriekš 2012.gadā stājās spēkā Regula Nr.432/2012, kas paredzēja daudz būtiskākas izmaiņas uztura veselīguma norādēs pārtikas produktiem, nosakot, ka uz iepakojuma var lietot tikai tādus veselīguma apgalvojumus par produkta varbūtējo ietekmi uz veselību, kas ir zinātniski pamatoti un apstiprināti European Food Safety Authority (EFSA).
SIA CIDO Grupa pārstāve Inese Lielpinka skaidro, ka par šīm izmaiņām Latvijas ražotājiem ir dalītas sajūtas – no vienas puses tas izskauž pacientu maldināšanu, kas it īpaši bija raksturīgs uztura bagātinātājiem. No otras ierobežo arī ražotājus, jo tiem nav resursu zinātnisku, pat klīnisku pētījumu veikšanai, kas ir viens no priekšnosacījumiem, lai iegūtu apstiprinājumu veselīguma norādei.
Lai patērētāji varētu gana skaidri iepazīties ar preces sastāvdaļām, regulā ir noteikts, ka obligātajai informācijai jābūt skaidri saskatāmai, salasāmai un neizdzēšamai. Tiek noteikts arī minimālais burtu drukas lielums, kas ir 1,2 mm.
Noteikts, ka vienā redzamības laukā jāiekļauj – produkta nosaukums, neto daudzums, kā arī alkoholu saturošiem produktiem (virs 1,2 %) – alkohola saturs tilpumprocentos. Latvijas normatīvais regulējums paredz stingrākas prasības nosakot, ka vienā redzes laukā jābūt iekļautai arī norādei par galīgo vai minimālo derīguma termiņu.
Preču sastāvdaļu sarakstu apzīmē ar vārdu – sastāvdaļas (agrāk produkta sastāvā esošās vielas varēja uzskaitīt arī zem virsraksta sastāvs).
Ja produkts satur vielas, kas izraisa alerģiju vai nepanesību (regulas II pielikums), vielām jābūt norādītām pie sastāvdaļu uzskaitījuma – tām jābūt izceltām ar rakstzīmju formatējumu, tām skaidri jāatšķiras no pārējo sastāvdaļu saraksta, piemēram, ar rakstzīmju izmēru, stilu, fona krāsu.
Pārtikas produktiem ar īsu realizācijas periodu minimālo derīguma termiņu aizvieto ar izlietot līdz.
Regula paredz, ka no 2016.gada 13.decembra plānotas izmaiņas arī saistībā ar uzturvērtības norādīšanu (šo nepiemēro uztura bagātinātājiem, dabīgajiem minerālūdeņiem). Mainījies vitamīnu un minerālvielu daudzums, kuru uzskata par ievērojamu, piemēram, dzērieniem tas ir 7,5% no uzturvielu atsauces vērtības. Agrāk visiem produktiem bija jāsatur vismaz 15% no vērtības, kas norādīta, kā ieteicamā diennakts deva.
Ja produktam tiek pievienots aspartāms/aspartāma acesulfāta sāls, tad, ja sastāvdaļu sarakstā norādīts tikai E numurs, tad marķējumā jānorāda – satur aspartāmu (fenilalanīna avotu), taču, ja sastāvdaļu sarakstā norādīts aspartāms, tad marķējumā norāda satur fenilalanīna avotu.
Visai obligātajai informācijai jābūt atspoguļotai ar vārdiem un cipariem, piktogrammas un simbolus var izmantot kā papildus līdzekli, vai arī kā pamata izteiksmes līdzekli, ja to ir apstiprinājusi komisija. (Piemēram, lietošanas pamācība jāatspoguļo ar vārdiem.)
Lai sagatavotos regulas jaunajām prasībām, SIA Cido Grupa ir ieguldījusi aptuveni 60 tūkstošus eiro marķējumu pielāgošanā aptuveni 150 ražotāja produktiem.