Vien dažas dienas pēc amerikāņu sūtījumu pārvadājumu giganta United Parcel Service (UPS) sākotnējā pārpirkšanas piedāvājuma noraidīšanas pirms mēneša Nīderlandes TNT Express (TNT) deklarēja ievērojamus 2011. gada zaudējumus. Lielā mērā nesen pašu pārpirkto nerentablo Brazīlijas pārvadājumu kompāniju dēļ zaudējumi TNT pērn bija 173 miljoni eiro.
Tomēr tas nav mazinājis UPS apņēmību iegūt tirgus apguves ziņā visnotaļ veiksmīgo TNT. Nule izteiktais jaunais piedāvājums no iepriekšējiem deviņiem eiro par uzņēmuma akciju nu audzis līdz 9,5 eiro un kopumā darījumu iezīmē 5,16 miljardu eiro apmērā (iepriekš – 4,78). 1907. gadā kā velosipēdu kurjeru pakalpojumu dibinātajai UPS šis ir lielākais darījums tās vēsturē. Londonas Credit Suisse analītiķis Nīls Glins uzskata, ka 5,16 miljardi ir «ļoti, ļoti liels» cipars un norāda, ka UPS nākotnes ieguvumu aplēsēs ņemtas vērā tikai summas pirms nodokļu nomaksas.
Uz aplēšu kritēriju nozīmi norāda arī Latvijas Loģistikas asociācijas vadītājs Aivars Tauriņš, runājot par TNT līdzšinējiem zaudējumiem. Viens to aspekts pēc viņa domām ir nīderlandiešu ieiešana «tirgos, kas nav mājas tirgi». Tajos «jārēķinās ar investīcijām, un liela daļa pakalpojumu var tikt subsidēti, kamēr paliek rentabli». Smagi zaudējumi seko, «ja tirgus un biznesa potenciāls tiek prognozēts, balstoties uz noteiktām ekonomiskajām prognozēm, bet tās mainās uz leju,» vērtē eksperts.
Tieši UPS sakarā vērā ņemams gan ir fakts par esošajām iestrādēm, kur pēc Bloomberg datiem pērn UPS vissienesīgākie bija starptautiskie sūtījumi – 19,3 dolāri no šāda sūtījuma salīdzinājumā ar 9,3 dolāriem par sūtījumu pašmāju tirgū ASV, veidojot 23% no visiem pagājušā gada ieņēmumiem. Ar TNT pirkumu UPS attīstītu arī šo acīmredzami jau labi apgūto segmentu.
UPS un TNT saplūstot, tās Eiropā ieņems vācu DHL līdzvērtīgu tirgus daļu, saasinot konkurenci. Pašlaik UPS ir 7,7% Eiropas tirgus, TNT – 9,6%, bet DHL – 17,6%.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas Pasta nodaļas vadītājs Bruno Frīdenbergs-Ansbergs vērtē, ka Latvijā jaunā proporcija būs līdzīga. Šeit DHL ir 16% kurjerpasta tirgus, bet apvienotajām kompānijām pēc pašreizējiem rādītājiem tas veidotu 19%.