Būtu tikai apsveicami, ja 100 gudrās galvas pirms lēmumu pieņemšanas būtu nevis visziņi, bet gan konsultētos par saviem lēmumiem un to ietekmi gan ar iedzīvotājiem, gan arī uzņēmējiem.
To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA Venden izpilddirektors Aldis Škutāns. Viņš norāda, ka gudrās galvas, vēloties samazināt saldināto dzērienu patēriņu, ar akcīzes nodokli ir iemanījušās aplikt pat ūdeni ar aromātu, kuram nav nedz cukura, nedz arī kaloriju, tādējādi to nepamatoti sadārdzinot. Tāpat ir paradoksāla situācija, ka Latvijā kafija maksā dārgāk nekā citur Eiropā vai Baltijā tikai tāpēc, ka pie mums ir ieviests šīs preces akcīzes nodoklis, bet citur Eiropā tāda nav.
Fragments no intervijas
Kāda ir situācija tirgū?
Ūdens ir stratēģisks produkts, kas ir vajadzīgs ik dienu gan cilvēkiem, gan dzīvniekiem, gan augiem. Situācija ūdens tirgū ir interesanta, tā nav nedz slikta, nedz laba. Venden avota un dabīgo minerālūdeņu tirgū strādā jau 25 gadus, tāpēc šajā ceturtdaļgadsimtā ir pieredzēts daudz. Savulaik, saimnieciskās darbības pirmsākumos, Latvijā nebija tādas šodien tik ikdienišķas lietas ka ūdens iekārtas, kas pašlaik atrodamas teju vai visos birojos un klientu apkalpošanas centros. Jā, ūdens bija karafēs vai kādos citos traukos, bet ne tik plaši kā šodien. Arī ūdens pudelēs bija ļoti neierasta parādība, bet šodien tā ir ikdienišķa lieta. Situāciju mainīja Covid-19 pandēmija, kuras ietekmē Venden pieauga klientu skaits un arīdzan loģistikas izmaksas, jo iepriekš vienā adresē (birojā) tika izkrauta teju visa mašīna, bet tagad vienā adresē piegādā tikai dažas pudeles, un, lai savāktu pilnu mašīnu, ir jāapmeklē 30 adreses. Ja nebūtu pandēmijas, visticamāk, nebūtu klientu skaita pieauguma privātpersonu kategorijā.
Gadu gaitā, pat neraugoties uz iedzīvotāju skaita sarukumu, Latvijā ūdens tirgus ir audzis gan lielo – 18,9 litru trauku, gan arī mazo 0,5-1,5 litru pudeļu segmentā. Arī Venden, sekojot šīm tendencēm, ir modernizējis, efektivizējis ražošanu, palielinājis tās jaudas, papildinājis savu produktu klāstu. 18,9 l ūdens segmentā Venden ir tirgus līderis. Vienlaikus, ja Venden nebūtu labs produkts, cilvēki neuzticētos, protams, viņi atšķir mūsu dabīgā pazemes avota ūdeni no tā ūdens, kas ir pieejams, atverot krānu. Protams, arī konkurenti un notiekošais Latvijā un Eiropā nav ļāvis snaust uz lauriem, tāpēc visu laiku ir bijis jābūt tonusā. Pašreiz Venden strādā arī citos segmentos, piemēram, kafijas un kafijas automātu segmentā. Venden sevi pozicionē kā sava veida vienas pieturas aģentūru, kurā var pasūtīt ne tikai ūdeni lielajās un mazajās pudelēs, bet arī kafiju, tējas, sulas, uzkodas.
Vai ārvalstu konkurenti ar ūdens importu nespiež laukā no pašmāju tirgus?
Nevaru piekrist viedoklim, ka dabīgā ūdens segmentā būtu milzīgs imports, jo ūdens ir relatīvi smags un vienlaikus salīdzinoši ne pārāk dārgs produkts, tādēļ tā ekonomiski izdevīgais pārvadāšanas attālums nav ļoti liels, jo ir salīdzinoši augstas loģistikas izmaksas, it īpaši situācijā, ja tiek novērots būtisks degvielas cenu pieaugums. Rezultātā pie identiskiem nosacījumiem vietējā produkcija tomēr būs lētāka. Protams, veikalu tīklu ķēdes cenšas attīstīt savu privāto preču zīmolus arī ūdens un bezalkoholisko dzērienu segmentā un tos izvieto vislabākajās vietās, īsteno marketinga pasākumus (akcijas – zemākas cenas), lai patērētāji tos iegādātos.
Visu rakstu lasiet 8.novembra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!