Valsts prezidents Andris Bērziņš nosūtījis motivētu rakstu Saeimas priekšsēdētājai Solvitai Āboltiņai, prasot grozījumu likumā «Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu» otrreizēju caurlūkošanu.
Tādējādi Saeimai jau trešo reizi būs jāstrādā ar šo likumprojektu. Jāatgādina, ka Saeimas sākotnēji atbalstītie likuma grozījumi paredzēja no 2015. gada 1.janvāra atteikties no divu posmu pieejas likumu ierosināšanai, nosakot, ka vēlētāju iniciatīvām nepieciešamie vienas desmitās daļas paraksti jāsavāc pašiem iniciatīvas autoriem. Šos grozījumus Valsts prezidents atgrieza Saeimā, argumentējot, ka tie nepārprotami negarantē vēlētāju tiesību ievērošanu un likuma grozījumu spēkā stāšanās atlikta pārāk tālu. Tad Saeima atbalstīja grozījumus likumā «Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu», kas paredz, ka līdz 2015. gadam referendumu iniciatoriem par saviem līdzekļiem parakstu vākšanas pirmajā kārtā būs jāsavāc 50 tūkstoši vēlētāju parakstu salīdzinājumā ar pašlaik noteiktajiem 10 tūkstošiem parakstu. Savukārt no 2015.gada būs nepieciešams savākt vairāk nekā 150 tūkstošus parakstu.
Valsts prezidenta iepriekš izteiktie apsvērumi ir ņemti vērā, un lēmums tapis, ņemot vērā to, ka saņemti 38 Saeimas deputātu paraksti, norādīja Valsts prezidenta kancelejas Preses dienestā. Grozījumu spēkā stāšanos uz diviem mēnešiem apturēt lūdz Zaļo un zemnieku savienības un Saskaņas centra pārstāvji.
«Valsts prezidents uzskata, ka referenduma rīkošana šobrīd nav iespējama juridisku iemeslu dēļ (likums satur normas, kas īsteno Lisabonas līgumā noteikto) un par atsevišķiem jautājumiem ir iespēja panākt kompromisu Saeimā bez tautas nobalsošanas. Nav pieļaujams, ka par Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām ne tikai tiktu rīkots Satversmes 73.pantam neatbilstošs referendums, bet arī tās netiktu izpildītas savlaicīgi. Par šādu prasību neizpildi Latvijai iestājas atbildība, proti, Eiropas Komisija var uzsākt pārkāpuma procedūru pret Latviju,» skaidrots paziņojumā.
Valsts prezidents vērš Saeimas uzmanību uz to, ka šajos likuma grozījumos ietverts tāds regulējums (aģitācijas un finansēšanas kontrole, likumprojekta kvalitātes pārbaude, palielināts pirmajā parakstu vākšanas posmā nepieciešamais parakstu skaits uz 50 tūkstoši parakstu), kas ir nepieciešams nekavējoties un no tā otrreizējās caurlūkošanas ietvaros nedrīkstētu atteikties. Vēstulē arī atzīmēts, ka Satversme neuzliek par pienākumu tautas nobalsošanu rīkot divos posmos. «Tas gan nenozīmē, ka no divu posmu principa ir obligāti jāatsakās vai tas obligāti jāsaglabā, jo svarīgākais ir tas, cik likumā piedāvātās parakstīšanās iespējas ir pietiekami pretimnākošas vēlētājiem,» min A. Bērziņš, aicinot Saeimā ievēlētajiem politiskajiem spēkiem tomēr rast tādu kompromisu, lai nebūtu jārīko tautas nobalsošana, kas prasītu būtiskus valsts budžeta līdzekļus un kārtējo reizi radītu priekšnoteikumus sabiedrības šķelšanai.
Likuma grozījumi paredz dažādas izmaiņas nacionālajā tiesiskajā regulējumā un Eiropas pilsoņu iniciatīva nav strīdus priekšmets. Lai respektētu Satversmē ietverto aizliegumu rīkot tautas nobalsošanu par starptautiskajām saistībām, no likuma grozījumiem ir jānodala Eiropas pilsoņu iniciatīva un jāvirza atsevišķā likumprojektā, atzīmēja Preses dienestā.