Jaunākais izdevums

Pēdējos gados novērotais straujais publisko tēriņu pieaugums komplektā ar ekonomiskās izaugsmes stagnāciju spiedīs meklēt risinājums.

Publisko tēriņu turpmāks straujš kāpums nozīmē, ka jāsāk domāt par izdevumu samazināšanu, rīkojot lietderības revīzijas un institūciju auditus. Alternatīva ir celt nodokļus, samazināt birokrātiskās prasības un atteikties no kādu sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanas vai samazināt to kvalitāti, pieejamību. Kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp! Diemžēl, visticamāk, visi minētie būs kā komplekss risinājums.

Kāpēc? Tā, kā bija, vairs nebūs, pasaulē sākusies, iespējams, lielākā pārbūve kopš PSRS sabrukuma, tās pamatā būs ASV noteiktie ievedmuitas tarifi, uz kuriem savu atbildi jau sniegusi Ķīna un arī ES parādā nepaliks. Līdz šim par tarifu tirdzniecības kariem runāja kā par vēsturisku reliktu, tagad jāsecina – viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Var patikt, var nepatikt, bet tarifu karš nozīmē gan tiešus triecienus ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikām, gan arī netiešu ietekmi. Cik liela būs ietekme – tas pašlaik ir kā kopsumma vienādojumam ar vairākiem nezināmajiem, tāpēc cerēt uz būtisku tautsaimniecības izaugsmi ir samērā naivi, būs labi, ja tā būs kaut vai neliela, turklāt budžeta deficīta maģiskie 3% tiks tik un tā «pārkāpti». Sliktākajā scenārijā – recesija. Šādos apstākļos par būtiskiem valsts izdevumu palielinājumiem bez kādas ārējās piešprices ir jāaizmirst.

Tēriņi aug ātrāk par inflāciju

LDDK dati rāda, ka laikā no 2019. līdz 2023. gadam bija straujš publiskās pārvaldes izdevumu pieaugums. Absolūtajos skaitļos tas ir no 11,73 miljardiem eiro 2019. gadā līdz 17,19 miljardiem eiro 2023. gadā, proti, valsts izdevumi šajā laikā ir auguši par 5,46 miljardiem eiro jeb 46%. Preču un pakalpojumu inflācija šajā periodā, pēc CSP datiem, ir 34%. Proti, budžeta izdevumi aug straujāk par 12 procentpunktiem nekā inflācija. Līdztekus, pēc SIA Lursoft IT datiem, uzņēmumu samaksāto nodokļu apjoms valsts kopbudžetā 2023. gadā bija 10,6 miljardi eiro.

Komersantu devums – nepilni 62%

Uzņēmumu samaksāto nodokļu īpatsvars valsts kopbudžeta izdevumos bija vien 61,7%. Daudz vai maz? Labs jautājums, bet būtībā darbavieta komercsektorā ir tā, kas primāri ģenerē naudu. No šīs naudas arī tiek apmaksāta saimnieciskajai darbībai nepieciešamo izejvielu un pakalpojumu iegāde, kā arī darbiniekiem algas un visi nodokļi, savukārt no tiem tiek apmaksātas valsts un pašvaldību iestādes, aģentūras, arī to darbiniekiem algas un no tām pienākošies nodokļu maksājumi. Tieši tāpēc var secināt, ka bez šiem uzņēmumu samaksātajiem nodokļiem nav iespējams iekustināt valsts budžeta naudas apriti. Protams, līdztekus tam vēl ir tā dēvētās «dāvanas», kā ES struktūrfondu līdzfinansējums, arī iztrūkuma segšanai valsts aizņēmums, kas atspoguļojas valsts parāda apmērā. Neviens jau nav garantējis, ka ES dāvanas līdzfinansējuma veidā nākamajā un vēl jo vairāk aiznākamajā ES plānošanas periodā saglabāsies līdzšinējā apmērā. Visticamāk, ES līdzfinansējuma dāvanu tērcīte kļūs mazāka, tas nozīmē, ka tās samazinājums būtu jākompensē ar lielākiem nodokļu ieņēmumiem vai lielākiem aizņēmumiem, vai arī izmaksu samazinājumu.

Lielāki maksājumi = labvēlīga vide

Lai privātais sektors ģenerētu lielāku nodokļu apjomu, vajadzīgas investīcijas, konkurētspējīgas preces un pakalpojumi, līdz ar tarifu kariem arī jauni tirgi. Visiem, gan vietējiem, gan ārvalstu investoriem, vajag labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi. Attaisnojumu meklēšana, kāpēc kaut ko nevar darīt, uzskatāma par nevēlēšanos darīt. Turklāt spēja atrast vainīgos mūsu nelaimēs ārpus valsts sāk atgādināt traģikomēdiju, lielākoties ir runa par pašu nepadarīto vai kļūdām.

Mazāk cilvēku tērē vairāk

Spēja beidzot sākt apzināties, ka valsts tērē par daudz, tā vien prasās. Proti, jo valstī mazāk paliek iedzīvotāju, jo lielākas izmaksas. 2004. gadā Latvijā dzīvoja 2,277 miljoni iedzīvotāju un kopējie valsts kopbudžeta izdevumi bija 3,89 miljardi eiro, savukārt 2023. gadā valsts kopbudžeta izdevumi bija 17,187 miljardi eiro, kaut arī valstī dzīvoja tikai 1,883 miljoni cilvēku – tātad iedzīvotāju skaits sarucis aptuveni par 20%, inflācija šajā periodā bijusi 136%, bet valsts budžeta izdevumi auguši par 340% jeb par 200 procentpunktiem straujāk nekā inflācija. Jau dzirdēti priekšlikumi, jo mazāk cilvēku dzīvo valstī, jo mazākam jābūt valsts pārvaldes sektoram, tostarp arī iestāžu, pārvalžu, aģentūru, pārvaldnieku, priekšnieku skaitam.

LDDK prezidents Andris Bite Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē aicināja ierobežot valsts pārvaldes tēriņus vismaz 5% apmērā, kas veido vairāk nekā 850 miljonus eiro, salīdzinot ar 2025. gada plānotajiem budžeta izdevumiem, lai atvēlētu papildu līdzekļus drošībai, sistēmisku reformu īstenošanai un mazinātu spiedienu uz budžeta deficītu. Vienlaikus viņš vērsa uzmanību uz Valsts kontroles ziņojumos regulāri atklāto, ka valsts un pašvaldību līdzekļi tiek izmantoti neefektīvi un necaurspīdīgi. Uzņēmēji aicināja veikt publisko izdevumu revīziju, darba efektivizāciju, izmaksu un birokrātiskā sloga samazināšanu. A. Bites piedāvājums ir maigākais iespējamais risinājums, ja vien nav politiskās gribas paaugstināt nodokļu likmes, kā viens no ticamākajiem pat tiek minēta PVN pamatlikmes paaugstināšana, jo šādu soli jau ir veikusi Igaunija, tikai piemirstot, ka šajā ziemeļu kaimiņvalstī ir citāda rocība. Tajā pašā Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē no vairākiem ministriem skanēja aptuveni šāds teksts: «Manis pārvaldītā iestādē nevaram samazināt izdevumus ne par centu.» Droši vien vairākās jomās tā ir skarba realitāte, taču vai pilnīgi visās?

Vēsture var atkārtoties

Latvijas vēsturiskā pieredze rāda, ka 2008. gadā valsts kopbudžeta izdevumi bija sasnieguši 9,39 miljardu eiro līmeni, bet ekonomikā krīze to piespieda samazināt līdz 8,3 miljardiem eiro, un šo pašu līmeni atkārtoti valsts sasniedza tikai 2015. gadā – pēc sešiem gadiem. Savukārt 2008. gada krīzes priekšvēsture ir vienkārša – strauji augošas ekonomikas apstākļos Latvijas valsts budžeta izdevumi pieauga gandrīz 1,5 reizes no 3,89 miljardiem eiro 2004. gadā, kad Latvija kļuva par ES dalībvalsti, līdz 9,39 miljardiem 2008. gadā. Cerams, ka šo biedējošo ierakstu Latvijas vēsturē un cilvēku atmiņā neignorēs visu līmeņu lēmumu pieņēmēji, vēl jo vairāk, ja iepriekšējās krīzes seku pārvarēšanas rezultātā valsts piedzīvoja depopulāciju – daudzi darba un labākas dzīves meklējumos devās uz ārzemēm, un vairums no viņiem nav atgriezušies. Šie ļaudis strādā un nodokļus maksā – stutē citu valsti. Ir vienkārša saikne – ja cilvēkam ir darbs, tad viņam ir arī alga, kuru viņš tērē – ne tikai lai apmaksātu savas ikdienas vajadzības, bet arī lai maksātu visa veida patēriņa nodokļus – akcīzes, dabas resursu, pievienotās vērtības nodokli, ko savukārt valsts – politiķi – pārdala sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanai.

Darbavieta ir sava veida galvenais priekšnoteikums, lai valsts ar saviem pakalpojumiem būtu nepieciešama, ja nav darbavietas, pēc brīža tā ir no cilvēkiem atbrīvota teritorija, kuru pēc saviem likumiem pārvalda māte daba, un tur nav vajadzīgs ne policists, ne skolotājs, ne ārsts. Ko tas nozīmē? To, ka, visticamāk, ikvienam būs jāiziet no savas līdzšinējās komforta zonas. Var jau politiķi uz esošo situāciju raudzīties no cita skatpunkta – nāks nākamie, lai viņi pieņem nepopulārus lēmumus, tomēr īstermiņa interešu dominance pār ilgtermiņa valsts interesēm ir bīstama jebkuros apstākļos. Būtībā šodienas lēmumi ietekmēs to, kādā Latvijā dzīvosim pēc gada, diviem, trijiem un pieciem, un, ja vienīgais risinājums būs tikai un vienīgi paaugstināt nodokļu likmes vai varbūt ieviest jaunus vai cerēt uz papildu aizņēmumiem, palielinot valsts parāda līmeni, ar motivāciju, ka tas Latvijai tak ir zemāks nekā citām ekonomiski attīstītajām valstīm, tas īsti neizturēs kritiku, jo valsts parāda apkalpošanas izmaksas jau pašlaik pārsniedz atvēlētā finansējuma apjomu nevienam vien sektoram.

Kuram tas rūp? Visiem tiem, kuri dzīvo un cer palikt Latvijā!

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan tabula rāda pieaugumu, realitāte iezīmējas pavisam cita.

Vidējā mājsaimniecība Latvijā pēc iecerēto nodokļu izmaiņu apstiprināšanas tiks pie lieka simtnieka ģimenes budžetā, taču aplēses rāda, ka nodevas un inflācija to aprīs četrkārtīgi. Pirms pusgada sarēķinājām, cik vidējā mājsaimniecība samaksā nodokļos, un to izdarījām arī tagad, ievērojot, kādas nodokļu izmaiņas iecerētas, un iznāk, ka nodokļos būs jāsamaksā 102,38 eiro mazāk. Visos aprēķinos tiek izmantota tikai un vienīgi 2023. gada vidējā alga un vidējā pensija. Vidējā ģimene valstī mūsu izpratnē ir divi strādājošie – vecāki, kuri saņem vidējo algu pēc Centrālās statistikas pārvaldes 2023. gada datiem, divi pensionāri (vecvecāki), kuri saņem vidējo pensiju pēc tā paša gada statistikas, un divi bērni, kuri tiek skaitīti kā apgādājamās personas. Vērā ņemam tikai lielākos nodokļus – pievienotās vērtības nodokli (PVN), iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI). Nekādi citi nodokļi vai nodevas netiek ņemti vērā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja valstī bērnu nav pietiekami daudz tāpēc, ka viņus nevar pabarot, šāda valsts beidzas iedzīvotāju trūkuma dēļ.

Tieši ar šādu Arhimēda cienīgu izsaucienu, kāds lasāms virsrakstā, varam nākt Latvijas politiķu un valdības priekšā, jo patlaban ģimene ar diviem bērniem un vienu apgādnieku pārtikai tērē vairāk nekā pusi no mājsaimniecības ienākumiem, un tas ir otrais lielākais rādītājs Eiropas Savienībā.

55,7% pārtikai divu bērnu ģimenē

Eurostat piedāvā datus par izdevumiem pārtikai procentos no visiem izdevumiem ģimenei ar diviem bērniem, kurai ir viens apgādnieks un kuras apgādnieka ienākumi veido 67% no vidējiem ienākumiem valstī. Šajā kategorijā Latvija ierindojas otrajā vietā pēc Bulgārijas. Proti, Latvijā šāda ģimene pārtikai tērē 55,7% no visiem ienākumiem. Precizēsim, cik ir 67% no vidējā ieņēmuma valstī. 2024. gada 3. ceturksnī vidējā alga bruto valstī bija 1703 eiro, bet neto, aptuveni noapaļojot, – 1250 eiro. Proti, divu bērnu ģimenes apgādnieks uz rokas saņem 837,5 eiro un no šīs summas aptuveni 467 eiro iztērē pārtikai, lai pabarotu ģimeni. Par atlikušajiem 370,5 eiro šai divu bērnu ģimenei ir jāspēj samaksāt mājokļa, transporta un higiēnas izdevumus un jāspēj domāt par trešo bērnu, lai valsts kļūtu plaukstoša un nācija stipra.

Ekonomika

Apvienotais Latvijas Sabiedriskais medijs sāks darbu janvārī. Ko iegūs sabiedrība?

Guntars Gūte, Diena,27.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts svētku nedēļā – 13. novembrī – Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (SEPLP) nāca klajā ar publisku paziņojumu, ka, pildot VSIA Latvijas Radio (LR) un VSIA Latvijas Televīzija (LTV) dalībnieku sapulces funkcijas, pieņēmusi gala lēmumu par LR un LTV reorganizāciju un jaunas VSIA Latvijas Sabiedriskais medijs (LSM) dibināšanu. SEPLP apstiprināja arī LSM statūtus.

Diskusiju par jaunā LSM izveidi jeb, vienkārši sakot, LR un LTV apvienošanu vienā kopīgā mediju struktūrā iepriekšējo daudzu gadu garumā bijis daudz un pārpārēm, kas, protams, kaut kādā mērā sabiedrību, precīzāk sakot, abu sabiedrisko mediju auditoriju, sadalīja divās neremdināmu pretinieku daļās – vieniem šķiet, ka jauns, apvienots sabiedriskais medijs kļūs radošāks, interesantāks un varbūt pat izmaksās lētāk nodokļu maksātājiem.

Kamēr otri ieceri kritizēja un pauda bažas, ka jaunais uzņēmums kļūs nevis ekonomiski vieglāk paceļams, bet tieši pretēji – tā apetīte pieaugs. Un šeit vēlamies uzsvērt, ka, neskatoties uz to, ka faktiski jau tūlīt, tūlīt jaunais LSM sāks darboties, joprojām (vismaz mēs) neesam raduši atbildes uz vairākiem būtiskiem jautājumiem: vai jaunais LSM kļūs ekonomiskāks; vai jaunais LSM kļūs saturiski bagātāks; vai jaunais LSM kļūs par pārliecinoši lielākās Latvijas pilsoņu (nodokļu maksātāju) daļas uzticamu informācijas avotu; vai jaunais LSM būs ne tikai redakcionāli neatkarīgs, bet vienlaikus arī nebūs arogants pret savu finansētāju objektīvo kritiku; vai jaunais LSM patiešām sekmēs latviešu (valsts) valodu un latviskumu kā prioritāti sabiedriskajā telpā? Un tie ir tikai daži jautājumi, kuri mums rūp.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Lursoft IT pētījums liecina, ka biznesa demogrāfija, proti, jaundibinātie uzņēmumi, gadu no gada Latvijā ir teju vienā un tajā pašā līmenī, turpretī Lietuvā un Igaunijā aug.

Igaunijā, lai gan pēdējos gados tur tiek paaugstinātas nodokļu likmes, biznesa demogrāfija ir izcila. Pēc iedzīvotāju skaita Igaunija ir mazākā no Baltijas valstīm, toties jaunus uzņēmumus pēdējo deviņu gadu laikā tajā reģistrē 1,5–3 reizes biežāk nekā ar cilvēkiem bagātākajās Lietuvā un Latvijā. To parāda SIA Lursoft IT pētījums pēc Latvijas, Igaunijas un Lietuvas uzņēmumu reģistru datiem.

Faktiski Igaunijā pēdējos gados dzimst visvairāk jauno potenciālo nodokļu maksātāju, kuri nākotnē varētu kļūt par nozīmīgu ekonomikas dzinējspēku.2024. gads parāda skarbāku ainu. Igaunijā reģistrēti 23 503 jauni uzņēmumi, kamēr Lietuvā – 16 078, bet Latvijā – tikai 9320, kas gan ir nedaudz vairāk nekā gadu iepriekš, bet mazāk nekā 2022. gadā. Kopumā jaundibināto uzņēmumu skaits Latvijā rūk.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daudzu sērijveida paneļu ēku normatīvais ekspluatācijas laiks ir vidēji 50 gadu – tas nozīmē, ka dzīvojamajām ēkām, kas celtas 1974. gadā vai agrāk, šis termiņš ir pienācis šogad – 2024. gadā, īsi un lakoniski konstatēts Latvijas Stratēģiju un ekonomikas risinājumu institūta (LaSER) jaunākajā pētījumā Rīgas metropole 2040: pārvaldāma, dzīvojama, inovatīva, kas klajā nācis oktobrī.

Blokmājas Rīgā – cik to ir?

Lai saprastu un apzinātu problēmu, vispirms ir jānonāk pie rezultāta vismaz divos ceļos, un to arī darījām. Saprotams, ka padomju laikā būvētās mājas ir ne tikai Rīgā, tādēļ, lai nonāktu pie ticama rezultāta, izmantojām ne tikai LaSER pētījuma datus, bet nodrošinājāmies ar vispārīgiem Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem par visas Latvijas mājokļiem. Lai atlasītu mājokļus, kas atbilst prasībai «padomju laikā celta daudzdzīvokļu māja», ņēmām visus reģistrētos mājokļus – gan dzīvokļus, gan privātmājas –, kas ir apdzīvoti un kuros ir centrālapkure. Šāda atlase satur nelielu kļūdu, jo arī lielajās pilsētās tiek celtas privātmājas ar centrālapkuri, tomēr kļūda pret kopskaitu ir neliela, turklāt netiek pētīti lauku apvidi, kur privātmājas ir pārsvarā. No šīs atlases redzams, ka Rīgā atrodas gandrīz puse mājokļu ar centrālapkuri no visiem Latvijas apdzīvotajiem mājokļiem ar centrālapkuri. Proti, var secināt, ka mazākā daļa no visām daudzdzīvokļu mājām atrodas Rīgā. Zināms, ka lielākais vairums paneļu namu ir celti laikā 1961. līdz 1990. gadam. Lai arī CSP atlase piedāvā būvniecības laiku no 1981. līdz 2000. gadam, ir zināms, ka šī perioda otrajā desmitgadē praktiski nekas netika uzcelts. Tādējādi iegūstam, ka aptuveni divas trešdaļas no Rīgas apdzīvotajiem mājokļiem ar centrālapkuri ir mājas, kuru būvniecības termiņš ir no 1961. līdz 1990. gadam, turklāt pēdējā piecgade būvniecībā bija pasīvāka. Tie ir aptuveni 180 tūkstoši mājokļu, un pieņemot, ka vidējais blokmājas dzīvokļu skaits ir ap 30, iegūstam 6000 māju. Arī LaSER pētījumā tiek konstatēts, ka 72% Rīgas iedzīvotāju dzīvo paneļu namos, kas celti no 1958. līdz 1985. gadam, un kopumā Rīgas pilsētā ir 6000 padomju laikos celtu sērijveida paneļu namu. Proti, no visiem avotiem iegūstam līdzīgu rezultātu un par nosaukto problēmas apmēru varam būt pārliecināti.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam – tas nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu.

Rīgas pašvaldības īpašumā esošā zeme un ēkas, attiecinot pret pilsētas IKP, ik gadu sarūk vērtībā, samazinās arī pilsētas ilgtermiņa saistības, toties nemainīgi aug līdzmaksājumu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā absolūtie lielumi. Pētījumā tiek izmantoti pētnieka, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera apkopotie dati par pašvaldību saistību, zemes un ēku vērtību izmaiņām atbilstoši Valsts kases informācijai, kā arī Rīgas pilsētas līdzmaksājumu dinamika Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā atbilstoši pilsētas ikgadējiem konsolidētajiem budžetiem.

Puse Rīgas īpašumu pagaisuši

2009. gadā Rīgas pilsētas īpašumā bija ēkas un zeme par aptuveni 1,88 miljardiem eiro, bet 2024. gadā Rīgas nekustamo īpašumu vērtība bija 1,84 miljardi eiro. Ievērojot, ka inflācija 2009. gadā bija vien 9,7%, 2010. gadā – 2,5% un tad jau nedaudz nomierinājās, lai «trakot» atsāktu 2022. gadā. Caurmērā varam droši apgalvot, ka, absolūtajai vērtībai praktiski nemainoties, Rīgas īpašumu vērtība ir samazinājusies par aptuveni 50% vai divas reizes. CSP inflācijas kalkulators, salīdzinot 2009. gada 1. janvāri ar 2025. gada 1. janvāri, preču un pakalpojumu cenu ziņā apgalvo, ka inflācija ir 55,8%. Vienkāršībai un noapaļojot – izmantojam divas reizes, jo nekustamo īpašumu cena ir atkarīga no pārdošanas iespējas un zemi vai nekustamo īpašumu nevaram gluži vērtēt tikai pēc naudas skalas. Tajā pašā laikā vērtējums ir uzskatāms par samērā drošu, jo zemes un namu īpašumu vērtība parādās Rīgas bilancē, bet no tās pazūd atsavināto īpašumu cena. Proti, ar laiku īpašumi tiek pārdoti, bet pēc absolūtās vērtības atlikušie maksā tikpat, un no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka nekas nemainās. Patiesībā Rīgas rāte, rēķinot 2009. gada cenās, ir zaudējusi vismaz pusi no īpašumu vērtības. Vai nu tie ir atsavināti, vai arī totāli zaudējuši vērtību, nonākot avārijas stāvoklī. Visticamāk, skaitot īpašumus, proporciju neiegūsim, jo atsavināti ir vērtīgie vai likvīdie īpašumi, bet palikuši tādi, kurus pārdot ir grūti. Daļa no tiem stāv un bojājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valstī ir viens no lielākajiem krīzes riskiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem.

Latvijā, Igaunijā, ASV, Maltā un Nīderlandē diviem ģimenes apgādniekiem, kuriem ir divi bērni un kuri saņem minimālo atalgojumu, paliekot bez darba un saņemot visus iespējamos pabalstus, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, liecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) apkopotie dati par organizācijas dalībvalstīm.

Pēc OECD datiem, Latvijā ir viens no sliktākajiem sociālajiem nodrošinājumiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem – divu minimālo algu saņēmējiem – divu bērnu vecākiem pēc darba zaudējuma, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā par minimālo stundas likmi, kas ir nepilnas 12 stundas dienā vienam no ģimenes locekļiem, turklāt septiņas dienas nedēļā, vai pilna darba nedēļa abiem. Proti, fiziski tas iespējams vien blēdoties. Vai arī valstij jālemj par pabalstu palielināšanu.

Ekonomika

Darba devējam izdevīgāka ir Lietuva, darba ņēmējam – Igaunija, Latvija – pa vidu

Māris Ķirsons,19.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gadā Lietuvā ir vislielākā minimālā darba alga Baltijā, tomēr darba devējiem šajā valstī ir zemākās darbaspēka nodokļu izmaksas, savukārt darba ņēmējiem visvairāk makā iekrīt Igaunijā.

Tā liecina a/s BDO Latvija pētījums, kurā tika vērtētas darba devēja kopējās izmaksas pie bruto algas 2000 eiro mēnesī, kā arī tas, cik liela summa no tās pēc visa veida nodokļu maksājumiem ienāk darba ņēmēja kontā.

Lietuva interesantāka darba devējiem

Ja raugās tikai uz minimālas algas izmaiņu dinamiku, tad 10 gadu laikā Lietuva no Baltijas arjergarda ir kļuvusi par līderi, jo 2025. gadā tieši Lietuvā ir vislielākā minimālā alga pirms nodokļu nomaksas. Lai arī lielās algas var vērtēt kā šķērsli ekonomiskai attīstībai un konkurētspējai, jāpiebilst, ka šajā valstī strādājošajiem darba devējiem darbaspēka izmaksas ir ievērojami zemākas nekā analogu algu maksājošajiem darba devējiem Igaunijā vai Latvijā. Proti, tāda ir nodokļu politika – salīdzinoši liela minimālā alga, bet faktiski zems nodokļu slogs darba devējam. Tieši šis paradokss varētu būt viens no iemesliem dienvidu kaimiņvalsts pēdējo gadu straujajai ekonomiskajai attīstībai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Farmaceitiskās aprūpes un zāļu apgādes nozares pārstāvji uzsver, ka Veselības ministrijas (VM) un veselības ministra Hosama Abu Meri īstenotās zāļu tirgus reformas pašreizējās sekas ir nevis ieguvums pacientiem, tostarp zāļu cenu samazinājums, bet gan haoss ar pāreju uz jauno sistēmu, ražotāju cenu pieaugums un neskaidrība par nākotni, tostarp visu iedzīvotājiem nepieciešamo medikamentu pieejamību kā tādu jebkurā Latvijas reģionā.

No šā gada 1. janvāra spēkā stājušies grozījumi vairākos normatīvajos aktos, kas nosaka principus zāļu cenu veidošanai un pieejamībai Latvijas pacientiem. Vienlaikus līdz pat decembra pēdējām darba dienām VM un tās padotības iestādes nebija nodrošinājušas visu nepieciešamo, lai aptiekas un citi tirgus dalībnieki varētu savlaicīgi un bez pārrāvumiem to darbībā nodrošināt pāreju uz jauno modeli un sistēmu. Reformas politiskais uzstādījums bija pazemināt recepšu medikamentu cenas, taču janvāra pirmās dienas jau skaidri parāda, ka realitātē Veselības ministrija ministra Hosama Abu Meri vadībā būs panākusi pretēju efektu, jo daudzas zāles šīs reformas dēļ iedzīvotājiem izmaksās dārgāk, piektdien preses konferencē norādīja aptieku un zāļu apgādes uzņēmumu pārstāvji.