Cigarešu smēķēšana ir vecmodīga un kaitīga veselībai. Šādu apgalvojumu pirms 30 gadiem būtu neiedomājami dzirdēt no tabakas ražotājiem. Tomēr viena no pasaulē senākajām globālajām industrijām ir piedzīvojusi iespaidīgas pārmaiņas, un šobrīd lielākie tabakas ražotāji prāto, kā pēc iespējas ātrāk atradināt smēķētājus no cigaretēm un aizvietot tās ar mazāk kaitīgām bezdūmu alternatīvām.
Tabakas industrijas mežonīgā kapitālisma noriets
Atskatoties vēl ne tik senā pagātnē, tabakas ražotāju zīmolu logo bija redzami teju uz katras sporta automašīnas, sporta sacensībās, elitāros sabiedriskos pasākumos, operās, televīzijā un pat uz modes apģērbiem. Tabakas ražotāji caur saviem zīmoliem veidoja grandiozas desmitiem miljonu vērtas globālās kampaņas. Līdz pat 20. gadsimta pēdējai dekādei Holivudas grāvējos nereti varēja raudzīties uz filmas galveno varoni, izteiksmīgi izvelkam cigareti un tuvplānā to aizsmēķējam. Smēķēšana kabinetos un bērnu klātbūtnē bija ikdienišķa norma.
Lai gan par cigarešu kaitīgo ietekmi pētniekiem un ārstiem aizdomas radās jau pagājušā gadsimta 60. gados, tieši 80. un 90. gadi viesa pārmaiņas tabakas industrijas ikdienā. Sabiedrībā mainījās uztvere attiecībā pret savu veselību un attieksmē pret vieglprātīgu un bezrūpīgu dzīvesveidu. Šī tendence atvēra ne tikai daudzu fitnesa klubu durvis, bet arī laboratorijās esošo mikroskopu optiku aizmetņus - sākās cīņa pret smēķēšanu.
Pirmie nopietnie starptautiskie pētījumi noveda pie fundamentālām izmaiņām valstu valdību līmeņos, kas, iesākoties 21. gadsimtam, veicināja pirmos vienotos reklāmas ierobežojumus un pirmās veselības veicināšanas akcijas. Šis bija laiks, kad arī tabakas nozares pārstāvji mainīja savu redzējumu par biznesu un sabiedrības interesēm. Apzinoties situāciju un to, kā sabiedrība raugās uz tabakas biznesu, nozare bija spiesta nākt klajā ar savām problēmjautājumu risināšanas iniciatīvām, kas šā brīža nozares regulējumā ir kļuvušas par neatņemamām komponentēm.
Lielāku spiedienu sāka izrādīt tā sabiedrības daļa, kas bija pakļauta ikdienas pasīvajai smēķēšanai jeb piespiedu kontaktam ar tabakas dūmiem. Par šīs sabiedrības daļas aizstāvjiem kļuva ne tikai ārsti, bet arī augstākā līmeņa valstu) amatpersonas, kas lēma par smēķēšanas aizliegumu publiskajās vietās un telpās. Arī Latvija izjuta šīs globālās pārmaiņas. Jau tobrīd bija skaidrs, ka, ņemot vērā sabiedrības intereses un nostāju, tabakas izstrādājumu iepakojumi būs jāpapildina ar brīdinājuma tekstiem.
Tabakas ražotāji kļūst par vēstnešiem mazāk kaitīgiem tabakas produktiem
Lielākajā daļā pasaules valstu ir pieņemti stingri ierobežojumi par tabakas produktu komunikāciju un popularizēšanu, līdz ar to vienīgā iespēja, kā komunicēt tabakas ražotājiem, ir ierobežots dialogs ar smēķētājiem strikti noteiktās vietās un formās. Un par strikti noteiktām tēmām.
Arvien vairāk uzņēmumi cenšas izglītot par smēķēšanas kaitīgumu un alternatīviem tabakas produktiem, piemēram, karsējamo tabaku, kuras darbības principi nebalstās degšanas procesā un rezultātā neveidojas daudzi ķīmiskie savienojumi un darva, kas, lietojot tradicionālās cigaretes, var izraisīt nopietnas saslimšanas. Var teikt, ka tabakas ražotāji ir kļuvuši sabiedriski atbildīgāki un nobriedušāki, saprotot produktu, ko viņi ražo un pēc kura ir pieprasījums. Līdzīgi kā agrāk neiedomājami no tabakas ražotāja būtu dzirdēt frāzi, kurā tas atzīst tabakas kaitīgumu, šodien būtu neiedomājami no šā paša ražotāja dzirdēt, ka tabaka nav kaitīga.
Pirmās idejas par bezdūmu tabakas produktiem jeb karsējamo tabaku radās pagājuša gadsimta 80. gados. Tomēr vien pēdējos gados šī produktu kategorija sāk ielauzties smēķētāju dienas kārtībā. Pēc tabakas izstrādājumu nozares vadošā uzņēmuma “Philip Morris International” aplēsēm no tradicionālajām cigaretēm uz karsējamo, tātad potenciāli mazāk kaitīgo, tabaku ir pārgājuši jau aptuveni 6 miljoni klientu visā pasaulē. Apzinoties, ka šobrīd pasaulē ir 1,1 miljards smēķētāju, tas nešķiet daudz, bet ražotāji uzskata, ka tieši nākamie daži gadi ievirzīs būtiskas izmaiņas smēķētāju paradumos. Philip Morris International izpilddirektors Andrē Kalantsopulos publiski ir atzinis, ka uzņēmums ir pilnībā pievērsies idejai par cigarešu aizvietošanu ar karsējamās tabakas produktiem, kas ir labākā alternatīva smēķējošiem vīriešiem un sievietēm.
Ja agrāk tabakas produktus reklamēja mežonīgā kapitālisma manierē, tad šobrīd kompānijas kļūst par jaunu trendu un alternatīvu vēstnešiem, cenšoties mainīt cilvēku uzskatus un vērtības attiecībā pret kaitīgajiem ieradumiem.
Zinātnē balstīta nākotne jeb pastāvēs, kas pārmainīsies
Tradicionālās cigaretes pārskatāmā nākotnē nepazudīs no tirgus. Ir neiespējami īsā laikā mainīt astotās daļas pasaules iedzīvotāju paradumus, iniciēt sociālo un dzīvesstila vērtību maiņu un radīt jaunas sociālās kustības. Tomēr ir valstis, kas visaugstākajā līmenī jau ir deklarējušas bezdūmu kustību jeb sabiedrību, kurā netiek smēķētas cigaretes, un spilgts piemērs ir Skandināvija.
Vienlaikus tabakas ražotāji atzīst, ka labākais veids, kā atmest smēķēšanu ir nesmēķēt. Tomēr, apzinoties, ka atmešana ir individuāls process un ne katram tas izdodas, bezdūmu produktu kategorija ir veids, kas palīdz mazināt kaitējumu daudz ātrāk. Lai gan karsējamās tabakas pārdošanas apjomi pasaulē vēl nepiedzīvo strauju lēcienu, Japāna, kas ir lielākais šīs kategorijas noieta tirgus, ir piemērs, ka bezdūmu sabiedrība ir realizējama ideja.
Būtībā karsējamā tabaka iet to pašu ceļu, ko pirms neilga laika pasaulē gāja hibrīdauto - arvien vairāk ražotāju pāriet uz automašīnu ražošanu, kas ir ekoloģiskākas, darbojas uz elektriskajiem risinājumiem, tātad ir mazāk kaitīgas videi un cilvēkiem. Līdzīgi arī tabakas industrijas spēlētāji, kuru jaunais darbības kanons sastāv no jaunām pieejām, modernām tehnoloģijām, uz sabiedrības interesēm vērstām iniciatīvām un jaunu mērķu definēšanas.