Šefpavārs Mārtiņš Rītiņš Reaton Pārtikas Profesionāļu dienās, kas norisinājās 13. un 14. februārī Rīgā, pavārmākslas meistarklasē par Burrata sieru, ko Latvijā atzītais pavārs raksturoja kā īpaši romantisku un universālu. Līdzās šefpavāra meistarklasei Profesionāļu dienās interesenti varēja baudīt daudzas vietējo un ārzemju ekspertu meistarklases un lekcijas par nozarei aktuālām tēmām.
“Es esmu veģetārietis. Ejot uz restorāniem, man parasti piedāvā kazas sieru, bietes vai risotto, bet Burrata ir viens no maniem mīļākajiem sieriem, jo to var ēst daudz,” meistarklasē skaidroja šefpavārs Rītiņš, piebilstot - ja var apēst tikai pāris gramu cita siera, tad mierīgi var apēst 150 vai 200 gramu Burratas. Tas būtībā ir mocarellas siers, kas pildīts ar krējumu un rikotu, svaigo sieru.” Sanākušajiem klausītājiem Rītiņš Burratas sieru raksturoja kā visai romantisku un pat sievišķīgu, jo taustei siers atgādina silikonu.
“Burrata mani uzrunā vairāk kā citi sieri. Man patīk tā elegantā, bagātā, svaigā vienkāršība,” tā Rītiņš.
Labākais veids, kā pasniegt Burrata sieru, ir to pagatavot kopā ar tomātiem un baziliku, skaidroja šefpavārs. Taču šis siers ir gana universāls, jo to var pasniegt gan ar grauzdētām čabatas maizītēm, gan picas, gan arī ar makaroniem. Rītiņš gan vērsa uzmanību uz to, ka sieru nekad nevajadzētu pasniegt uzreiz no ledusskapja, tāpēc, ja tas pēkšņi nepieciešams, ieteicams sieru pirms tam ielikt siltā ūdenī.
25 gadus ilgo sadarbību ar Reaton Latvijā labi zināmais šefpavārs raksturoja kā labu laulību, jo kopā ar šo kompāniju sastrādājas jau kopš tās rašanās. “Ar Reaton sadarbojos jau 1993. gadā, kad es biju Rīgas Kinostudijā un Latvijas Bankā. Es esmu ļoti prasīgs, un Reaton man katru reizi ir pretī nākuši, kā briti saka, go the extra mile. Esmu audzis kopā ar viņu izaugsmi. Vēl pozitīvi ir tas, ka viņiem bieži nemainās aģenti, kā tas ir daudzās citās kompānijās. Cik es atceros, visu tos gadus man ir bijuši tikai trīs, un ar visām manām prasībām mēs vēl jo projām esam draugi.” Šefpavārs arī atminējās, ka pirmais produkts, ko viņš pasūtīja no kompānijas, bija “garneles, kuras Latvijā tajā laikā neatpazina. Latvijā daudz kas jau bija, bet es gribēju kaut ko tropisku.” Viņš prognozēja, ka starp pieprasītākajiem produktiem, ko piedāvā Reaton, noteikti ierindojas Challanas slavenā žņaugtā pīle.
Tā kā Rītiņš darbu restorānā Vincents ir atstājis, jautāts par saviem nākotnes plāniem, šefpavārs atklāja, ka
viņa mērķis ir atvērt Slow Food tirdziņu Sporta ielā, kur būtu pieejami 40-50 mājražotāju un zemnieku produkti.
“Tas būs uzticams tirdziņš, kur netiks izmantota nekāda ķīmija. Pasaule ir piesārņota, bet es gribu uztaisīt īstu tirdziņu, kur neredzēsi nekādu plastmasu.”
Kas ir labs produkts? Rītiņš to skaidroja tā: “Labs produkts ir tas, ko pats zemnieks ir audzējis un gatavojis virtuvē, nevis fabrikā. Tur ir milzīga starpība. Es zinu, ka pasaulē notiek globalizācija un ātrā ēdināšana. Kas ir slow food? Tas ir pretēji fast food. Es esmu pret ieskrietuvēm un meklēju ne gluži mājas virtuvi, bet vietu, kur strādā pavārs, nevis kur kaut ko izņem no pakas vai uzsilda mikrenē.” Šefpavārs norādīja, ka katram cilvēkam ir sava izvēle un domāšana, un, nenoliedzami, vieglāk ir paņemt gatavu ēdienu un uzsildīt.
Profesionāļu dienās interesentiem bija iespēja baudīt pašmāju speciālistu Artūra Taškāna (Rocket Bean Roastery) un Laura Aleksejeva (36. līnija) meistarklases, kā arī, piemēram, steiku pagatavošanu ārzemju speciālista Fjodora Gadalova vadībā un iepazīt liellopu gaļas receptes, ko piedāvāja Pedro Manuels Martins-Romo Fernandess. Kā pasākuma jaunums noritēja Edgara Jaunzema Gastronomiskā laboratorija, kurā varēja uzzināt par Baltijas jūras zivju receptēm un jūras velšu pagatavošanu. Viesu lielāko interesi piesaistīja austeru fermas Les Huitres Cadoret vadītājs un austeru audzētājs jau piektajā paaudzē Žans Žaks Kadorē.
Reaton ir Latvijas tirgū zināms produktu piegādātājs, kas vienmēr ir rūpējies par jomas attīstību un lutinājis pavārus, konditorus, restorānu darbiniekus un vadītājus ar lieliskiem pasākumiem, meistarklasēm un inovatīvām lekcijām. Šogad uzņēmums svin 30 gadu jubileju, tāpēc profesionāļu dienas rīkotas vēl grandiozākas un informatīvi bagātākas. Divu dienu laikā aicinātajiem viesiem bija iespēja satikt un iepazīt vairāk nekā 80 produktu ražotāju labumus, kā arī nodegustēt Latvijas un citu valstu ietekmīgo pavāru pagatavotos ēdienus, piedalīties biznesam noderīgās lekcijās un satikt dažādu jomu speciālistus.