Ar iepriekšējā naktī nosapņotu ideju vēl nevajag steigties pie riska kapitāla fondu pārvaldītājiem – nepieciešams sagatavoties nopietnai sarunai, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
«Izvērtējot projektu, mēs skatāmies piecas lietas. Pirmais ir komanda. Esam ļoti agrīnas stadijas investors un ir svarīgi uzticēties cilvēkiem, kuri īstenos projektu. Otra lieta ir intelektuālais īpašums – preču zīmes, patenti, dizainparaugi, autortiesības. Jābūt kādai tehnoloģiskai priekšrocībai, zināšanām, kas padara projektu unikālu. Trešais – konkurētspējas priekšrocība pār esošajiem spēlētājiem tirgū. Intelektuālais īpašums savā ziņā pierāda, ka ir kāda tehnoloģiska priekšrocība, lai spētu konkurēt ar citiem risinājumiem tirgū. Ceturtais kritērijs – tirgus, cik tas ir globāls. Mūsu portfelī gandrīz nav neviena uzņēmuma, kas koncentrējas uz Latvijas tirgu. Piektais – biznesa modelis. Ir svarīgi, lai būtu viegli atkārtot biznesa modeli citos tirgos, lai var ātri augt, lai nav vajadzīgi lieli ieguldījumi iekārtās, lai varētu palielināt biznesu,» stāsta Mārtiņš Lasmanis, Imprimatur Capital Fund Management investīciju analītiķis. Arī Expansion Capital galvenokārt vērtē ideju un komandu. «Riska kapitāls ir uzticības bizness – ja pie mums atnāk cilvēki ar labu ideju, kam ir visas nepieciešamās kompetences, bet redzam, ka līdz galam visu neizstāsta, kaut ko noklusē, tad ir zināma problēma,» saka Zigmārs Reklaitis, Expansion Capital valdes loceklis. Viņa kolēģis Jānis Bankovs piebilst, ka tas ir šķērslis nākotnes sadarbībai – kā gan sadarbība veidosies nākotnē, ja jau sākumā uzņēmējs nav gatavs pastāstīt par iepriekšējām neveiksmēm? «Uzskatu, ka ir tikai normāli, ja uzņēmējs ir reizes trīs pakritis. Tas nav nekas nosodāms, nevajag to lietu pārspīlēt, bet gan domāt, kā to risināt. Ja uzzinām to nevis no mūsu potenciālā sadarbības partnera, bet no kāda cita, rodas šaubas,» viņš teic.
FlyCap valdes loceklis Jānis Skutelis norāda – investoram ir būtiski, ka uzņēmējs arī ar kaut ko riskē, piemēram, ir ieguldījis savu naudu vai aizgājis prom no pastāvīga darba un jau vairākus mēnešus attīsta biznesa ideju. Tāpat svarīgs ir biznesa izaugsmes potenciāls – tam ir jābūt globāla rakstura, ar eksporta iespējām vai arī ar lielu potenciālu Baltijas tirgū. «Uzņēmumam jābūt kādai konkurētspējas priekšrocībai pār citiem tirgus spēlētājiem nozarē, piemēram, spējai saražot lētāk, labākam produktam, talantīgākai un enerģiskākai komandai, būtiski labākam servisam vai spēcīgai kompetencei mārketingā u.c.,» viņš teic.
Visu rakstu Kā pirms darba intervijas lasiet 16. marta laikrakstā Dienas Bizness.