Ja ir mājdzīvnieki, viņiem, tāpat kā cilvēkiem, nepieciešamas mēbeles – gultiņa, vieta, kur netraucēti paēst, un citas ērtības .
Tā uzskata Jūlija Griba, mājdzīvnieku mēbeļu Ed’s project idejas autore. «Kaķiem obligāti vajag nagu asināmo, citādi viņš asinās savus nagus pret saimnieku dīvānu, citām mēbelēm. Svarīgi, lai mājdzīvniekiem būtu, kur gulēt, izklaidēties,» viņa nosauc piemērus. Suņiem un kaķiem mēbeles atšķiras – kaķiem patīk kāpelēt, rāpties vērot notiekošo no augšas, savukārt suņiem tīk paslēpties vietā, kur viņi var droši pagrauzt kauliņu.
Šobrīd Ed’s Project piedāvā mēbeles kaķiem un mazo šķirņu sunīšiem, bet ar laiku būšot mājiņas arī lielajiem suņiem. Runājot par nākotni, Jūlija atklāj, ka abiem ar vīru ir pilna galva idejām un nepietiekot laika tās visas realizēt. «Mēs noteikti gribam paplašināties, neieciklēties uz kaut ko vienu,» viņa saka.
Ideju daudz
Stāstot par savu ideju ražot mēbeles mājdzīvniekiem, Jūlija teic, ka viss sācies interjera salonā Isku. Jūlija un viņas vīrs Edgars Gribs strādāja šajā salonā, tur sākusies viņas aizraušanās ar dizainu un interjeru. «Es sapratu, cik svarīga ir māja, vieta, kur atpūšamies vakaros, ka katrai lietiņai jābūt savai vietai, un domāju par to, kā padarīt mājokli skaistāku, ērtāku un omulīgāku,» viņa teic. Tāpēc Jūlija kopā ar draudzeni sāka rakstīt par visādām interesantām dizaina lietām interneta žurnālā a-pire.lv. Kad draudzenei uzdāvināja kaķi un viņa devās uz zoopreču veikalu iegādāties nepieciešamās lietas – nagu asināmo, gultiņu utt. –, atklājies, ka veikalu piedāvājums ne īpaši saskanot ar mājokļa interjeru.
Jūlijas vīrs, kurš ir galdnieks, teica, ka varētu kaut ko izdomāt un Jūlija metās palīgā. Kopīgi uzzīmēja virtuvīti–barotavu, kur var ielikt trauciņus, bet kas nodrošina tīru grīdu, ir viegli kopjama. Draudzenei dāvana patikusi. Gribi ķērušies klāt nagu asināmo koku izgatavošanai, tad darinājuši mīkstās mēbeles suņiem un kaķiem, koka mājiņas ar mēbeļu audumu. «Nevarējām sevi apturēt, ideju tik daudz, ka taisījām vienu pēc otra. To, ko ielikām pārdošanā portālā ss.lv, uzreiz nopirka,» saka Jūlija.
Uzklausa ieteikumus
Pagājušā gada novembrī Jūlija kopā ar vīru piedalījās izstādē Zooexpo 2013. Šī pieredze noderēja mārketingam – noskaidrojuši, ko cilvēki sagaida. Jūlija norāda, ka viena lieta ir tā, ko viņi kā mēbeļu izgatavotāji domā par to, ko cilvēki vēlas, un pavisam cita lieta – ko cilvēki patiešām vēlas. «Izstādē dzirdējām ļoti daudz ierosinājumu. Uzzinājām, ka daudzās ģimenēs ir vairāki dzīvnieki, ir gan suņi, gan kaķi, tāpēc mēbelēm jābūt tādām, lai tās neaizņemtu daudz vietas, bet apmierina visas vajadzības. Stāvējām un pierakstījām visu, ko mums stāstīja,» saka Jūlija.
Pagaidām Ed’s Project galvenie konkurenti ir zooveikali, bet Jūlija domā, ka ar laiku tie kļūs par sadarbības partneriem. Šobrīd viņas skatījumā veikalu piedāvājums esot diezgan standartizēts – salīdzinot dažādos veikalos nopērkamus kaķu nagu asināmos, rodoties sajūta, ka tie visi ražoti vienā rūpnīcā. «Man gribētos ticēt, ka atšķiramies ar kvalitāti, gaumi, izskatu. Mēs mainām cilvēku priekšstatu par to, kā jāizskatās mājdzīvnieku mēbelēm,» cer Jūlija.
Arī citiem
Līdz šim Ed’s Project darbība bija koncentrēta uz individuāliem pasūtījumiem, tomēr cilvēkiem esot grūti saprast, ko īsti viņi meklē. Tāpēc Jūlija prāto par plašāku sortimentu, no kā cilvēki varētu izvēlēties nepieciešamo, pielāgot savām vajadzībām.
Nākotnes plānos ir atrast sadarbības partnerus – zooveikalus, radīt produktus dažādiem dzīvniekiem, tostarp, piemēram, arī jūrascūciņām, kāmīšiem, šinšillām. «Mājdzīvnieku ir daudz, domājam, ko varētu piedāvāt arī citiem. Viss sākās ar to, ka mums lūdza palīdzību. Varbūt mūsu jaunie piedāvājumi sāksies ar to, ka kāds vērsīsies pie mums pēc palīdzības,» saka Jūlija. Ir arī doma piedāvāt savu produkciju ārzemēs, piemēram, kaimiņvalstīs Igaunijā un Lietuvā.
Ideja par šīm mēbelēm pieder Jūlijai, bet viņas vīrs kā pašnodarbinātais šīs ieceres realizē. Ar šo projektu viņi nodarbojas aptuveni gadu. Šobrīd vēl domājot, kā labāk strādāt turpmāk – vai palikt pašnodarbinātā statusā vai veidot savu SIA. Viss būšot atkarīgs no tā, kā veiksies ar pārdošanu, klientu un sadarbības partneru piesaisti.
Iespēju daudz
Vērtējot iespēju iegūt atbalstu biznesam, Jūlija spriež, ka to ir daudz – bezmaksas semināri, dažādi kursi, konkursi un atbalsta programmas. Viņa pati pieteicās Nordea Biznesa skolā. «Es tā gribēju tur tikt! Vīram neko neteicu, jo meitiņai tobrīd bija tikai pieci mēneši un bija jādomā, kur viņu reizi nedēļā atstāt, ja mūs uzņemtu. Nolēmu, ka vīram teikšu tikai tad, ja mani uzņems. Tad arī viss pārējais atrisināsies,» viņa stāsta.
Mācību laikā parādījās pašpārliecinātība par savām spējām. «Pēc katras lekcijas aizbraucu mājās, stāstīju vīram un tad domājām, ko no tā varam izmantot. Bija iespēja sevi salīdzināt ar citiem, tur bija dažādi uzņēmēji – gan tādi, kam ir tikai ideja, gan tādi, kas jau vairākus gadus strādā un ir pazīstami. Bija iespēja saprast, kā mums vajag attīstīties, uzlaboties,» viņa teic.
Nevajag baidīties
Daudzas mammas biznesu sāk bērna kopšanas atvaļinājumā, tāpat arī Jūlija. «Es ļoti novērtēju, ka dzīvojam XXI gadsimtā un ir lietas, kas palīdz par daudz ko nedomāt, piemēram, veļas mazgājamā mašīna. Māmiņām ir daudz brīva laika un viņas ir ļoti aktīvas – liek bērnu ratos un skraida pa pilsētu, iet uz kino utt. Katra grib kaut kā pašrealizēties,» saka Jūlija.
Runājot par to, kā savienot pirmos soļus biznesā ar ģimeni un mazuļa auklēšanu, viņa teic, ka nav jāmeklē argumenti pret, bet vienmēr jājautā sev – kāpēc jā, kā un kādā veidā? «Man ir sajūta, ka dzīve redz – tu tiešām no visas sirds vēlies kaut ko pati darīt, un viss notiek tā, ka visums palīdz. Nost ar slinkumu! Nevajag baidīties. Arī bērniņam patīk, ka māmiņa ir aktīva,» uzskata Jūlija.
Viņa piebilst, ka ir svarīgs līdzcilvēku atbalsts. Piemēram, viņas māsa ir grāmatvede un konsultē grāmatvedībā, draudzene palīdz ar mājaslapas izveidi un bildēm, bet priekšnieks – konsultē kā mentors.