Būtiskais cenu kāpums ievērojami mainījis pircēju paradumus, mudinot arvien vairāk atteikties no impulsīviem pirkumiem un meklēt lētākas alternatīvas, norāda Mindaugs Gutausks, Mars Latvia vadītājs.
Līdzīgas tirgus tendences, visticamāk, būs novērojamas arī nākamajā gadā, spriež M.Gutausks, piebilstot, ka taupīgāko klientu lojalitāte 2023. gadā varētu samazināties. Tajā pašā laikā paredzams, ka gada otrajā pusgadā patērētāju noskaņojums un tirgus dinamika kļūs nedaudz pozitīvāka - cilvēki būs pielāgojušies jaunajai realitātei un iemācījušies dzīvot, daudz labāk kontrolējot tēriņus, prognozē Mars Latvia vadītājs.
Pēdējie gadi uzņēmējiem visā pasaulē ir bijuši gana izaicinoši. Kā Mars darbību ietekmēja Covid-19 pandēmija?
Jāsaka, ka pandēmija ietekmēja ne tikai mūsu uzņēmējdarbību, bet arī pasaules ekonomiku kopumā, jo mēs visi saskārāmies ar izaicinājumiem, ko iepriekš nekad nebijām piedzīvojuši. Šajā laikā mēs ne tikai pārdomājām mūsu biznesa stratēģiju, bet arī centāmies pievērst pastiprinātu uzmanību mūsu darbinieku veselībai un drošībai, kas vienmēr ir bijušas Mars prioritātes. Attālināts darbs mums nebija nekas svešs arī pirms pandēmijas, tāpēc pielāgoties jaunajai realitātei mums bija vieglāk. Tajā pašā laikā mēs skaidri apzinājāmies, ka pastāvīgs darbs no mājām palielina mentālās un fiziskās veselības riskus, tāpēc rūpīgi sekojām līdzi mūsu darbinieku labklājībai. Komandas mudinājām tikties virtuālajos semināros, lai apgūtu jaunas prasmes attālinātajam darbam. Vienlaikus, lai izvairītos no izdegšanas, sākām izmantot Mars patentēto rīku - Meet Smarter, kas saīsina tikšanās laikus, lai nodrošinātu piecu līdz desmit minūšu pārtraukumu katru stundu. Tāpat savus darbiniekus darba laikā aicinājām doties pastaigās, piemēram, izvedot ārā suni vai vienkārši paelpojot svaigu gaisu.
Kā pandēmija ietekmēja pārdošanas rezultātus?
Ja runājam par izmaiņām pārdošanā, jāsaka, ka pandēmija ievērojami paātrināja tiešsaistes iepirkumu pieaugumu. Piemēram, e-komercijas apjoms Baltijā palielinājās vairāk nekā trīs reizes. Tāpat mainījās arī pircēju paradumi kopumā, tajā skaitā samazinājās pārdošanas apjomi fiziskajos veikalos, kas šobrīd gan atgriežas pirmspandēmijas līmenī. Tā kā cilvēki vairāk laika pavadīja mājās kopā ar ģimeni, biežāk tika iegādāti lielāki šokolādes konfekšu, piemēram, M&M’S, iepakojumi. Tajā pašā laikā ievērojami samazinājās impulsīvo pirkumu īpatsvars, kā dēļ vislielāko kritumu piedzīvoja košļājamo gumiju segments. Novērojām, ka pandēmijas laikā pieauga mājdzīvnieku skaits, kas savukārt ļāva mājdzīvnieku barības kategorijai piedzīvot būtisku uzrāvienu. Šobrīd pārdošanas apjomi turpina augt. Īpaši labus rezultātus uzrāda zīmoli Snickers, Bounty, Twix un Mars, turpina atlabt arī košļājamo gumiju produktu segments. Kopumā jāsaka, ka pandēmijas laiks mums daudz iemācīja un tā ietekmē kļuvām efektīvāki gan lēmumu pieņemšanas un pielāgošanās procesā, gan arī jaunu risinājumu ieviešanā.
Plašākai publikai Mars galvenokārt saistās tieši ar šokolādes batoniņiem Mars, Snickers, Twix un citiem, taču patiesībā uzņēmums saviem klientiem piedāvā daudz plašāku produktu klāstu. Kuri produkti pašlaik ir pieejami Latvijas tirgū?
Mars šokolādes batoniņi bija pirmie importa šokolādes izstrādājumi, kas Baltijas tirgū ienāca jau deviņdesmito gadu sākumā, tāpēc daudziem šī zīmola šokolādes asociējas ar bērnības garšu vai kaut ko jaunu - tādu, kas agrāk nebija pieejams. Šokolādes kategorijā Latvijā populārākais Mars izstrādājums jau gadiem ir Snickers, mājdzīvnieku barības segmentā esam iekļuvuši Baltijas top līderu sarakstos ar zīmoliem Whiskas, Pedigree un Sheba, savukārt košļājamo gumiju kategorijā dominē Orbit. Tāpat Baltijā ir pieejami arī mūsu saldējumi Snickers, Mars, Bounty un šokolādes uzkodas, kā arī konfektes, piemēram, M&M’S, Skittles un citas. Jebkurā gadījumā mēs nemitīgi cenšamies paplašināt savu produktu portfeli, sniedzot patērētājiem vislabākās kvalitātes produktus - mēs esam modri, apzināmies mūsu klientu vēlmes un cenšamies tām pielāgoties. Piemēram, šogad Latvijā ieviesām košļājamās gumijas zīmolu 5, kas jau šobrīd ieguvis lielu pircēju atsaucību, tāpat pievienojām sortimentam Snickers Creamy, kas atbilst patērētāju vēlmei pēc premium šokolādes gardumiem. Pasaules mērogā Mars ražotā produkcija pastāvīgi iekļaujas visvairāk patērēto zīmolu sarakstos, un mēs ar to lepojamies.
Kā pēdējo gadu laikā mainījusies pārtikas ražošanas nozare - ko sabiedrība pieprasīja deviņdesmitajos gados, ko tagad?
Pēdējā laikā cilvēki arvien vairāk interesējas par veselīgu dzīvesveidu, tāpēc arī tad, kad viņi vēlas sevi palutināt ar kādu šokolādes batoniņu vai citu saldumu, tad izvēlas augstākās kvalitātes ražojumus. Mūsdienās sabiedrība lielāku uzmanību pievērš ne tikai zīmolam un garšai, bet arī produktu sastāvam, iepakojumam un ražotāja vērtībām. Pircējiem ir svarīgi, ka lielie uzņēmumi domā par ilgtspēju un sniedz pievienoto vērtību gan videi, gan sabiedrībai kopumā. Šīs patērētāju vēlmes mēs arī cenšamies ņemt vērā.
Kā mainījusies mājdzīvnieku pārtikas ražošana - vai arī šajā segmentā cilvēki pievērš lielāku uzmanību ilgtspējai un produktu sastāvam?
Noteikti! Kā jau minēju, pandēmijas laikā ievērojami palielinājies mājdzīvnieku skaits. Šobrīd mājdzīvnieki jau ir kļuvuši par pilntiesīgiem ģimenes locekļiem, un viņu pārtikas kvalitāte tiek izvērtēta tikpat rūpīgi kā cilvēkiem. Mājdzīvnieku īpašnieki arvien biežāk izvēlas veselīgu pārtiku, kas ražota un iepakota, ievērojot ilgtspējīgas uzņēmējdarbības pamatprincipus. Šo pieprasījuma tendenci mēs esam ņēmuši vērā un veicam lielas investīcijas produktu ražošanā, jo Mars strādā ar pārliecību, ka iepakojumam nekad nevajadzētu kļūt par atkritumiem. Mēs esam pirmais uzņēmums mājdzīvnieku barības segmentā, kas iepakojumiem izmanto pārtikai nekaitīgu un pārstrādājamu plastmasu. Par apkārtējo vidi rūpējamies arī ražošanas procesā, izmantojot ilgtspējīgas produktu izejvielas. Kopumā pētījumi liecina, ka dzīvnieku barības kvalitāte pēdējos gados ir ievērojami augusi, kā ietekmē palielinājies arī mājdzīvnieku vidējais vecums.
Jūs minējāt, ka ražošanā izmantojat pārstrādājamu iepakojumu. Kas vēl ir tās lietas, ko Mars dara, lai nodrošinātu maksimāli ilgtspējīgu uzņēmējdarbību?
Mars ir globāls uzņēmums, kas darbojas, pamatojoties uz noteiktiem principiem. Mēs cenšamies veidot labāku pasauli, kur cilvēki un mājdzīvnieki ir laimīgi, veseli un dzīvo uz veselīgas planētas. Mūsu biznesa pamatā valda uzskats, ka pasaule, kuru vēlamies rīt, sākas ar to, kā mēs veicam uzņēmējdarbību šodien - tas ir mūsu vadmotīvs. Ilgtspēja ir viena no svarīgākajām Mars korporatīvās sociālās atbildības jomām, un tāpēc esam izveidojuši ilgtspējīgas attīstības plānu jeb angliski Sustainable in a Generation Plan. Tas sakņojas piecos Mars principos - kvalitāte, atbildība, savstarpēja attieksme, efektivitāte un brīvība - un koncentrējas uz trīs galvenajām jomām - veselīga planēta, plaukstoši cilvēki un pilnvērtīga labklājība. Ievērojot šo plānu, 2021. gadā Mars sasniedza nozīmīgus rezultātus ilgtspējas jomā. Piemēram, arvien vairāk mūsu produktu iepakojumu tiek ražoti tā, lai tie nekad nekļūtu par atkritumiem un varētu būt pārstrādājami, atkārtoti lietojami vai kompostējami. Mēs to darām, samazinot plastmasas izmantošanu iepakojumā, samazinot to svaru un izmērus, kā arī atsakoties no alumīnija iepakojuma, aizstājot plastmasas detaļas ar papīra alternatīvām, un veicam citus pasākumus. Tāpat esam arī panākuši siltumnīcefekta gāzu emisiju, kā arī ilgtnespējīgas ūdens izmantošanas samazinājumu un šobrīd mājdzīvnieku barības ražošanā Eiropā izmantojam 100% ilgtspējīgi iegūtas zivis. Papildus tam, sākot ar 2023. gadu, viss kakao, kas iegādāts mūsu rūpnīcām Eiropā, būs atbildīgi iegūts, kas nozīmē, ka tādi produkti kā Snickers, M&M'S, Mars, Maltesers un citi tiks ražoti atbildīgāk.
Pēdējā laikā daudz tiek diskutēts par darbaspēka trūkumu. Kā jums veicas ar jaunu darbinieku piesaisti un esošo noturēšanu?
Nevarētu teikt, ka piedzīvojam darbinieku deficītu. Ir jāsaprot, ka mūsdienās cilvēki darbavietu redz ne tikai kā vietu, kur nopelnīt naudu, bet arī kā vietu ar savu misiju un vīziju. Mars priekšrocība ir balstīta uz to, ka mēs virzāmies saskaņā ar mūsu principiem, ar savu kultūru, vērtībām, un mums ir svarīgi, lai šos principus atbalstītu ne tikai uzņēmums, bet arī mūsu komanda kopumā. Šī iemesla dēļ mēs meklējam tādus darbiniekus, ar kuriem mūsu vērtības saskan. Katru reizi, kad pieņemam darbā jaunu cilvēku, raugāmies, lai viņš ne tikai atbilstu konkrētajai pozīcijai, bet arī mūsu kultūrai un vīzijai. Mars izstrādā iniciatīvas, lai nodrošinātu, ka mūsu darbinieki jūtas aprūpēti kā cilvēki, nevis tikai kā darbinieki, piedāvājot elastīgu darbu un ieguldot labklājības programmās, kā arī veicinot iekļaujošu un daudzveidīgu darba vidi. Darba devēja tēls, mūsu cilvēkiem kļūstot par lepniem Mars vēstnešiem, ir būtiskas uzņēmuma vērtības. Uzņēmuma reputācija ir svarīgs aspekts, lai cilvēki vēlētos mums pievienoties un sajustu, ka ir daļa no kaut kā liela un lieliska. No tā iegūst gan bizness, gan paši darbinieki.
Pandēmijas laikā īpaši aktualizējās darbinieku labbūtības jautājumi, taču ilgstoša problēma ir arī sieviešu trūkums vadošos amatos. Ko Mars dara, lai nodrošinātu visiem darbiniekiem vienlīdzīgas tiesības?
Runājot par vienlīdzīgu tiesību nodrošināšanu, jāsaka, ka diemžēl sievietes visā pasaulē joprojām saskaras ar dažādiem šķēršļiem, kas nereti traucē viņu profesionālajai karjerai sasniegt pilnu potenciālu. Pirms Covid-19 krīzes Apvienoto Nāciju Organizācijas aplēses liecināja, ka, lai panāktu pilnīgu dzimumu līdztiesību, nepieciešams vairāk nekā gadsimts. Taču pandēmijas ietekmē līdz šim sasniegtais progress ir atvirzīts par 25 gadiem atpakaļ. Jāsaka, ka sievietes veido būtisku daļu gan no mūsu patērētāju, gan darbinieku bāzes. Lai nodrošinātu vienlīdzīgas tiesības visiem darbiniekiem, esam uzsākuši kampaņu Te, lai būtu sadzirdēta (Here To Be Heard) ar mērķi labāk izprast, kas sievietēm ir nepieciešams, lai pilnībā izmantotu savu potenciālu. Šajā kontekstā Latvijā veiktas aptaujas dati liecina, ka 32% iedzīvotāju uzskata dzimumu nevienlīdzību par šajā valstī arvien neatrisinātu problēmu. Vairums Latvijas sieviešu kā galvenos faktorus, lai pilnībā izmantotu savu potenciālu, min atbalstu vecākiem un vienlīdzīgas karjeras iespējas. Svarīgākās jomas, ko minēja aptaujas dalībnieces, bija arī dzimumu līdztiesības uzlabošana, vienlīdzīga atalgojuma nodrošināšana un stereotipu mazināšanu par tā dēvētajām vīriešu un sieviešu profesijām, kā arī īpašām dzimumu lomām ikdienas dzīvē. Mars ir veicis virkni pasākumu, lai nodrošinātu dzimumu vienlīdzību, piemēram, maksājot vienlīdzīgu atalgojumu visiem uzņēmuma 133 000 darbiniekiem, kur aptuveni puse ir sievietes. Tāpat esam izvirzījuši mērķi sasniegt 100% dzimumu līdzsvaru vadības līmeņa komandās.
Kādas, jūsuprāt, būs 2023. gada tirgus tendences?
Nākamgad īpaši svarīgs faktors preču iegādē būs izdevīgākās cenas princips. Proti, patērētāji meklēs savu iecienītāko zīmolu atlaides, kas ietekmēs visu segmentu dinamiku. Neapšaubāmi mājdzīvnieku īpašniekiem joprojām vajadzēs pabarot savus mājdzīvniekus, tāpēc viņi meklēs labākās alternatīvas vai izvēlēsies iegādāties savus iecienītākos produktus atlaižu periodā. Tiesa, taupīgāko klientu lojalitāte varētu samazināties, kas kopumā varētu negatīvi ietekmēt mazumtirdzniecības pārdošanas apjomus, taču paredzam, ka 2023. gada otrajā pusgadā patērētāju noskaņojums un tirgus dinamika kļūs nedaudz pozitīvāka. Cilvēki būs pielāgojušies jaunajai realitātei un iemācījušies dzīvot, daudz labāk kontrolējot tēriņus. Lai vai kā, mēs turpināsim sniegt saviem patērētājiem vislabākās kvalitātes pārtiku par vislabāko cenu, domāsim ilgtermiņā un izmantosim katru izaicinājumu, pārvēršot to par iespēju.
Kādi kopumā ir Mars Latvia nākotnes plāni - ko esat iecerējuši paveikt tuvāko gadu laikā?
Mēs turpināsim palīdzēt radīt drošu, veselīgu un ilgtspējīgu pasauli, ražojot labākās kvalitātes pārtiku gan mūsu klientiem, gan viņu mājdzīvniekiem. Darbinieki ir mūsu biznesa pamatā un veicina mūsu sniegumu, tāpēc turpināsim stiprināt viņu labbūtību un veselību. Paredzam, ka nākotnē mūsu klientu lojalitāte tikai pieaugs, kā ietekmē spēsim palielināt savu tirgus daļu visos segmentos, kuros darbojamies. Šobrīd prognozēju, ka īpašu pieaugumu varēsim novērot šokolādes batoniņu un uzkodu kategorijās, respektīvi - cilvēki vairāk iegādāsies tādas preces, ko var baudīt mājās vai esot ceļā. Tāpat jāteic, ka arvien vairāk mājdzīvnieku ir kļuvuši par iemīļotiem ģimenes locekļiem, tāpēc mēs turpināsim rūpēties arī par dzīvnieku labklājību, nodrošinot mājdzīvniekus ar vislabākās kvalitātes barību, kas ražota un iepakota, ievērojot ilgtspējīgas uzņēmējdarbības principus. Stiprināsim arī savu komandu un noteikti saglabāsim uzņēmuma vērtības. Mēs mēdzam teikt - Pasaule, kuru vēlamies redzēt rīt, lielā mērā ir atkarīga no izvēlēm, kuras savā uzņēmējdarbībā veicam šodien! Šī pārliecība pavadīs mūs arī nākotnē.