Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē deputāti un ceļu būvnieki šodien izteica bažas par Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļu pieejamību autoceļiem nākamajā finanšu periodā līdz pat 2020.gadam.
Īpašas bažas esot par 2019. un 2020.gadu, kad ES nauda būšot iztērēta un katliņš ceļu būvniecībai - tukšs.
Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji šodien Saeimas komisijas sēdē iepazīstināja ar informatīvo ziņojumu par valsts budžetu 2016.gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru, kurā nebija iezīmējuši detalizētu ES finansējuma sadali ministrijas budžetā nākamajam un tālākiem gadiem. SM parlamentārā sekretāre Karina Korna skaidroja, ka šis ir Finanšu ministrijas (FM) kompetences jautājums, cik ātri ES fondu iedalītā nauda tiek pārdalīta ministrijām. Patlaban iespējams iezīmēt līdzekļus 2016.gada pirmajam ceturksnim.
Piemēram, SM esot bijusi viena no pirmajām, kas jau parakstījusi līgumus par fondu naudas apguvi nākamajam gadam. 2016.gada pirmajam ceturksnim SM jau esot iezīmēti 81,3 miljoni eiro. Kopumā nākamajam gadam no ES fondiem plānoti 113 miljoni eiro.
Ministrijas pārstāvji deputātiem arī norādīja, ka patlaban nav tādu prognožu, kas liecinātu, ka būtiski samazināsies ministrijai piešķirto ES fondu līdzekļu apjomi nākamajiem gadiem. Turklāt valsts, realizējot ilgtermiņa projektus, uzņemas saistības.
Biedrībā Latvijas Ceļu būvētājs savukārt norāda, ka pēc šīsdienas Saeimas sēdes nozares pārstāvji joprojām ir dziļā neziņā par autoceļu likteni - budžetā prognozētās summas jau atkal tiek mainītas. Vēl pirms divām nedēļām, tiekoties ar nozares pārstāvjiem, satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) nozarei solīja 150 miljonus eiro ES naudas, taču tagad ministrija runājot par jaunu skaitli - 113 miljoniem eiro.
Līdz šim nozare varējusi jau uz priekšdienām aplēst, ka no ERAF vai Kohēzijas fondiem tiks saņemtas noteiktas summas, taču pirmo gadu ir šāda neziņa - vai un ar kādām summām no ES fondiem nozare var rēķināties 2016.gadā. Neskaidrība par nākamajiem periodiem un nekonsekvence atvēlētajā budžetā radot riskus autoceļu būvuzņēmumu sekmīgai pastāvēšanai un konkurētspējai, jo nav iespējams droši plānot uzņēmumu un apbūvējamo projektu attīstību nākotnē. Tādēļ šajā gadījumā runa esot ne tikai par autoceļu uzturēšanu - šis jautājums ir daudz kompleksāks un ietekmē arī autoceļu būvniecības uzņēmumu ilgtspējību kopumā.
Kā komisijas sēdē skaidroja SM pārstāvji, pamatbudžets jeb no valsts piešķirto līdzekļu apjoms ministrijai ar katru gadu pieaug. Piemēram, ja pērn tika piešķirti 276 miljoni eiro, tad nākamgad plānots piešķirt 284 miljonus eiro, 2017.gadā - 291 miljonu eiro, bet 2018.gadam - 290,9 miljonus eiro.
SM pēc FM prasības esot samazinājusi ministrijas budžetu nākamajam gadam par 3%. Par 4,5 miljoniem eiro samazināti līdzekļi autoceļu pārvaldīšanai un atjaunošanai, savukārt par 1,8 miljoniem eiro samazināti līdzekļi dotāciju segšanai sabiedriskā transporta sniedzējiem. Kopumā SM budžets samazināts par 6,3 miljoniem eiro. Vienlaikus SM nākamajam gadam esot piešķirts papildu finansējums 4,09 miljonu eiro apmērā. Kompensācijām reģionālajām pasta piegādēm papildus piešķirti divi miljoni eiro, bet dotāciju segšanai sabiedriskā transporta sniedzējiem - 2,09 miljoni eiro.
Korna skaidroja, ka finansējums SM joprojām ir nepietiekams. Gadījumā, ja līdzekļu dotācijām sabiedriskajam transportam pietrūks, SM gada beigās vērsīšoties pie FM. Arī šogad, ņemot vērā, ka Rīgā un Liepājā tika palielināts braukšanas tarifs sabiedriskajam transportam, pietrūka līdzekļu invalīdu bezmaksas biļešu kompensācijai, un valdība pagājušajā nedēļā no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem papildus piešķīra 2,7 miljonus eiro.
Runājot par valsts kompensācijām par preses piegādēm, SM pārstāvji skaidroja, ka pastam gadā vidēji rodas zaudējumi piecu miljonu eiro apmērā. Komisijā izskanējušo priekšlikumu - piegādes izdevumus pārlikt uz izdevniecību pleciem - lielākā daļa deputātu gan noraidīja, bet SM pārstāvji skaidroja, ka tad tam jābūt politiskam lēmumam.
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē SM pārstāvji šodien ziņoja par valsts budžetu 2016.gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru 2016., 2017. un 2018.gadam.
Kā ziņots, SM budžetam nākamajam gadam kopumā paredzēti 365,8 miljoni eiro - 284,8 miljoni eiro ir valsts budžeta daļa un 81,3 miljoni ir ES fondu līdzekļi, no kuriem autoceļu pārvaldīšanai, uzturēšanai un atjaunošanai paredzēti 145,9 miljoni eiro, savukārt mērķdotācijām pašvaldību autoceļiem - 48,6 miljoni eiro, liecina valdības atbalstītais 2016.gada valsts budžeta likumprojekts.
Kopumā autoceļiem sadaļā Valsts autoceļu fonds no SM budžeta atvēlēti 194,5 miljoni eiro.
Kohēzijas fonda projektu un pasākumu īstenošanai ministrija atvēlējusi 68,8 miljonus eiro, bet Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektu un pasākumu īstenošanai - sešus miljonus eiro.
Atbalstam sabiedriskajam transportam kopumā paredzēti 78,7 miljoni eiro. No šiem līdzekļiem maksai par dzelzceļa infrastruktūras lietošanu - 23,9 miljoni eiro, savukārt dotācijām zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta sniedzējiem paredzēti 36,2 miljoni eiro. Tāpat dotācijām ar braukšanas maksas atvieglojumiem saistīto zaudējumu segšanai paredzēti 17,8 miljoni eiro.
Ostu publiskās lietošanas infrastruktūras attīstībai savukārt novirzīs 4,8 miljonus eiro, bet nozaru vadībai un politikas plānošanai - 3,8 miljonus eiro.