Rīgas starptautiskās autoostas attīstības koncepcijas metu konkursā par uzvarētāju neatzīst nevienu piedāvājumu, vienlaikus gan tika piešķirtas piecas veicināšanas balvas 1300 eiro apmērā.
Kā skaidro žūrijas komisijas priekšsēdētāja un Rīgas starptautiskās autoostas valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule, patlaban realizēt tādā veidā, kādā ir iesniegti projekti, nevar nevienu. Visi iesniegtie pieteikumi pārkāpjot nolikuma prasību, kas paredzēja, ka autoostas rekonstrukcijas laikā tā tomēr var turpināt darbu. Tāpat esot jāgaida normatīvās izmaiņas likumdošanā, kas ierobežos autoostu darbību nākotnē. Satiksmes ministrija vēloties saņemt pēc iespējas lētāku pakalpojumu. Vienlaikus autoostas vadītāja atzina, ka katrā darbā bijis kas labs un interesants, tāpēc arī piešķirts tik daudz vecināšanas prēmiju. Tāpat viņa atzina, ka rekonstrukcijai ir būtiski ierobežojumi, jo teritorija ir maza.
Gromule uzsvēra, ka autoostas rekonstrukcija ir nepieciešama un šis bijis jau trešais mēģinājums to realizēt. Tagad esot jārisina jautājums par autoostas uz laiku pārvietošanu, un par to esot jāvienojas ar Rīgas domi un Satiksmes ministriju.
Tāpat tālākā nākotnē esot jādomā par daļas autoostas pārvietošanu, un pašreizējās autoostas vietā varētu apkalpot starptautiskos reisus, kuru plūsma pieaugot, ņemot vērā Igaunijas un Lietuvas iedzīvotāju vēlmi izmantot Rīgas lidostas pakalpojumus. Rīga esot izdevīgs pārsēšanās punkts, it īpaši ņemot vērā iespējamo pieaugošo dzelzceļa maršrutu attīstību.
Gromule arī informēja par ieceri nojaukt dzelzceļa uzbērumu, lai savienotu autoostu ar Vecrīgu. Esot sāktas sarunas arī ar Latvijas Dzelzceļu, un mērķis esot šo projektu realizēt, savstarpēji izdevīgi vienojoties. Patlaban jautājums esot par naudu, par tehniskām iespējām un finansēšanas avotiem.
Metu konkursa žūrijas sastāvā darbojās arī Rīgas pašvaldības aģentūras Rīgas pilsētas arhitekta birojs direktora vietniece Regīna Bula, Rīgas pilsētas būvvaldes Arhitektūras pārvaldes Rīgas pilsētas kultūras pieminekļu aizsardzības nodaļas vadītājs Viesturs Brūze, Rīgas Austrumu izpilddirekcijas projektu vadītājs arhitekts Jānis Lejnieks un Latvijas Arhitektu savienības (LAS) biedrs, Rīgas Tehniskās universitātes profesors Jānis Krastiņš.
Tāpat komisijas locekļu sastāvā bija LAS pārstāvis sertificēts arhitekts Uldis Bērziņš, LAS pārstāvis sertificēts arhitekts Artūrs Lapiņš, LAS sertificēts arhitekts Renārs Putniņš un Latvijas Būvinženieru savienības biedrs, Latvijas Būvnieku asociācijas revīzijas komisijas loceklis Uldis Šulcs.
Kā ziņots, marta otrajā pusē tika izsludināts AS Rīgas starptautiskā autoosta ēkas un laukuma rekonstrukcijas un attīstības koncepcijas projekta metu konkurss.
Konkursa balvu fonds ir 20 000 eiro. Saskaņā ar nolikumu darbi bija iesniedzami līdz 2014.gada 5.augustam.
Autoostas ēka celta 1960.-1964.gadā, paredzot ēkas izmantošanu Rīgas pilsētas un starppilsētu autobusu apkalpošanas vajadzībām. Ēkas arhitekts ir Georgs Mincs. 1964.gada septembrī autoosta pirmo reizi atvērta apmeklētājiem.
Rīgas starptautiskā autoosta ir lielākā autoosta valstī un ieņem nozīmīgu vietu pilsētas transporta infrastruktūrā. Autoostas ēkas pastāvēšanas gadu laikā tā nav būtiski mainījusies, un tajā nav veikti būtiski pārbūves un rekonstrukcijas darbi. Ik gadu autoosta apkalpo vairāk nekā trīs miljonus cilvēku un 146 000 autobusu reisus.
Pašlaik autoosta ir fiziski novecojusi un grūti piemērojama moderna transporta mezgla vajadzībām.
Konkursa priekšmets ir arhitektūras projekta skice, kas atspoguļo apbūves ieceri Rīgas starptautiskās autoostas esošās teritorijas kompleksai attīstībai. Konkursa mērķis ir iegūt pilsētbūvnieciski un arhitektoniski augstvērtīgu metu UNESCO Pasaules kultūras mantojuma teritorijā esošajam objektam.
Metam bija jāatspoguļo pašreizējās autoostas ēkas rekonstrukcija un telpu paplašināšana, kas var tikt veidota kā piebūve. Metu konkursa rezultātā arhitektiem bija jārod risinājums autoostas funkcionēšanas vajadzībām nākotnē, jāatrisina telpu paplašināšana, veidā, kas organiski iekļaujas kultūrvēsturiskajā vidē un sniedz jaunu pievienoto vērtību.
Rīgas starptautiskās autoostas ēkas un laukuma rekonstrukcija un pārbūve esot nepieciešama, lai radītu mūsdienu prasībām atbilstošu multimodālu transporta mezglu, kas nodrošina visu pasažieru vajadzības un piekļuves iespējas.
Rekonstrukcijas un jauna būves apjoma izveides uzdevums ir saglabāt autoostu Rīgas vēsturiskajā centrā, saglabāt transporta mezglu pilsētas centrā un radīt tā uzturēšanai un izmantošanai labvēlīgu vidi un tehnoloģisko drošību, nodrošināt modernu transporta mezglu standartiem atbilstošus apstākļus, attīstīt komercplatības klientu pieprasītu pakalpojumu nodrošināšanai, veicināt autobusu transporta attīstību starptautiskā kontekstā.