Lai modernizētu reisu pārvaldību, Rīgas starptautiskajā autoostā (RSA) uzstādīta inovatīva reisu vadības sistēma, kas turpmāk ļaus lielāko daļu ar pasažieru pārvadājumiem saistītās informācijas apstrādāt digitālajā vidē.
Jaunajā reisu pārvaldības sistēmā investēti 300 000 eiro, no kuriem lielāko daļu veido "Attīstības finanšu institūcijas "Altum"" ("Altum") aizdevums.
Sistēmu izstrādājis tehnoloģiju uzņēmums LMT. Plānots, ka jau tuvākajā nākotnē sistēmu transporta plūsmas plānošanai un pārvaldībai varētu izmantot arī citu Latvijas pilsētu autoostas, piemēram, Jelgavas autoosta.
Rīgas starptautiskā autoosta (RSA) ir viens no centrālajiem pasažierpārvadājumu mezgliem Latvijā. Aizvadītā gada sākumā no tās diennaktī izbrauca 750 pasažieru autobusu, bet viena platforma apkalpoja pat 55 autobusus dienā. Līdz šim RSA reisu vadību nodrošināja dispečeru dienests, izmantojot 2003. gadā ieviesto sistēmu “Baltic Lines”, kurā liela daļa aktivitāšu jāveic manuāli, palielinot izpildes laiku un cilvēcisko kļūdu risku informācijas apmaiņas procesos.
“Papildu izaicinājumu rada projekta Rail Baltica ieviešana, kas paredz autoostas teritorijas samazināšanu, tādējādi uzliekot vēl augstākas prasības reisu vadības precizitātei un efektivitātei. Esam patiesi gandarīti, ka mums bija iespēja strādāt ar tik pretimnākošu un situācijā iedziļināties gatavu partneri kā LMT, kas veica ne tikai padziļinātu analīzi un apzināja visus izaicinājumus, bet arī spēja radīt efektīvu risinājumu, par kuru ar lepnumu varam teikt – tas ir viens no modernākajiem Eiropā,” norāda RSA valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule.
Kā norāda RSA, jaunās reisu vadības sistēmas izstrāde tika uzsākta jau 2020. gadā, kad LMT, līdzdarbojoties RSA dispečeriem, veica detalizētu esošo sistēmu un procesu izpēti. Viens no galvenajiem kritērijiem, ko jaunās reisu vadības sistēmas izstrādātājs īpaši ņēmis vērā izstrādes procesā, – sistēma ne tikai spēj izmantot šī brīža jaunākās IT tehnoloģijas, bet tās funkcionalitāte ļaus tai efektīvi darboties arī ilgtermiņā.
“Latvijā varam lepoties ar augsti attīstītu mobilo datu pārraides tīkla infrastruktūru, kas savienojumā ar modernajām tehnoloģijām ne tikai ļauj radīt inovatīvus risinājumus, kas var būtiski uzlabot virkni procesu dažādās tautsaimniecības nozarēs, bet arī sniedz iespēju tos efektīvi izmantot ikdienas darbā. Transports un mobilitāte nav izņēmums. Gluži pretēji – līdz ar 5G datu pārraides tīkla straujo attīstību var teikt, ka šī būs viena no jomām, kas no digitālajiem risinājumiem iegūs visvairāk,” norāda Juris Binde, LMT prezidents.
Jaunā sistēma spēj automatizēt un modernizēt vairākus autoostas darbības procesus, tādā veidā būtiski atvieglojot autoostas darbinieku ikdienu. Tagad visu aktuālo informāciju no “Autotransporta direkcijas” (ATD) un pārvadātājiem sistēma apstrādā automātiski. Dispečeru dienestam nav jāveic manuāla papīru, e-pastu un telefona zvanu apstrāde. Visus autoostas teritorijā esošos autobusus ar mākslīgā intelekta un datorredzes palīdzību atpazīst un fiksē pati sistēma. Pasažieru apziņošana notiek audioformātā ar “Tildes” valodas sintēzes palīdzību, bet informācija uz ekrāniem tiek atspoguļota automātiski, reaģējot uz notikumiem reālajā laikā.
“Šis ir laiks, kad teju neviena dzīves joma nav iedomājama bez modernajām tehnoloģijām, un tās arvien vairāk ietekmē arī transporta un pasažieru pārvadājumu sektoru. Jaunā reisu vadības sistēma ir tikai pirmais solis Latvijas pasažieru pārvadājumu modernizācijā. Lai transporta pakalpojumi būtu konkurētspējīgi, jādigitalizē ne tikai reisu pārvaldība un informācijas apmaiņas process, bet arī norēķini u. tml. Tas ir mērķtiecīgs un ilgstošs darbs, tomēr jau tagad var teikt, kas tas viennozīmīgi ir tā vērts un šādi jaunievedumi spēj nozares uzņēmumu darbu padarīt konkurētspējīgāku un efektīvāku,” skaidro Kristiāns Godiņš, ATD valdes priekšsēdētājs.