Dažādu Covid-19 ierobežojumu dēļ ēdinātāji jau vairākus mēnešus cieš ievērojamus zaudējumus, pieprasījums pēc pārtikas līdzņemšanai ir liels, taču šī pakalpojuma sniegšana nav finansiāli izdevīga.
No 21. oktobra līdz 14. novembrim visā Latvijā tika ieviests visaptverošs lokdauns jeb mājsēde, kuras laikā kafejnīcas un restorāni nevarēja uzņemt klientus, bet tikai izsniegt ēdienu līdzņemšanai. No 15. novembra ierobežojumi mīkstināti un ēdināšanas iestādes var strādāt zaļajā režīmā, nodrošinot apmeklētājiem distanci un ievērojot citus noteikumus. Nozares pārstāvji atzīst – šādos apstākļos nav iespējams noturēt ne apgrozījumu, ne gūt peļņu.
Jāmaina attieksme
Šobrīd pastāvošie ierobežojumi ēdināšanas nozarē ir pilnīgi nesaprotami un nepamatoti, uzskata Latvijas Restorānu biedrības viceprezidents, restorāna 36. līnija īpašnieks un šefpavārs Lauris Aleksejevs. “Nav skaidrs, kāpēc vispār nepieciešams ierobežot ēdinātāju darbību, ja mēs strādājam tikai zaļajā režīmā. Es uzskatu, ka valstij ir jāmaina sava attieksme pret nozari, jo līdz šim pastāvošie noteikumi, kas paredzēja, piemēram, būtisku darba laika ierobežojumu, bija vienkārši absurdi. Kāpēc uzreiz nevarēja ļaut strādāt līdz 23? Kāpēc šim lēmumam bija nepieciešamas trīs nedēļas? Restorānam šīs papildu divas stundas dienā sniedz iespēju būtiski palielināt ieņēmumus, kas visu šo laiku mums bija liegts. Tāpat nav saprotams, kāpēc līdz šim tika diskriminētas daudzbērnu ģimenes, kas nevarēja sēdēt kopā, jo ierobežojumi paredzēja, ka pie viena galda var atrasties ne vairāk kā četras personas. Noteikumi visu laiku mainās, un tādēļ ticība valdībai zūd. Mums solīja, ka varēsim strādāt zaļajā režīmā bez ierobežojumiem. Iegādājāmies stikla sienas, papildu iekārtas un līdzekļus, lai pilnvērtīgi varētu apkalpot klientus un organizēt banketus, kā arī motivējām visus darbiniekus vakcinēties. Pretim saņēmām tikai kārtējos aizliegumus. Tika arī solīts, ka lokdauna laikā mums būs pieejami atbalsta mehānismi, bet līdz šim vēl neesam saņēmuši subsīdijas par oktobra algām. Labākajā gadījumā šādos apstākļos varam strādāt bez zaudējumiem, par peļņu vispār nevar būt pat runas,” atzīst L. Aleksejevs.
Viņš stāsta, ka, salīdzinot ar 2020. gadu, restorāns 36. līnija šogad piedzīvojis apmēram 15% apgrozījuma kritumu, bet, salīdzinot ar 2019. gadu, – pat 70% samazinājumu. “Katru dienu mēs domājam par to, vai varēsim izvilkt nākamo nedēļu. Jā, mēs esam vēl dzīvi, bet apgrozījumu noturēt nav reāli, bet tas pat nav galvenais. Svarīgākais ir noturēt darbiniekus, klientus un piegādātājus, kas šādos apstākļos ir gana liels izaicinājums,” uzsver uzņēmējs.
Slogs uz uzņēmēju pleciem
Arī uzņēmējs un ģimenes restorāna Hercogs namatēvs Andris Rūmītis atzīmē – dīkstāves pabalstu par oktobri uzņēmums vēl nav saņēmis. “Šobrīd ar personāla algu izmaksām un piegādātāju rēķiniem mums jātiek galā pašiem. Mēs varētu izturēt vienu mēnesi un izmaksāt algas no pašu kabatas, bet šobrīd ir pienācis jau otrais algu maksājums. Godīgi runājot, man pagaidām vēl nav skaidrs, kā es ar šo sadaļu tikšu galā. Manuprāt, valstij šādas situācijas būtu jārisina operatīvāk, mēs nevaram gaidīt mēnešiem ilgi. Es ēdināšanas nozarē strādāju jau vairāk nekā 20 gadus, iespējams, ar atsevišķiem piegādātājiem es varu kaut ko sarunāt, bet tam tā vienkārši nevajadzētu būt. Pabalstus vajadzētu izmaksāt divu nedēļu, maksimums – mēneša laikā. Šobrīd viss slogs ir uzlikts uz uzņēmēju pleciem, jo atbalsts tiek solīts decembrī, varbūt pat tikai janvārī,” atklāj A. Rūmītis. Arī viņš nenoliedz, ka kopumā pandēmijas radītie ierobežojumi restorāna Hercogs finansiālos rādītājus ir ietekmējuši ļoti negatīvi.
Visu rakstu lasiet 14.decembra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!