Šā gada pirmajā pusgadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) saņemta 161 rakstveida sūdzība par finanšu pakalpojumiem, no tām desmit saņemtas par AS SEB banka darbību, informēja PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Ilze Žunde.
Deviņas sūdzības PTAC bija saņēmis par AS Citadele Banka un AS Swedbank. Kopumā par kredītiestāžu darbību PTAC saņēma 68 sūdzības, no tām par netaisnīgiem līguma noteikumiem cilvēki ir sūdzējušies 23 gadījumos, bet par negodīgu komercpraksi saņemtas piecas sūdzības.
Tikmēr par apdrošinātāju darbību kopumā saņemtas desmit sūdzības, no tām visvairāk - trīs - sūdzību iesniegts par AAS Baltikums darbību. Divas sūdzības saņemtas arī par apdrošinātājiem AAS ERGO Latvija un BTA Insurance Company SE, tostarp par netaisnīgiem līguma noteikumiem sūdzība iesniegta vienā gadījumā.
Kā skaidroja PTAC, par negodīgu komercpraksi sūdzības nav saņemtas, toties par citām problēmām - apdrošināšanas atlīdzības izmaksas atteikumu, apdrošināšanas atlīdzības lietas izskatīšanas novilcināšanu - bija iesniegtas deviņas sūdzības.
Liels skaits sūdzību - kopumā 43 sūdzības - saņemts arī par nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju darbību, un visvairāk sūdzību - 14 - ir saņemtas par AS 4finance darbību. Par SIA Inserviss Group, AS GE Money un SIA Swedbank Līzings darbību ir saņemtas attiecīgi četras sūdzības.
Par netaisnīgiem līguma noteikumiem patērētāju kreditēšanas līgumos reģistrētas 15 sūdzības, savukārt 12 saņemtas arī par negodīgi realizētu komercpraksi. 16 gadījumos patērētāju sūdzības iesniegtas par augstu procentu likmi, kredīta piešķiršanu, nevērtējot maksātspēju, darbību bez licences, atbildes nesniegšanu uz patērētāja sūdzību un citiem pārkāpumiem.
Savukārt par parādu piedziņas kompānijām PTAC ir kopā saņēmis 41 sūdzību, no kurām par parādu piedziņas procesu - zvanīšanu uz darbu un informācijas sniegšanu trešajām personām, piemērotajām komisijas maksām, par informācijas ievadīšanu parādnieku datubāzēs - pretenzijas ir izteiktas 30 gadījumos.
Vairums sūdzību -12 gadījumi - ir saņemtas par Lindorff Oy Latvijas filiāli, savukārt deviņas sūdzības par UAB Gelvora filiāli Latvijā.
Pēc PTAC paskaidrojuma pieprasījumiem vairākās lietās patērētāju sūdzībās norādītās problēmas patērētājam un/vai patērētāju grupai tika atrisinātas pozitīvi. Piemēram, patērētāju kolektīvo interešu aizsardzības lietās AS Norvik banka šī gada sākumā iesniedza rakstveida apņemšanos, ar kuru apņēmās novērst patērētāju tiesību pārkāpumu.
Tāpat PTAC panāca vienošanos arī ar AS ABLV Bank par piedāvātajiem risinājumiem klientiem, kuri sistēmas tehniskas kļūdas dēļ saņēma nekorektus hipotekāro kredītu maksājumu grafikus, lai novērstu sekas, kas radušās tiem bankas hipotekāro kredītu klientiem, kuru hipotekāro kredītu līgumos bankas informāciju sistēmas tehniskās kļūdas rezultātā netika nodrošināta aizdevuma pamatsummas atmaksas maksājumu automātiska pārkārtošanās.
Tomēr PTAC norāda, ka saņemtie iesniegumi nenorāda, ka saņemtās sūdzības ir pamatotas, kā arī to, ka, analizējot saņemto sūdzību skaitu par kādu konkrēto pakalpojumu sniedzēju, ir jāņem vērā fakts, ka ir novērojama saistība starp saņemto sūdzību skaitu un pakalpojumu sniedzēja klientu skaitu.
Kā norāda PTAC, salīdzinot ar statistiku pagājušā gada pirmajā pusgadā, kopējais 2013.gada pusgadā saņemto sūdzību skaits ir samazinājies par 16%. Par 28% ir samazinājies par kredītiestādēm saņemto sūdzību skaits, kā arī par 38% un 42% ir samazinājies attiecīgi par apdrošināšanas sabiedrībām un citiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem saņemto sūdzību skaits.
Savukārt par 16% ir palielinājies par nebanku kreditētājiem saņemto sūdzību skaits, ko var skaidrot ar patērētāju aktīvāku rīcību pēc nozares problēmu publiskas aktualizēšanas gada sākumā. Tāpat ir vērojams 28% pieaugums par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem saņemto sūdzību skaitam, kas ir saistīts ar jauna normatīvā regulējuma ieviešanu nozares dalībniekiem 2012.gada beigās un šī gada sākumā.