Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) laika periodā no 2013.gada jūnija līdz 2014.gada jūnijam īstenojis uzraudzības projektu, kā rezultātā tika izvērtēti līguma noteikumi un īstenotā komercprakse/reklāma autoskolu pakalpojumu jomā.
PTAC galvenās konstatētās problēmas – netaisnīgi līguma noteikumi patērētājiem piedāvātajos līgumos, kā arī papildus maksājumi, kas nav ietverti sākotnējā informācijā patērētājiem. Ņemot vērā projektā secināto, PTAC ir izstrādājis ieteikumus patērētājiem, izvēloties un slēdzot līgumus ar autoskolām.
PTAC konstatēja, ka autoskolu pakalpojumu sniedzēji pakalpojumu līgumos ietver netaisnīgus līguma noteikumus, kā arī īstenota negodīga komercprakse. Projekta laikā sadarbībā ar PTAC visi komersanti konstatētos pārkāpumus ir novērsuši, iesniedzot rakstveida apņemšanās.
Projekts tika īstenots, ņemot vērā patērētāju saņemtās sūdzības un PTAC apzinātās problēmas konkrētajā nozarē.
Projekta ietvaros tika vērtēti 15 autoskolu pakalpojumu līgumi, līgumu projekti un reklāmas materiāli. Izvēloties Projekta uzraudzības objektus, tika ņemtas vērā patērētāju sūdzības par attiecīgās nozares komersantiem, kā arī uzņēmumi, kuri uzskatāmi par nozīmīgākajiem/lielākajiem attiecīgās nozares tirgus dalībniekiem.
PTAC konstatēja, ka lielākā daļa pārkāpumu ir saistībā ar netaisnīgiem līguma noteikumiem. Autoskolu pakalpojumu līgumos tika ietverti sekojoši, biežāk konstatētie netaisnīgie līguma noteikumi, kas nosaka līgumsoda vai cita veida kompensācijas piemērošanu, kas nosaka nevienlīdzīgas tiesības līgumslēdzēju pusēm, kas nosaka gadījumus, kad pakalpojuma sniedzējam ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma un kas ir neskaidri.
Tāpat PTAC darbību rezultātā tika novērsti Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma pārkāpumi autoskolu veiktajās darbībās. Īpaša uzmanība tika pievērsta tam, vai autoskolu pakalpojumu sniedzēja pirms pakalpojuma iegādes sniegtā informācija ir patiesa un pilnīga, piemēram, vai autoskolas reklāmā un citos komerciālajos paziņojumos piedāvātajā cenā par transportlīdzekļa vadītāju teorētisko apmācību ir ietverti visi maksājumi: maksa par patērētāja reģistrāciju autoskolā, ar patērētāja dokumentu noformēšanu autoskolā saistītā maksa, maksa par apmācības kartes izsniegšanu patērētājam un maksa par patērētāja reģistrāciju Ceļu satiksmes drošības direkcijā.
Pārbaudīto autoskolu pakalpojumu sniedzēji ar rakstveida apņemšanos apliecinājuši, ka turpmāk nepiemēros PTAC konstatētos netaisnīgos līguma noteikumus ar patērētājiem jau noslēgtajos līgumos, kā arī veicot labojumus turpmāk patērētājiem piedāvātajos līgumu projektos.
PTAC ir informējis Ceļu satiksmes drošības direkciju par izstrādātajiem ieteikumiem patērētājiem, kas tiks publicēti arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas mājas lapā