Ikdienā mazinoties savstarpējam kontaktam, vēl vairāk ir nepieciešami mehānismi, kā darbinieki var uzturēt savstarpējo komunikāciju un izteikt atzinību.
Virtuālo apskāvienu sistēma "WunderHugs" ir veids, kā informācijas tehnoloģiju uzņēmums "Wunder" veicina atgriezeniskās saites sniegšanu ikvienam pieejamā veidā neatkarīgi no atrašanās vietas, ieņemamā amata vai temperamenta.
Uzņēmumam ir biroji trijās valstīs un arī pirms ārkārtējās situācijas iestāšanās ikdienas darbs pārsvarā norit starptautiskās komandās – projekta vai amata pienākumu ietvaros. Rūpēs par dabu uzņēmums rūpīgi izvērtē nepieciešamību pēc starptautiskiem lidojumiem, tāpēc nereti kolēģi daudz vairāk laika pavada komunikācijā un sadarbībā ar kolēģiem citā valstī. Tāpēc kolēģis, kuram otrs vēlas pateikties, "uzsist uz pleca" vai uzmundrināt, ne vienmēr atrodas blakus. Tāpat ne visi cilvēki ir ekstraverti un uz aktīvu komunikāciju vērsti, tāpēc bija svarīgi atrast veidu, kā nodrošināt pozitīvu atgriezenisko saiti, kas dzīvo pāri valstu vai pilsētu robežām un personības iezīmēm.
Kopš "WunderHugs" sistēmas ieviešanas līdz 2019. gada beigām kolēģi viens otram nosūtījuši 53 tūkstošus apskāvienu, no kuriem 13,2 tūkstoši bija Latvijā. Katram virtuālajam apskāvienam tiek aprēķināta monetāra vērtība, balstoties uz konkrētās nedēļas finanšu rādītājiem. Piemēram, pagājušā gadā vidējā viena apskāviena bruto vērtība bija 3,80 eiro. No 2017. gada 14. februāra līdz 2019. gada beigām prēmijās kopā izmaksāti 338,9 tūkstoši eiro, no tiem Latvijā – 19,3 tūkstoši eiro.
"WunderHugs" netiek izmaksātas katru mēnesi. Reizi mēnesī tiek mests metamais kauliņš. Uzmetot sešinieku, ar nākamo algu tiek izmaksāta uzkrātā prēmija. Ja sešinieku neuzmet, tad nākamreiz kauliņš tiks mests pēc mēneša un būs pieejami jau divi metieni. Ja atkal netiek uzmests, gaida nākamo mēnesi un sešinieka uzmešanai tiek doti trīs mēģinājumi utt. "Tādējādi izveidojas prēmijas uzkrājums – jo ilgāku periodu tās netiek izmaksātas, jo lielāka summa iekrāsies," skaidro Zane Ābelīte–Medne, "Wunder" sabiedrisko attiecību speciāliste.
Katram darbiniekam "WunderHugs" sistēmā ir pieejami virtuālie apskāvieni, ko nosūtīt citiem kolēģiem. Katru nedēļu ir pieejami pieci apskāvieni. Iepriekšējās nedēļas nenosūtītos apskāvienus nav iespējams uzkrāt. Virtuālo "apskāvienu" ir iespējams nosūtīt gan anonīmi, gan atklāti. Saņemtās ziņas var redzēt un izlasīt pēc nedēļas. Nav ierobežojumu, par ko tie tiek piešķirti – par labu padomu, atbalstu, kopīgu projektu, dzimšanas dienu, par uz biroju atnestajiem āboliem vai ko citu. Apskāvienu sistēmu lieto visi uzņēmuma darbinieki, neatkarīgi no ieņemamā amata.
"Wunder" lepojas ar uzņēmuma kultūru, kur galvenais kritērijs lēmumu pieņemšanā ir cilvēku vajadzības. "Veidojam ciešas attiecības ar saviem darbiniekiem, uzklausām, iesaistām svarīgu lēmumu pieņemšanā, kā arī dodam iespēju pašiem realizēt projektus un ieceres. Tāpēc likumsakarīgi, ka, domājot par prēmiju sistēmas ieviešanu uzņēmumā, tika nolemts, ka komanda pati zina vislabāk, kurš ir pelnījis īpašu uzslavu un bonusu, un nav vajadzības prēmiju piešķiršanas procesā iesaistīt uzņēmuma vadību," stāsta Z. Ābelīte–Medne.
"WunderHugs" pirmsākumi meklējami 2013. gadā, kad somu kolēģi nāca klajā ar pirmo prototipu. Tā bija "Google" aptaujas forma un informācijas apkopošana prasīja daudz manuāla darba. Lai šo procesu automatizētu, viens no somu kolēģiem izstrādāja tieši šim mērķim paredzētu tiešsaistes rīku. To 2015. gadā sāka izmantot arī citas "Wunder" pārstāvniecības. Sākotnēji sistēma kalpoja tikai atgriezeniskās saites došanai, bet kopš 2017. gada 14. februāra sasaistīta arī ar uzņēmuma prēmiju sistēmu.
"Apskāvienu sistēma ir lielisks veids, kā nodot un saņemt atgriezenisko saiti. Saskaņā ar Metropolijas Lietišķo zinātņu universitātes studentu 2018. gadā veikto aptauju "Wunder" darbinieki uzskata, ka "WunderHugs" samazina dažādas barjeras (kautrīgums, citu cilvēku klātbūtne, nav īstā vieta un laiks u.c.) atgriezeniskās saites došanai. Šāda sistēma veicina pozitīvismu darba vietā un uzlabo mikroklimatu, kā arī ir labs rīks vienlīdzības principu ievērošanai," teic Z. Ābelīte–Medne.