Pastāv cerība, ka, sākoties jaunajai darba nedēļai, Eiropā tiks būtiski palielināts pēc vulkāna izvirduma samazinātais lidojumu skaits, vēsta Reuters.
No nedaudz vairāk nekā piektdaļas lidojumu, kas tika veikti svētdien, pirmdien to skaits varētu pieaugt līdz pusei, norādījušas amatpersonas. Pirmdien savu gaisa telpu atvērusi Austrija un dažas citas valstis paziņojušas par daļēju gaisa telpas atvēršanu.
Eiropas gaisa telpas gandrīz pilnīga slēgšana milzīgā pelnu mākoņa no Īslandes vulkāna dēļ avionozarei jau izmaksājusi simtiem miljonu dolāru, sarežģījusi pārvietošanos pa pasauli miljoniem pasažieru un cietuši arī importētāji un eksportētāji.
Reuters raksta, ka Lielbritānijā uzņēmumi ziņojuši, ka darbinieki nevar atgriezties darbā pēc Lieldienu brīvdienām, un slimnīcas spiestas atcelt operācijas, jo ķirurgi netiek uz darbu.
Aviokompānijas aicinājušas pārskatīt lēmumus par gaisa telpu slēgšanu. Testa lidojumi, kas tika veikti nedēļas nogalē, esot pierādījuši, ka nekādas acīmredzamas problēmas pelnu mākoņi gaisa transportam nerada.
«Mēs nevaram gaidīt, kamēr pelnu plūsmas vienkārši izzūd,» sacījis Transporta komisārs Sīms Kallass (Siim Kallas), piebilstot - viņš cer, ka 50% no Eiropas gaisa telpas pirmdien būs bez riska.
Spānijas ES lietu ministrs Djego Lopezs Garrido (Diego Lopez Garrido) pēc tikšanās Eiropas aviācijas kontroles aģentūrā Eurocontrol sacījis: «Prognoze ir, ka pirmdien varēs notikt puse no lidojumiem.»
Svētdien Eiropas gaisa telpā veikti tikai pieci tūkstoši lidojumu. Normālos apstākļos tie ir 24 tūkstoši, liecina Eurocontrol dati. Kopš ceturtdienas esot atcelti 63 tūkstoši lidojumu.
ES transporta ministri radušos krīzi pirmdien apspriedīs video konferencē.
Nīderlandes valsts raidorganizācija NOS citējusi transporta ministra Camiela Eurlinga (Camiel Eurlings) sacīto, ka Eiropas reakcija uz pelnu mākoni bijusi pārspīlēta, un, piemēram, ASV nav pilnībā slēgusi savu gaisa telpu, reaģējot uz līdzīgiem izvirdumiem.
Nīderlandes aviokompānija KLM, kas ir veikusi vairākus testa lidojumus, norādījusi, ka lielākā daļa Eiropas gaisa telpas ir droša, neskatoties uz pelnu mākoņiem.