Informācija presei
12.09.2007.
Nākamā Pilsētas īpašuma un privatizācijas komitejas sēde būs simtā Rīgas domes pašreizējā sasaukumā. Par šajā laikā paveikto stāsta komitejas priekšsēdētājs Andris Ameriks (LPP/LC).
"Kopš pirmās sanākšanas esam izskatījuši 2 765 darba kārtības jautājumus, un piebildīšu, ka no visiem domes lēmumiem aptuveni puse ir mūsu komitejas sagatavota. Šāds darba apjoms prasa ļoti nopietnu attieksmi, un man ir patiess gandarījums, ka gan pozīcijas, gan opozīcijas deputāti strādā ļoti lietišķi un konstruktīvi.
Mūsu pirmais pienākums ir nodrošināt Rīgas īpašumu apsaimniekošanas efektivitāti. Rīgas pašvaldībai pieder nekustamie īpašumi gandrīz pusmiljarda latu vērtībā, kā arī kapitāldaļas par 163 miljoniem 46 Rīgas domes uzņēmējsabiedrībās. Mums jāatbild par to, lai šīs milzu vērtības būtu apsaimniekotas iespējami lietderīgi, lai tiktu stingri ievēroti likumi un noteikumi, lai pilsētas attīstība balstītos uz drošiem pamatiem. Sakārtojot visu šo saimniecību, mēs nodrošinām gan iekšējās sistēmiskās saites, gan atgriezeniskās saites ar pilsētas stratēģisko vadību.
Lai šo uzdevumu varētu pienācīgi pildīt, tika izveidota vienota informācijas sistēma pilsētas nekustamo īpašumu uzskaitei un administrēšanai, nomas līgumu uzskaitei, kā arī privatizācijas un atsavināšanas ierosinājumu reģistriem. Šīs sistēmas izveidi var pielīdzināt kāda liela pašvaldības objekta uzcelšanai. Ieguvēji no tās ir visi - iedzīvotāji ātrāk saņem atbildes uz viņus interesējošiem jautājumiem, domes darbiniekiem ietaupījās laiks risināt jautājumus pēc būtības, bet deputātiem pieauga iespēja kontrolēt pašvaldības struktūrvienību, iestāžu un aģentūru darbu.
Panācām arī, ka Pilsētas īpašuma un privatizācijas lietu komitejai jāsaņem Īpašuma departamenta Nekustamā īpašuma iznomāšanas komisijas sēžu protokoli un jāapstiprina tās lēmumi. Līdzšinējā kārtība, kad ievērojama pašvaldības līdzekļu aprite notika ārpus deputātu kontroles, rosināja jautājumu par pilsētas īpašumu iznomāšanas lietderību un atbilstību pašvaldības un Rīgas iedzīvotāju interesēm. Deputātiem un arī sabiedrībai skaidri jāzina, kā, par kādu naudu un uz kādiem noteikumiem tiek iznomāti pašvaldības īpašumi, kādas priekšrocības iegūst nomnieki turpmākās iespējamās privatizācijas vai atsavināšanas procesā. Vēl - sakārtojam zemju un ēku piederības un reģistrācijas jautājumus. Esam sagatavojuši domes lēmuma projektu par Rīgas pilsētas meža fonda izmantošanu.
Protams, īpašumu apsaimniekošanas efektivitāte nav vienīgais mūsu darbības kritērijs, vienlaikus mēs piedalāmies arī sociālo problēmu risināšanā. Piemēram, esam akceptējuši atvieglojumus nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem - trūcīgajiem, pensionāriem, personām ar īpašām vajadzībām vai arī - pirmo reizi visā Austrumeiropā sākām īstenot projektus par zemes un ūdeņu nomu makšķerniekiem invalīdiem.
Mūsu tiešajā kompetencē ir pašvaldībai piederošo īpašumu privatizācijas procesa vadīšana un kontrole. Pateicoties sekmīgi organizētajām izsolēm, ieguvām daudzus desmitus miljonus latu, kuri tiek ieguldīti pilsētas infrastruktūrā. No savas puses esam iniciējuši vairāku lielu kultūras objektu rekonstrukciju - Rīgas Krievu teātris, kinoteātris "Rīga", kultūras nams "Ziemeļblāzma", nupat arī Nacionālais mākslas muzejs. Daļa no privatizācijas procesā iegūtajiem līdzekļiem tiks ieguldīti arī Latgales priekšpilsētas multikulturālā centra izbūvē - šis projekts arī ir mūsu komitejas virzīts. Šādi ieguldot līdzekļus citos pašvaldības īpašumos, mēs ne tikai ceļam to vērtību un saglabājam nākamajām paaudzēm izcilas arhitektūras vērtības, bet arī sekmējam Rīgas kā kultūras, nevis komercijas var azartspēļu metropoles tēlu.
Te uzreiz piebildīšu, ka esam daudz strādājuši, lai būtiski ierobežotu azartspēļu salonu, naktsklubu un striptīzbāru nekontrolēto izplatību, tostarp panākot, ka pašvaldībai piederošās telpas šādiem mērķiem vairs iznomātas netiek, bet šobrīd spēkā esošos nomas līgumu nepagarinās. Kur bija iespējas, tos esam arī lauzuši.
Vienlaikus ar privatizāciju domājam arī par pilsētas tālāku nākotni. Ir sastādīts saraksts ar teritorijām, kuras principā varētu būt pilsētai vajadzīgas - lielo perspektīvo maģistrāļu tuvumā, pašvaldības dzīvojamo māju mikrorajonos, nākotnes tehnoloģisko parku vietās, rekreācijas zonās un tamlīdzīgi. Esam pierādījuši tiesības atteikt privatizāciju vairākiem simtiem hektāru Rīgas zemes.
Šķiet, esam atraduši risinājumu arī investīciju piesaistei. Manuprāt, Rīgas dome nākotnē varētu iesaistīties kopuzņēmumu veidošanā ar privātajiem investoriem dažādu nekustamo īpašumu projektu attīstīšanai. Nerunājot par lielajiem projektiem, nosaukšu kaut vai dzīvojamo māju būvniecību, kur pašvaldība varētu ieguldīt zemi, bet privātais investors - līdzekļus, uzbūvēt māju un tad daļu dzīvokļu nodot pašvaldības rīcībā. Vai arī - uz pašvaldības un privātās partnerības principa pamata iespējams atrisināt visnotaļ akūto bērnudārzu problēmu. Pašvaldība dod neapbūvētus zemes gabalus un bērnudārza projektu (šobrīd Pilsētas attīstības departaments sadarbībā ar Īpašuma departamentu izstrādā dokumentus metu konkursam par jauna tipveida bērnudārza projekta izveidi), bet investors par saviem līdzekļiem bērnudārzu uzceļ. Dome maksā ekspluatācijas izdevumus un 20-30 gadu laikā atlīdzina ieguldīto.
Uzsākām radikālu Rīgas atbrīvošanu no graustiem - ir sastādīts pilns to saraksts ar konkrētiem slēdzieniem par turpmāko rīcību: atcelt dzīvojamās mājas statusu, atpirkt privatizētos dzīvokļus, nojaukt, renovēt, atsavināt un tā tālāk. Uzsākta un plašumā vēršas graustu praktiskās likvidācijas programma. Īpašuma departaments sadarbībā ar pilsētas rajonu un priekšpilsētu izpilddirekcijām gatavo arī privāto graustu sarakstu un izstrādā priekšlikumus to īpašnieku ietekmēšanai. Rīgai ir jābūt sakoptai, pārtikušai un dzīvošanai ērtai pilsētai. "
Informāciju sagatavojis V.Daugmalis, tālr. 26116645.
Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļa