Latvijas produkcijas izvēli veicinošās sociālās kampaņas Latvijas Labums ietvaros š.g. novembris pasludināts par Piena mēnesi - laiku kurā ikviens Latvijas iedzīvotājs aicināts mainīt paradumus un starp veikalu plauktos pieejamajiem produktiem izvēlēties, kā arī uzturā vairāk lietot tieši pašmāju piena produktus, informē Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) Sabiedrisko attiecību dienests.
LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš uzsver, ka sociālās kampaņas Latvijas Labums ietvaros turpmāk ik mēnesi uzmanība tiks pastiprināti pievērsta kādas nozares produkcijas un pakalpojumu izcelšanai. Novembris kā Piena mēnesis ar saukli - «Pērc vietējo gotiņu ražojumus!» - šo tradīciju aizsāk.
Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks piesakot kampaņas novembra aktivitāti, vērš uzmanību uz situācijas nopietnību piena nozarē: «Pirms Krievijas noteiktā embargo ES, tai skaitā Latvijas piena produktiem, Latvijā bija augstākā piena iepirkuma cena - 30 centi. Šobrīd piena iepirkuma cena nokritusies līdz 23 centiem par kilogramu, līdz ar ko piena iepirkuma cena ir noslīdējusi zem pašizmaksas - 27 centiem. Piena pārstrādātāji turpina iepirkt pienu, taču nav skaidrības, kad un par kādu cenu produktus izdosies realizēt. Turpinās eksporta tirgu diversifikācija, nepieciešamā sertifikācija Ķīnas tirgus apguvei, tomēr tas ir ilgstošs process…»
Lauksaimnieks, z/s Mežacīruļi saimnieks Juris Cīrulis norāda, ka ikvienai, arī šai krīzei, kuru lauksaimniekiem veido piena iepirkuma cenas lejupslīde par 25%, ir pozitīvā puse - tā kādreiz beigsies.
«Piena mēnesī mēs aicināsim pircējus ikdienā aizdomāties par saviem pirkuma lēmumiem un to, kā tie ietekmē ikvienu piena nozarē strādājošo - ap 60 000 nodarbināto. Pašlaik vietējo piena produktu patēriņa īpatsvars Latvijā ir ap 70%, atsevišķās produktu kategorijās pat 50%. Manuprāt, tas ir gaužām slikts rādītājs valstij, kuras piensaimniecības tradīcijas ir senākas par pašu valsti, kurai ir pašai sava piena govju šķirne - Latvijas brūnā, un kuras iedzīvotāji pienu sauc par balto zeltu,» akcentē AS Rīgas piena kombināts (Food Union grupa) valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs.
Viņš piebilst, ka piena nozare spēj simtprocentīgi nodrošināt ikviena Latvijas pircēja vēlmi pēc piena produktiem.
Savukārt AS Tukuma Piensdirektors Ints Poškus aicina Latvijas iedzīvotājus, uz kuriem kampaņas aktivitātes vērstas, atcerēties, ka bez ikviena no sekojošies posmiem piena produkts viņa ledusskapī nenonāks, un būt lojāliem pret piena ražotāja - zemnieka - piena pārstrādātāja, piena produktu tirgotāja darbu, izvēloties vietējos produktus.
Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Noris Krūzītis uzsvēra, ka sociālās kampaņas Latvijas Labums ietekmē Latvijas mazumtirdzniecības ķēdēs jau būtiski pieaudzis pieprasījums pēc Latvijā ražotiem pārtikas produktiem. Piena produktu pārdošanas apmēri pirmajos divos kampaņas darbības mēnešos, salīdzinot ar to pašu laika periodu aizvadītajā gadā, pieaudzis par 17% - 20%.
Jau ziņots, ka augustā LTRK un partneri aizsāka Latvijā ražotā izvēli atbalstošu kampaņu Latvijas Labums. Kampaņā iesaistījušās gan lauksaimnieku, mājražotāju un uzņēmēju apvienības, gan tirgotāji un ražotāji - kopumā vairāk nekā 150 partneru.
Papildināta visa ziņa