Atpūta

Piektdienas intervija ar Visma pārdošanas un mārketinga direktoru Jāni Rancānu

Lelde Petrāne,23.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild SIA Visma pārdošanas un mārketinga direktors Jānis Rancāns. Visma ir Ziemeļvalstu biznesa IT uzņēmums, kas Latvijā pazīstams kopš 2014.gada, kad iegādājās vienu no tobrīd lielākajiem IT uzņēmumiem – SIA FMS. Uzņēmuma attīstības pamatā ir gan dabīgais pieaugums, gan uzņēmumu pirkšana un iekļaušana Visma grupā. Pēdējos gados Visma vidēji gada laikā iegādājusies 10-15 uzņēmumus, atklāj J. Rancāns.

Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Lielākoties tā ir bijusi laimīgu gan nejaušību, gan notikumu sakritība. 1994.gadā, kad kā 1.kursa students tiku uzaicināts strādāt uzņēmumā, kuru tolaik sauca Fortek – cauri vairākiem uzņēmuma pirkšanas-pārdošanas līkločiem nonācu līdz Visma.

Strādāju uzņēmumā ilgi, tomēr nekad nav bijusi situācija, kad darbs apniktu. Šī nozare izraisa sava veida atkarību, jo tā nemitīgi attīstās un katru tās posmu ir bijis aizraujoši gan sākt, gan beigt, pārejot jaunā.

Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?

Iepriecina tas, ka nozarē nav novecojušu, pārmantotu risinājumu – ne klienti, ne uzņēmumi neturas pie seniem risinājumiem un ir atvērti jauninājumiem. Arīdzan – tā joprojām ir pietiekami neapgūta nozare, kurā iespējams nākt klajā ar jaunām idejām.

Vēl kāds pozitīvs piemērs – nozares uzņēmumi ir apvienojušies asociācijās un spēcīgi pārstāv visu IT nozari, cīnoties ar dažādām problēmām.

Jāpiemin arī ES struktūrfondu atbalsts, pateicoties kuram, ir ne tikai daudz darba, bet arī iespēja iemirdzēties jauniem, interesantiem projektiem.

Visvairāk apbēdina cilvēku vēlme nemaksāt nodokļus, līdz galam neizprotot sekas – apzog ne tikai sevi, bet arī bremzē valsts un nozaru (ieskaitot to, kurā paši strādā) attīstību. Šāda nostāja mani skumdina un uzskatu, ka no tās ir jāizraujas.

Negatīvais nozarē ir tas, ka netiek efektīvi izmantoti esošie līdzekļi. Sākoties jaunam investīciju ciklam, tiek sākti vairāki lieliski projekti, tomēr, tuvojoties nākamajam ciklam – tas viss tiek noliegts, un radīti līdzīgi produkti, tā vietā, lai turpinātu jau iesākto darbu.

Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?

Visvairāk mani iepriecina tas, ka mēs augam un attīstāmies, investējot jaunos produktos. Mums ir «pietiekami brīvas rokas», lai meklētu risinājumus problēmām un radītu jaunus rīkus.

Uzņēmumā ir skaidra vīzija par to, kas jāizdara līdz 2019.gadam – daļa no tā, pakāpeniska mākoņrisinājumu īpatsvara palielināšana mūsu portfelī, kas mums ir liels un interesants izaicinājums.

Tomēr visa pamatā ir tas, ka mēs neatmetam «vecos labos» risinājumus, bet gan - uz to pamata bāzējam jaunas lietas.

Apbēdina – visām lietām, kas skar attīstību ir ierobežots budžets – esam spiesti domāt ļoti saimnieciski. No otras puses – tas mudina domāt par labākajiem un efektīvakajiem risinājumiem katrā kategorijā.

Kas Jums ir šā brīža lielākā aktualitāte?

Šobrīd tās ir divas:

1. Drīzumā tirgū laidīsim divus jaunus produktus.

2. Pabeigt šo gadu kā plānots un rūpīgi saplānot nākamo. Kā jau starptautiskā uzņēmumā – tas notiek ļoti savlaicīgi.

Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos? Kāpēc – jā vai nē?

Jā, mūs var atrast sociālajos tīklos. Digitālajā mārketingā šobrīd vērojams milzīgs spēks, konkrēti sociālajos tīklos radot iespēju viegli un eleganti sarunāties ar saviem klientiem, lai saprastu, kas viņiem ir interesants un kas nav.

Sociālajos tīklos cenšamies būt viegli atrodami, saprotami un sasniedzami. To, vai mums tas izdodas, lai vērtē db.lv lasītāji – vai par Visma produktiem uzzināt ir viegli? Ja atbilde ir «jā» – mērķi esam sasnieguši, ja «nē» – mums ir, pie kā strādāt.

Atklājiet savu labāko un sliktāko īpašību?

Labākā – esmu emocionāli noturīgs un nosvērts. Mani ir grūti izsist no līdzsvara – ja tas tomēr izdodas, spēju ātri savākties.

Sliktākā – visu laiku kavēju. Domāju, tas ir saistīts ar darba grafiku, kurā ļoti daudzi cenšas «iespraukties». Rezultātā – gribu būt divās vietās vienlaicīgi, bet nokavēju abas tikšanās.

Ko Jūs noteikti tuvāko piecu gadu laikā gribētu sasniegt/izdarīt?

Ir tāds teiciens - «man ir 18 gadu un 22 gadu pieredze» – lūk, tad par šiem 22 gadiem es gribētu uzrakstīt grāmatu. Noteikti ne autobiogrāfiju, drīzāk interesantu pieredzes stāstu pašam sev, ko lasīt pensijā.

Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?

Ja darbinieka vērtības saskan ar mūsu uzņēmuma - cieņa, uzticamība, inovācijas, kompetence un komandas darbs,- tad iestrādāties būs viegli. Mēs ticam, ka vērtīgāk darbā ir pieņemt personību, nevis zināšanas.

Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?

Kā jau minēju iepriekš – uzņēmums, uz kura pamata izveidojās FMS, kas tālāk pārtapa par Visma, ir mana pirmā un vienīgā darba vieta. Izņemot pagaidu darbus pie vecākiem, šis bija mans pirmais īstais darbs – uzreiz kā biroja darbiniekam, ar kreklu, šlipsi un žaketi pār plecu.

Visu šo laiku esmu bijis pārdošanā. Un, lai man piedod zinātnieki, bet es ticu, ka visa sākums ir pārdošana (sevis, idejas, produktu u.tml.).

Uzņēmumā mans amats mainās ik pa 2-3 gadiem, kas palīdz sevi turēt tonusā.

Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?

Uzņēmuma nosaukums Visma ir vēsturiski izveidojies no divu angļu vārdu apvienojuma «Visual Management», kas sākotnēji bija uzņēmuma galvenais darbības virziens.

Uzmetot aci logo, tas nedaudz atgādina Pacman «ķinķēziņu», tomēr, ieskatoties vērīgāk, redzams, tā sauktais, «pīrāgs» jeb sektoru diagramma, kas ir uzņēmuma sākotnējā uzņēmējdarbības virziena vizuālais vēstnesis.

Vai ir kas tāds, ko Jūs nepiedodat darbā vai dzīvē kopumā?

Es nepiedodu negodīgumu un vārda neturēšanu. Uzskatu, ja esam vienojušies, tad pie tā ir jāturas.

Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.

Mūsu uzņēmuma grupa apgroza ~miljardu eiro.

Vai jums ir kāda īpaša metode, kas palīdz saņemties sarežģītās situācijās? Kāda tā ir?

Mana īpašā metode patiesībā ir ļoti vienkārša – pirms sarežģītām sarunām vai publiskās uzstāšanās es cenšos vairākas reizes dziļi ieelpot, tadā veidā apgādājot sava ķermeņa sistēmas ar tā funkcionēšanai nepieciešamo skābekli.

Palīdz arī apziņa, ka mēs visi esam tikai cilvēki un tādu neatrisināmu situāciju nav (vismaz man pieredzē NEKAD tādas nav gadījušās).

Kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?

Būšu oriģināls (?) – Brexit. Latvijā sekas īpaši neizjūtam, arī briti, šķiet tās vēl neapzinās, tomēr ir skaidrs, ka tādas būs. Piemēram, kokapstrādē – kā būs turpmāk? Jūtams apjukums.

Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?

Man ir divi scenāriji. Pirmais – man ļoti garšo austrumu ēdieni. Līdz ar to – priecāšos par autentiskām austrumnieku pusdienām atbilstošā vidē.

Otrais ir ātrais variants – paķer «7 dažādus sierus» un vīnu un ieturēsim maltīti kaut kur pie Daugavas uz granīta kāpnēm.

Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?

No grāmatām – K.Makdugala Dzimuši, lai skrietu. Ņemot vērā, ka pats esmu garo distanču skrējējs, šī grāmata atklāja daudz jauna par to, kā notiek skrējēju gatavošanās maratoniem. Arīdzan, tā apspēlēja domu, kas manī vienmēr dzīvojusi – vispirms ir jāsāk skriet, pēc tam domās, ko un kā labāk izdarīt.

No personībām (tostarp, arī grāmatas) – Stīvs Džobss. Apzinos, ka šobrīd viņš ir ļoti populārs un bieži citēts, tomēr mani iedvesmo viņa spēcīgā ticība tam, ka mainīs nākotni un cilvēku paradumus. Līdzīgi ir ar start-up projektiem – piemēram, AirBnb «tēvu» Murray Cox.

Viņi no sirds tic, ka, atrisinot kādu savu personīgo, iespējams, nelielu problēmu, spēs palīdzēt daudziem un potenciālais mērogs var iegūt prātam neaptveramus apmērus.

Kas Jūs iedvesmo un motivē?

Mani iedvesmo un motivē mana draudzene, kā arī iekšējā sajūta, ka man priekšā ir paredzēts vēl «kaut kas liels». Cenšos turēt acis un ausis vaļā, lai brīdī, kad tas notiks, es būtu gatavs.

Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?

Ieguldīt savā izglītībā.

Kam Jūs savā darba ikdienā pievēršat vislielāko uzmanību? Vai Jums ir savi īpašie rituāli, darba dienu uzsākot, tās laikā vai to noslēdzot?

Ikdienā lielāko uzmanību pievēršu cilvēkiem – kolēģiem, klientiem, biznesa partneriem un citiem. Cenšos izmantot pēc iespējas mazāk tehnoloģijas, tiekoties ar cilvēkiem klātienē.

Runājot par rituāliem – man ir tāda sajūta, ka ikdienā daru un domāju pietiekami sarežģītas lietas, tādēļ gan no rītiem, gan vakaros patīk darīt ko vienkāršu un ar ātru, skaidru rezultātu – piemēram, apdarot mazos mājas darbus vai dodoties skriet.

Mana formula ir ikdienā radīt kontrastus – ja pa dienu sēžu, tad vakarā skrienu; ja sanāk daudz runāt, vēlāk cenšos paklusēt.

Izstāstiet savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.

Saistībā ar anektdotēm, manai atmiņai pašai tīk izspēlēt kuriozus – lai, cik laba būtu anekdote, jau pēc minūtes to esmu aizmirsis. Vienkārši nespēju atcerēties.

Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.

Uz mirkli aizveriet savu datoru un izejiet ārā ieelpot rudenīgo gaisu!

Savukārt, profesionālajā dzīvē silti iesaku – realizējiet kādu no savām trakākajām idejām!

Lūdzu iesakiet kādu kultūras pasākumu, kuru pēdējā laikā esat apmeklējis un ieteiktu arī citiem?

Noteikti iesaku iesaistīties projektā «1836», kurā top dāvana Latvijai 100 gadu jubilejā –1836 km garās Latvijas robežas atdzīvināšana tūrisma ceļā. Lieliska iespēja aktīvi atpūsties, kā arī iepazīt mūsu Latvijas dabas bagātības interesantu un aizrautīgu cilvēku kompānijā, kā arī baudīt katru pasākumu noslēdzošu koncertiņu ar dažādu mākslinieku piedalīšanos.

Informācija par rubriku: Jautājumi visiem šīs rubrikas dalībniekiem ir vienādi. Atbildes dalībnieki sniedz rakstiski.

Komentāri

Pievienot komentāru