Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild NP Properties valdes priekšsēdētāja Elita Moiseja. NP Properties ir vienīgais uzņēmums Latvijā, kuram pieder industriālo parku tīkls. Industriālie parki top bijušo rūpnīcu atjaunotajās teritorijās. NP Properties galvenie un lielākie klienti ir ražošanas uzņēmumi. «Tas šajā darbā man personīgi un mūsu komandai sniedz vislielāko gandarījumu - redzēt kā mūsu parkos top un tiek radīts,» atzīst Elita Moiseja.
Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Kad sāku strādāt šajā nozarē (2003. gads), par to faktiski nezināju neko, jo Latvijā šī nozare vēl tikai sāka attīstīties.
Toreiz sāku strādāt Latvijā pirmajā industriālajā parkā NIP (Nordic Industrial Park) par Pārdošanas vadītāju, bet ļoti drīz sapratu, ka uzņēmumam vajadzīgs mārketinga vadītājs, tāpēc uzņēmos papildu pienākumus.
Pēc kāda laika sapratu, ka ar šo amatu nav iespējams tikt iekšā «pa visām durvīm», tāpēc teicu īpašniekiem, ka man vajag «svarīgāku amata nosaukumu». Rezultātā kļuvu par uzņēmuma prezidenti.
Vērtējot, kā veidojusies mana karjera, vienmēr esmu smējusies, ka visus amatus, kurus sākotnēji esmu ieņēmusi, var salīdzināt ar kurpēm, kuras ir divus izmērus pa lielu. Pakāpeniski es izaugu līdz īstajam izmēram un tad atkal – jākāpj lielākās kurpēs. Līdz ar to varu droši apgalvot, ka šajā uzņēmumā izaicinājumu vienmēr pietiek.
Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Iepriecina, redzot uzņēmumus, kas Latvijā sākuši darboties, un vietējos, kas izauguši un attīstījušies, ka tie ir stabili un strādā. Tie ir pārdzīvojuši un izturējuši krīzes periodus un paplašinās. Skatoties uz lielo bildi kopumā, ir skaidrs, ka nedz Latvija, nedz Baltija neatrodas lielo investoru un arī loģistikas kompāniju kartē. Mēs faktiski neesam nevienā kartē.
Jāteic, ka ražošanas un loģistikas nozaru attīstība mūsu valstī ir apgrūtināta. Domāju, ka tieši Latvijas politiķiem daudz aktīvāk jāiesaistās investoru piesaistē, tiekoties un prezentējot tiem Latvijas iespējas, kā arī piedāvājot īpaši vilinošus nosacījumus investīciju ieguldīšanā, nevis jāatstāj viss pašu uzņēmēju rokās.
Diemžēl mums katastrofāli pietrūkst lielo, globālo ražotāju filiāļu šeit, Latvijā un šādu zīmolu piesaistei vajadzētu kļūt par politiskās dienaskārtības prioritāto jautājumu. Ražotāju, kas pulcētu ap sevi desmitiem vietējo ražotāju, radot darbavietas, infrastruktūru utt. Šādu ražotāju piesaiste būtu ātrākais veids, kā attīstīt jaunu ražošanas platformu Latvijā, kas, savukārt, veicinātu jaunu ražotāju attīstību.
Jāatzīst, ka šobrīd esam «apakšuzņēmēju» ražotāji - ražojot, kādam globālam uzņēmumam, kurš dienas beigās uzliek savu zīmolu un savu pievienoto vērtību. Šādi mēs nodrošinām uzņēmumu iespēju izdzīvot un pat dzīvot, taču, vai spēsim pierādīt, ka arī Latvija pasauli var pārsteigt ar savu Skype? Šaubos...
Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Apbēdina, ka mēs varētu un ļoti gribētu paplašināties, bet tirgus kapacitāte mums to neļauj dotajā brīdī.
Iepriecina profesionālā komanda. Jo profesionālāki un personīgajā attīstībā ieinteresētāki cilvēki ir uzņēmumā, jo labāki ir rezultāti. Un mūsu uzņēmumā strādā zelta vērta komanda.
Man ir gandarījums, ikdienā redzot, kā rodas un attīstās ražošanas uzņēmumi. Mēs, ar savu darbu industriālo parku attīstībā, reāli palīdzam attīstīties daudziem ražošanas uzņēmumiem. Šis darbs sniedz milzīgu gandarījumu un dienas beigās katrs mūsu uzņēmumā apzinās savu pienesumu. Regulāri sanākam visi kopā, lai pārspriestu iepriekšējā perioda rezultātus un redzētu, kas jāmaina, kas jāuzlabo, kuram pienākas milzīgi aplausi un pateicība. Manuprāt, cilvēkiem nav jānāk uz darbu tikai, lai radītu uzņēmumam peļņu vai nopelnītu sev algu. Tas, protams, ir svarīgi, bet ilgtermiņā uzņēmuma veiksmīgas darbības pamatā ir pašpietiekami un apmierināti uzņēmuma darbinieki, kuri spēj šajā vidē realizēt savu potenciālu. Šķiet, mēs esam tāds uzņēmums, jo kadru mainība mums ir ārkārtīgi zema.
Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?
Kopš neseniem laikiem mūs var atrast facebook.com. Jāteic, ka mūsu klients ir ļoti specifisks, līdz ar to mūsu esamība kādā no sociālajiem tīkliem ir vairāk kopējās uzņēmuma reputācijas, nevis klientu piesaistes jautājums. Sociālajos tīklos vairāk stāstam par tiem īpašajiem notikumiem, kas varētu interesēt plašāku lasītāju loku – piem., Latvijā līdz šim nebijis Muzeju nakts pasākums NP Jelgava Business Park ar tautā iemīļotu mākslinieku līdzdalību, Andra Dambja RAF busiņu izstāde mūsu telpās utt.
Vai uzņēmumā izjūtat problēmas, kas saistītas ar darbaspēku?
Nē, mums šādu problēmu nav, jo esam salīdzinoši neliela komanda (20 cilvēki) un faktiski mums ir tikai menedžmenta pozīcijas. Taču ražotājiem šī problēma ir ļoti aktuāla un domāju, kamēr Latvijas valsts nesakārtos problēmu, kas saistīta ar cilvēku aizbraukšanu no valsts, situācija neuzlabosies. Tikai pretēji.
Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Viņam, pirmkārt, ir jābūt ļoti sakarīgam cilvēkam, kam piemīt augsta atbildības sajūta par saviem darba rezultātiem. Neapšaubāma profesionalitāte un stingra pašdisciplīna padara mūsu komandu īpašu, jo tā spēj strādāt ārkārtīgi neatkarīgi, vienmēr nākot ar savām idejām un iniciatīvu. Lai sasniegtu šādu līmeni, cilvēkam ir jābūt vēlmei strādāt pie savas personīgās attīstības, ne tikai profesionālās. Mēs savā uzņēmumā nesacenšamies un nekonkurējam viens ar otru, bet katrs sacenšas pats ar sevi. Ar mērķi sasniegt pēc iespējas augstāku savu potenciālu.
Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Tuvākie – līdz gada beigām ir jāpabeidz NP Jelgava Business Park un jāpiepilda jaunās telpas ar nomniekiem.
Savukārt, nākotnē plānojam uzsākt Granīta ielas industriālā parka attīstību un, iespējams, paskatīties kādā citā nekustamo īpašumu attīstības virzienā. Piemēram, mums interesanta šķiet biroju vai dzīvokļu nekustamo īpašumu projektu attīstība.
Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?
Nosaukums Nordic Partners Properties radās 2005. gadā, un tolaik radās arī logo. Tas notika tieši pirms 10 gadiem.
Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
Katrā no mūsu parkiem ir saglabāts vēsturiskais stūrītis, jo parki tiek attīstīti un tiek rekonstruēti vietās ar vēsturi. Piemēram, bijušajā RAF, kas tagad ir NP Jelgava Business Park, izveidots RAF busiņu muzejs, bet Nordic Industrial Park Olainē ir saglabāta pat tur savulaik izbūvētā bumbu patvertne. Pret pagātni mēs izturamies ar pietāti, jo ticam, ka tā mūs sagatavo labākai rītdienai.
Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?
Izmaiņas ir nepieciešamas cilvēku galvās un likumu pielietošanā, nevis likumdošanā kā tādā.
Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Jelgavas pilsētas 750. jubilejas atklāšanas pasākums tika rīkots mūsu telpās, un šis notikums man šķita ne tikai vēsturiski nozīmīgs. Tie ir 750 gadi! Vai spējat iedomāties šī skaitļa patieso dziļumu un vērtību?
Svinības notika neierastā vidē – vietā, kur vēsture sasaucas ar mūsdienām – bijušās mikroautobusu ražotnes telpās, kur šobrīd darbojas biznesa parks «NP Properties». Svinību vieta izvēlēta apzināti, ļaujot Jelgavas 750. jubilejas reizē viesiem izjust vēstures elpu, reizē sajust vakardienu un šodienu.
Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?
Jautrs pasākums ar ģimeni un ģimenes draugiem, kur noteikti skanētu smiekli, sarunas par dzīvi un dziesmas.
Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Es nenodalu profesionālo un personīgo dzīvi, jo profesionālais man vienlaikus ir ļoti personīgi. Man ļoti patīk skatīties filmas un lasīt grāmatas. Var teikt, ka labu filmu vai labu grāmatu es baudu kā laba cilvēka sabiedrību.
Piemēram, filma par patiesām dzīves vērtībām Labs gads, ko iesaku noskatīties.
Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?
Pārsvarā tur, kur tā enerģija ir, un kopā ar tiem cilvēkiem, kuriem šī enerģija ir pozitīva. Man bieži vien tā ir pirts.
Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?
Es negribētu vinnēt 10 tūkstošus eiro, jo negribētu tērēt savu laiku, lai domātu, kur tos tērēt. Man arī šķiet, ka naudai, kas nāk tik viegli, nav tās īpašās naudas enerģijas, kas pelnītajam sniedz gandarījumu.
Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Man ir ļoti daudz smieklīgu atgadījumu, jo smejos daudz, runāju daudz, daru daudz un tāpēc visādi notikumi atgadās ik uz soļa. Cilvēki, kas mani pazīst nereti dzird mani sakām: «Man ir drusku tāds virpulis pašlaik!»
Pagājušajā sestdienā biju Cēsu dārzniecības siltumnīcās, lai izvēlētos ziedu stādus savam piemājas dārzam. Cilāju puķu podus, skaitīju stādus, nesu kastes, kamēr cilvēki sāka domāt, ka es tur strādāju un sāka uzdot jautājumus. Īstās darbinieces tobrīd atradās blakus siltumnīcā. Sākumā skaidroju, ka es te nestrādāju, bet tad… kāda starpība, es taču zināju, kā uz tiem jautājumiem atbildēt. Cik maksā šis stāds? Kur ir tomāti? Kuras ir begonijas? Manas atbildes bija ļoti pārliecinošas, pircēji bija ļoti apmierināti, un es pati lieliski pavadīju laiku.
Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Es vēlu visiem būt priecīgiem, prast un nebaidīties skaļi un garšīgi smieties, būt sirsnīgiem un nespēlēt dzīves teātri, būt patiesiem pret sevi un pārējiem. Atcerēties fundamentālu pamatvērtību milzu nozīmi.
#1/8
Elita jaunu uzrāvienu spēj sevī rast, aktīvi atpūšoties pie dabas, pirtī un esot kopā ar savējiem.
#4/8
Kopā ar komandu, atpūšoties un saliedējoties vienā no NP Properties pasākumiem.