Pēc kruīza kuģa Costa Concordia avārijas tās mātes kompānijas Carnival Cruise Lines akciju vērtība samazinājusies par 20%, vēsta BBC.
Carnival pieder ne vien nogrimušais kruīza kuģis, bet arī 11 citi kruīza kuģu zīmoli, piemēram P&O Cruises, Princess Cruises un Holland America Line. Kopumā Carnival pieder aptuveni puse no pasaules kruīza kuģu tirgus.
Kompānija ir tikai daļēji apdrošināta. «Mēs neesam aizsargāti pret visiem riskiem, un, iespējams, ka mūsu izdevumi, kas saistīti ar notikušo avāriju, varētu neparedzēti pieaugt,» teikts kompānijas paziņojumā. Jau vēstīts, ka kuģa avārija mātes kompānijai Carnival varētu izmaksāt līdz pat 95 miljoniem ASV dolāru.
Jau ziņots, ka Costa Concordia piektdien, 13. janvārī, uzskrēja uz klintīm. Avārijā dzīvību zaudēja seši cilvēki, bet vairāki guva savainojumus. Kuģis guļ uz sāniem tikai dažu metru attālumā no Toskānas salas Džiļjo.
Carnival akciju kritums norāda ne tikai uz iespējamām investoru raizēm par kompānijas gaidāmajiem izdevumiem, kas saistīti ar avāriju, bet arī uz bažām par kruīza kuģu industriju kopumā - cilvēki turpmāk varētu vairīties doties kruīza braucienos. «Visos laikos pēc līdzīgiem nelaimes gadījumiem ir pieaugušas bažas par to, kā notikums ietekmēs sabiedrības uzskatus par industrijas drošību kopumā,» norādīja William Blair&Co analītiķis.
Lai arī pēdējo desmitgažu laikā kruīza kuģu industrija ne vienmēr ir bijusi peļņu nesoša, tā uzskatāma par veselīgu - ievērojami pieaudzis gan kruīza kuģu skaits, gan kuģu izmēri. Mūsdienās lielājos kuģos ir atrodami kā kinoteātri, tā naktsklubi un restoāni, kā arī telpas sportiskām aktivitātēm, piemērām tenisa korti un peldbaseini. Tādējādi lielie kuģi ir likuši mazākajiem kruīza kuģiem samazināt cenas. Pēdējo divdesmit gadu laikā kruīza kuģu industrija pieredzējusi 7,4% pasažieru pieaugumu. «Kruīza industrija kopumā ir veselīga un augoša,» norādījis jūrlietu jurists Džeks Hičkijs. Tiek lēsts, ka 2015. gadā pasaulē tiks pārvadāti ap 22,3 miljoni kruīza pasažieru.