Rīgas mērs Jānis Birks neparakstīs pagājušajā nedēļā pieņemtos saistošos noteikumus par kuģošanu Rīgas kanālā. Rīgas domes deputāts Jānis Zaržeckis šobrīd izstrādā jaunu noteikumu projektu, konsultējoties ar Latvijas Jūras administrācijas pārstāvjiem par vēlamo kuģošanas virzienu un optimālajiem kuģu parametriem.
Tieši šie jautājumi izraisīja asus strīdus 13. maija Rīgas domes sēdē, kurā ar nelielu balsu vairākumu tika pieņemts projekts, kas paredz kuģošanu pa straumei un kuģu garuma ierobežojumu līdz 8 metriem. J.Zaržeckis apstiprināja, ka frakciju vadītāju sanāksmē partiju pārstāvji vienojušies noteikumus pārstrādāt. «Īsti laimīgs neviens nav par šiem noteikumiem, un mēs varam izveidot labākus. Galvenais punkts, ko mēs mainīsim, ir tas, ka šie noteikumi neattiecas uz kuģiem, kas nodarbojas ar komercdarbību. Par tiem visu regulējumu būtu jānosaka Latvijas jūras administrācijai (LJA), kas izdotu kuģošanas atļaujas. Mēs neesam tik kompetenti, lai to uzņemtos,» izteicās J.Zaržeckis. Jautāts, vai šī situācija neradīs haosu, kad LJA atļaus kuģot pret straumi, bet dome – pa straumei, deputāts izteicās, ka, izbraucot pa kanālu kopā ar LJA pārstāvjiem secināts, ka straume nav tik liela un kuģot var abos virzienos, turklāt sekmīgi samainīties. Tādējādi pašvaldība varētu atrisināt situāciju, lai kanālu varētu izmantot tūristu kuģīši, kas ir garāki par 8 metriem, un ieguvējs būtu uzņēmējs Ainis Čaunāns, kurš ASV iepircis gandrīz 12 metrus garus upju kuģīšus.
Latvijas Jūras administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne norādīja, ka oficiālas sarunas ar Rīgas domi vēl nav notikušas. «Cik zinu, līdz šim pie mums ir vērsies vienīgi uzņēmējs Ainis Čaunāns, kuram mūsu vadība izteica vērtējumu, ka pasažieru iekāpšanas organizēšana valdošo vēju un Daugavas straumes dēļ Andrejostā būtu mierīgāka nekā pie Centrāltirgus, bet šī saruna nebija oficiāla. No pašvaldības mēs neesam saņēmuši oficiālu vēstuli ar jebkādiem priekšlikumiem, tāpēc nevaram neko komentēt,» tā S.Kočāne. Pēc pašreizējās likumdošanas, vienīgā LJA saistība ar mazajiem upju kuģīšiem ir upju tramvaju tehniskā stāvokļa pārbaude, un LJA kompetencē līdz šim nav ietilpusi atļauju izsniegšana komercdarbībai.
J.Zaržeckis pieļāva, ka J.Birks ārkārtas sēdi par kuģošanas noteikumiem izsludinās 27. maijā pirms kārtējās domes sēdes.