Ražošana

Paplašina ražošanas spektru, lai saglabātu konkurētspēju

Jānis Goldbergs,04.10.2023

Jaunākais izdevums

Koka iepakojuma un dārza aprīkojuma ražotājs SIA Kronus pērno gadu noslēdza ar spīdošiem rezultātiem, tomēr turpmākajos divos gados neko tādu vairs nesola, jo pieprasījums rūk un Eiropas tirgu pārpludina lēti kokmateriāli no valstīm, kur kārtīgi koki nemaz nav sastopami

Par darbību, lai nezaudētu tirgu, saglabātu ražošanu un investīcijām jaunās ražotnēs Dienas Biznesa saruna ar uzņēmuma valdes priekšsēdētāju Igoru Ževaku.

Nesen izziņojāt uzņēmuma pērnā gada rezultātus - apgrozījums pieaudzis par 42% līdz 124,7 miljoniem eiro, peļņa 10,59 miljoni. 2022. gads bija pirmais kara zīmē. Kā skaidrojat pērnā gada panākumus?

Visi pērnā gada sasniegumi patiesībā ir gada pirmajā pusē, kad turpinājās pēcpandēmijas pieprasījuma pieaugums. Otrkārt, gada pirmajā pusē nebija tik uzsvērti jūtama Krievijas sāktā kara Ukrainā ietekme. Jau gada otrajā pusē mēs izjutām lejupslīdi, pieprasījums pēc koka iepakojuma samazinājās. Pieņemu, ka tas nav attiecināms tikai uz mums, lejupslīdi kokapstrādes nozarē izjuta visi. Rudenī sākās tādi kā amerikāņu kalniņi ar cenām, pieprasījumu un visu citu. Atklāti runājot, gada noslēgumā bija traki, bet pavasarī vēl trakāk.

Vai izjutāt arī enerģētikas cenu spiedienu?

Mums šī problēma paslīdēja garām, jo ir fiksētais līgums līdz 2024. gada beigām ar Enefit. Protams, ka nākamā gada sākumā arī enerģijas cenām būs lielāka ietekme uz produktu pašizmaksu. Jāteic, arī mūsu produktu pašizmaksā enerģijai nav tik liela ietekme. Līdz šim tas ir bijis ap 1%, un pat, tarifam pieaugot divas reizes, šī ietekme nebūs galvenā. Turklāt jau nākamā gada martā iespējosim palielu saules paneļu parku, kas nozīmē enerģijas daļas saražošanu pašiem.

Jau pērn esat uzsākuši investīcijas risku diversifikācijas projektos. Kāds bija iemesls steigšus rīkoties?

Karš un sankcijas bija galvenais iemesls gatavoties negatīvam scenārijam, un ar šo ietekmi arī saistītas mūsu investīcijas jaunā biznesa nozarē. Mūsu galvenais metāla piegādātājs bija uzņēmums Severstal no Krievijas. Redzējām arī, kas notiek metālapstrādes jomā Latvijā. Protams, mēs kā metālapstrādes tirgus spēlētāji, kas domā stratēģiski, pieņēmām lēmumu attīstīt metālapstrādes virzienu. Galvenais iemesls - izejvielu deficīts metālapstrādes tirgū kopumā. Investējām 2,2 miljonus eiro jaunas ražotnes izveidei, lai primāri nosegtu pašu ražošanas vajadzības.

Kā aizvietojāt nepieciešamo metāla daudzumu pērn, vēl pirms ražotnes izveidošanas?

Pirkām gan no Vācijas, gan no Turcijas, kur vien bija iespējams. Pirkām ne tikai sev, bet arī mūsu klientiem. Līdz ar lejupslīdi visā nozarē arī pasūtījumi kopumā, tostarp metāla produkcijas pasūtījumi, bija ļoti vāji plānojami. Arī šobrīd plānojam nevis uz pusgadu vai mēnesi, bet uz nākamo nedēļu. Faktiski visās nozarēs ir neprognozējama situācija, un nav zināms, kas nākamajā nedēļā notiks loģistikā vai ko teiks Vācijas autoražošanas nozare. Tas, protams, stipri sarežģī dzīvi, bet tieši tādēļ mūsu metāla ražošanas rūpnīcai ir īpaša nozīme, jo paši varam reaģēt uz tirgus svārstībām.

Visu rakstu lasiet žurnāla Dienas Bizness 3.oktrobra numurā!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Meklē arī lielākajās preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koka iepakojuma ražotājs SIA Kronus triju gadu laikā trīskāršojis neto apgrozījumu, bet jau pērn uzņēmums sāka ieguldīt risku diversifikācijas projektos, gatavojoties lejupslīdei, ko prognozēti šogad piedzīvo visa nozare.

2022. gadā SIA Kronus neto apgrozījums salīdzinājumā ar 2021. gadu pieaudzis par 42% un sasniedzis augstāko līmeni uzņēmuma vēsturē 124,7 milj. eiro, savukārt uzņēmuma peļņa sasniegusi 10,59 milj. eiro.

«Pērn Kronus demonstrēja izcilus rezultātus, nostiprinot savu 2021. gada pozīciju,» vērtē SIA Kronus izpilddirektors Andrejs Dikins. Viņš norāda, ka lielākais sniegums tika panākts gada pirmajā pusē, kad visās jomās turpinājās pēckovida pieprasījuma pieaugumus un vēl nebija jūtama Krievijas izvērstā kara Ukrainā ietekme. «Jau gada otrajā pusē izjutām tirgus svārstības: mūsu nozarē sākās piebremzēšana, kas negatīvi ietekmēja pieprasījumu,» tā A. Dikins. Viņš norāda, ka nestabilā situācija, kas lielākoties bija saistīta ar ģeopolitisko situāciju, energoresursu cenām un augstu inflāciju, lika gatavoties lejupslīdei. «Būdami reālisti, jau 2022. gadā sākām realizēt vērienīgus risku diversifikācijas projektus un pasākumus tuvojošās krīzes ietekmes minimizēšanai,» tā A. Dikins. Viņš atzīst, ka negatīvā prognoze piepildās — gan šogad, arī nākamgad nozare piedzīvos krīzi, ko turpina ietekmēt inflācija, kritums būvniecībā un karš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #40

DB,03.10.2023

Dalies ar šo rakstu

Izmantojot mākslīgā intelekta sniegtās iespējas, reklāmas aģentūra MIXD. izstrādājusi rīku, kurš uzņēmējiem palīdzēs būt veiksmīgākiem Amazon platformā, sasniedzot maksimāli augstus pārdošanas rezultātus.

Vēl uzņēmēju žurnāla 3.oktobra numurā lasi:

Statistika

Pārtikas cenas un reālās algas

Tēma

Korupcija, ekonomikas izaugsme un labklājība

Ražošana

Paplašina ražošanas spektru, lai saglabātu konkurētspēju. SIA Kronus valdes priekšsēdētājs Igors Ževaks

Nodokļi

Dārzeņi, augļi un alkoholiskie dzērieni kļūs dārgāki

Paēdusi sabiedrība – stabila valsts

Sabiedrības noslāņošanās var kļūt par akūtu nākotnes problēmu

Nafta

Krievijas naftas atmazgāšana

Pasaules ekonomika

Neatliks nekas cits, kā ap Eiropu celt tirdzniecības mūrus

Portrets

Iveta Priedīte, Spice un Spice Home vadītāja

Brīvdienu ceļvedis

Zane Oja, zīmola Tarte vadītāja

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau tuvāko divu nedēļu laikā, no 4. līdz 10. maijam, pasaules iepakošanas industrijas pārstāvji tiksies Diseldorfā savas nozares vadošajā biznesa forumā.

Interpack ir svarīga pasaules iepakojuma nozares pilna ražošanas un pārstrādes procesa inovāciju un biznesa platforma. Pēc sešu gadu pārtraukuma izstādē tiks prezentēta virkne inovāciju visām saistītajām produktu grupām: pārtika, dzērieni, konditoreja un konditorejas izstrādājumi, farmācija, kosmētika, nepārtikas un rūpniecības preces. Tā kā iepakojuma industrijas prasības un pamatnosacījumi pastāvīgi mainās, šogad uzmanības centrā būs digitālās tehnoloģijas, inovatīvi produkti un ilgtspējīgi procesu risinājumi.

Uzņēmumi no visas pasaules

No Eiropas līdz Āzijai, no Āfrikas līdz Amerikai un Austrālijai: interpack 2023 izstādes dalībnieki ir no visiem pieciem kontinentiem. Kopumā būs pārstāvētas vairāk nekā 60 valstis. Tas padara interpack par labāko vietu, kur satikt potenciālos sadarbības partnerus un klientus un paplašināt starptautisko uzņēmējdarbību. Vadošās iekārtu ražotājvalstis un attiecīgi arī visplašāk pārstāvētās dalībvalstis ir Vācija, Itālija, Ķīna, Turcija, Indija, Nīderlande, ASV, Francija, Spānija, Šveice un Apvienotā Karaliste. Lielākās ekspozīcijas aizņems tādi nozīmīgi tirgus spēlētāji kā IMA Industria Macchine, Coesia Group, Syntegon Technology, Marchesini Group, Sollich, Duravant, Aasted ApS, MULTIVAC, OPTIMA packaging group un Ishida Europe Limited. Kopumā izstādē piedalīsies vairāk nekā 2700 dalībnieku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Dienvidkoreja – drošākais solis eksportā ārpus Eiropas

Mārtiņš Baumanis, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvniecības Korejas Republikā vadītājs M,25.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajos astoņos mēnešos Latvijas preču eksporta vērtība samazinājusies par 8,2%. Īpaši jūtams eksporta kritums ir uz tādiem tradicionālajiem Latvijas eksporta tirgiem kā Vācija un Zviedrija.

Ir skaidrs, ka tas lielā mērā ir ciklisks samazinājums saistībā ar ģeopolitiskajiem notikumiem un cenu pīķiem atsevišķās nozarēs. Tomēr tas ir signāls, ka jādomā par risku sadalīšanu un jāizvērtē arī eksporta iespējas ārpus Eiropas.

Dienvidkoreja – vieglāk sasniedzamais tirgus Āzijā

Latvijas ekonomiskās attiecības ar Āzijas reģionu tikai veidojas, un Dienvidkoreja šajā ziņā, salīdzinot ar Japānu vai Ķīnu, ir vieglāks tirgus pirmajiem soļiem Āzijā. Dienvidkorejā dzīvo aptuveni 52 miljoni iedzīvotāji, un šo tirgu varam salīdzināt ar tādām turīgām Rietumeiropas valstīm kā, piemēram, Vāciju vai Franciju. Pēc iekšzemes kopprodukta uz vienu iedzīvotāju Dienvidkoreja ir 26. bagātākā valsts pasaulē un 4. Āzijas reģionā aiz Singapūras, Japānas un Brunejas. Latvijas un Dienvidkorejas tirdzniecības apjoms 10 gadu laikā, kopš noslēgts brīvās tirdzniecības līgums, ir pieckāršojies, sasniedzot 130 miljonu eiro. Tas ir tirgus, kurā vairāk importē, nekā eksportē, jo korejieši ir samērā atvērti pret kvalitatīvām precēm vai pakalpojumiem no Eiropas vai Ziemeļamerikas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Palešu blokus papildinās ar jauniem produktiem

Māris Ķirsons,22.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koka palešu bloku ražotājs SIA Baltic Block iecerējis izveidot savu kokzāģētavu, tādējādi ārvalstu pircējiem piedāvājot pilnu palešu ražošanai nepieciešamo materiālu klāstu, kā arī būvēs saules paneļu parku ar jaudu 2,4 MW.

„Investīcijas uzņēmuma attīstībā tiek veiktas nepārtraukti, tās paaugstina kompānijas efektivitāti un līdz ar to veicina konkurētspēju,” situāciju skaidro vienīgā Latvijā un viena no lielākajiem koka palešu bloku ražotājiem Ziemeļeiropā SIA Baltic Block valdes priekšsēdētājs Andis Šķēle. Viņš norāda, ka iepriekšējos divos gados kopumā uzņēmumā investēti aptuveni 7 milj. eiro. „Pēdējo triju gadu laikā ir notikušas nemitīgas pārmaiņas, kuras 2020. gada pavasarī aizsāka Covid-19 pandēmija, kas izjauca līdz tam sekmīgi strādājošās loģistikas piegāžu ķēdes, tam sekoja karš Ukrainā ar sekām – milzīgu inflāciju, jo īpaši enerģētikas segmentā, un pašlaik notiek cīņa ar inflācijas slāpēšanu, centrālajām valstu bankām paaugstinot refinansēšanās procentu likmes, kas izraisa patēriņa kritumu, ko izjūt arī uzņēmums, kurš ražo presētos koka blokus paletēm,” stāsta A. Šķēle. Viņš uzsver, ka uz paletēm balstās visu produktu transportēšanas un loģistikas sistēmas. „Koka palešu ražošanu un līdz ar to arī tām nepieciešamo presēto koka bloku pieprasījumu ietekmē globālā pieprasījuma – patēriņa – izmaiņas,” uz jautājumu par būtiskāko ietekmes faktoru atbild A. Šķēle.

Komentāri

Pievienot komentāru