Koka iepakojuma un dārza aprīkojuma ražotājs SIA Kronus pērno gadu noslēdza ar spīdošiem rezultātiem, tomēr turpmākajos divos gados neko tādu vairs nesola, jo pieprasījums rūk un Eiropas tirgu pārpludina lēti kokmateriāli no valstīm, kur kārtīgi koki nemaz nav sastopami
Par darbību, lai nezaudētu tirgu, saglabātu ražošanu un investīcijām jaunās ražotnēs Dienas Biznesa saruna ar uzņēmuma valdes priekšsēdētāju Igoru Ževaku.
Nesen izziņojāt uzņēmuma pērnā gada rezultātus - apgrozījums pieaudzis par 42% līdz 124,7 miljoniem eiro, peļņa 10,59 miljoni. 2022. gads bija pirmais kara zīmē. Kā skaidrojat pērnā gada panākumus?
Visi pērnā gada sasniegumi patiesībā ir gada pirmajā pusē, kad turpinājās pēcpandēmijas pieprasījuma pieaugums. Otrkārt, gada pirmajā pusē nebija tik uzsvērti jūtama Krievijas sāktā kara Ukrainā ietekme. Jau gada otrajā pusē mēs izjutām lejupslīdi, pieprasījums pēc koka iepakojuma samazinājās. Pieņemu, ka tas nav attiecināms tikai uz mums, lejupslīdi kokapstrādes nozarē izjuta visi. Rudenī sākās tādi kā amerikāņu kalniņi ar cenām, pieprasījumu un visu citu. Atklāti runājot, gada noslēgumā bija traki, bet pavasarī vēl trakāk.
Vai izjutāt arī enerģētikas cenu spiedienu?
Mums šī problēma paslīdēja garām, jo ir fiksētais līgums līdz 2024. gada beigām ar Enefit. Protams, ka nākamā gada sākumā arī enerģijas cenām būs lielāka ietekme uz produktu pašizmaksu. Jāteic, arī mūsu produktu pašizmaksā enerģijai nav tik liela ietekme. Līdz šim tas ir bijis ap 1%, un pat, tarifam pieaugot divas reizes, šī ietekme nebūs galvenā. Turklāt jau nākamā gada martā iespējosim palielu saules paneļu parku, kas nozīmē enerģijas daļas saražošanu pašiem.
Jau pērn esat uzsākuši investīcijas risku diversifikācijas projektos. Kāds bija iemesls steigšus rīkoties?
Karš un sankcijas bija galvenais iemesls gatavoties negatīvam scenārijam, un ar šo ietekmi arī saistītas mūsu investīcijas jaunā biznesa nozarē. Mūsu galvenais metāla piegādātājs bija uzņēmums Severstal no Krievijas. Redzējām arī, kas notiek metālapstrādes jomā Latvijā. Protams, mēs kā metālapstrādes tirgus spēlētāji, kas domā stratēģiski, pieņēmām lēmumu attīstīt metālapstrādes virzienu. Galvenais iemesls - izejvielu deficīts metālapstrādes tirgū kopumā. Investējām 2,2 miljonus eiro jaunas ražotnes izveidei, lai primāri nosegtu pašu ražošanas vajadzības.
Kā aizvietojāt nepieciešamo metāla daudzumu pērn, vēl pirms ražotnes izveidošanas?
Pirkām gan no Vācijas, gan no Turcijas, kur vien bija iespējams. Pirkām ne tikai sev, bet arī mūsu klientiem. Līdz ar lejupslīdi visā nozarē arī pasūtījumi kopumā, tostarp metāla produkcijas pasūtījumi, bija ļoti vāji plānojami. Arī šobrīd plānojam nevis uz pusgadu vai mēnesi, bet uz nākamo nedēļu. Faktiski visās nozarēs ir neprognozējama situācija, un nav zināms, kas nākamajā nedēļā notiks loģistikā vai ko teiks Vācijas autoražošanas nozare. Tas, protams, stipri sarežģī dzīvi, bet tieši tādēļ mūsu metāla ražošanas rūpnīcai ir īpaša nozīme, jo paši varam reaģēt uz tirgus svārstībām.
Visu rakstu lasiet žurnāla Dienas Bizness 3.oktrobra numurā!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.
Meklē arī lielākajās preses tirdzniecības vietās!