Visos lielākajos būvniecības projektos Rīgā būvnieki ir iesnieguši sadārdzinājuma aprēķinus. Rīgas domes Satiksmes departaments (RDSD) jau vairākas nedēļas turpina sarunas.
60 miljonus eiro vērtā projektā izsludināts tehniskais pārtraukums, būvnieki sūdzas par naudas plūsmu un materiālu trūkumu. Par problēmas risinājumiem Dienas Bizness izjautāja RDSD direktora vietas izpildītāju Jāni Vaivodu.
Fragments no sarunas
Satiksmes pārvads pār sliežu ceļiem dzelzceļa līnijā Rīga–Skulte ar pievadceļiem Rīgā. Projekta kopējais finansējums 60,5 miljoni eiro. Cik šobrīd ir projekta atlikusī summa? Kādēļ ir būvniecības pārtraukums? Vai būvnieks – OCT – ir iesniedzis sadārdzinājuma aprēķinu?
Daļā, kas ir pāri dzelzceļa sliežu līnijai, atlikusī līguma summa ir 8,8 miljoni eiro. Būvnieks ir paņēmis tehnoloģisko pārtraukumu, un patlaban ir iesniegts iesniegums par tehnoloģiskā pārtraukuma pagarināšanu, kas saistīts ar materiālu piegāžu kavējumiem.
Vai stāsta par cenu nemaz nav, ir tikai materiālu pieejamības trūkums?
Gan viens, gan otrs. Patlaban noteicošais iemesls ir tas, ka materiāli nav piegādāti. Materiāli šobrīd tiek meklēti, un ģenerāluzņēmējs veic sarunas ar apakšuzņēmējiem. Ir bijušas sarunas ar būvuzņēmēja Personu apvienība OCT pārstāvi. Patiesībā šobrīd runājam ne vairs par tehnoloģisko pārtraukumu, bet vairāk par līgumā iekļauto terminu – nepārvaramās varas apstākļi. Proti, runa ir gan par jaunu samaksu, gan par būvniecības termiņa pagarinājumu. Dialogs ir. Ir skaidri definēti materiālu sadārdzinājumi bitumam un metālam, kas ir piesaistīti biržas cenām. Bituma gadījumā cena ir 174 eiro par tonnu, metāla gadījumā runa ir par 293 eiro par tonnu. Protams, būvnieki uzskata, ka Latvijā situācija ir skarbāka, bet ir jāsaprot, ka arī piegādātāji šajā laikā mēģina gūt kaut kādu nepamatotu labumu, bet Rīgas pašvaldībai ir svarīgi atrast labāko risinājumu. Proti, mums ir jāatskaitās gan Centrālajai finanšu līgumu aģentūrai (CFLA), gan Iepirkumu uzraudzības birojam, arī Valsts kontrolei, kad būs tāda nepieciešamība. Mums ir jābūt skaidrai pārliecībai par izdoto naudu.
Tātad sarunas notiek, un jūs cerat, ka pārvads būs?
Jā, sarunas notiek, un es esmu optimists, ceru, ka nonāksim pie kopsaucēja. Ir skaidrs, ka būvuzņēmējam vairs nebūs plānotās peļņas, bet no otras puses ir jāsaprot, ka arī mums kā pasūtītājam ir jāaizņemas nauda, lai projektu realizētu.
Tilts uz Kundziņsalu ir Rīgas brīvostas projekts, tomēr tas turpina jau iepriekšminēto būvi un arī ir līdzīgā situācijā, proti, darbi apturēti, notiek konservācija. Vai Sarkandaugavas pārvada otrā pusē vēl ir kāds posms, kas jābūvē Rīgas pilsētai, lai visi ceļi satiktos?
Rīgas domes Satiksmes departamentam šobrīd ir izdalīta viena daļa no šī ostas projekta. Tā ir uzbrauktuve Kundziņsalai un Tvaika ielas posms līdz Zāģeru ielai. Tur šobrīd ir atvērts iepirkums, un mēs to vērtējam. Domājam, ka šo iepirkumu realizēsim. Pie viena – Rīgas brīvosta nav atteikusies no projekta, un nav teikts, ka tas netiks realizēts. Mēs šo projektu varētu realizēt no ES Kohēzijas fonda līdzekļiem. Atbilstoši ostai tikai atliks pieslēgties pie izbūvētās pārvada daļas.
Visu rakstu lasiet 10.maija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!