Potenciālā soda Lietuvas Dzelzceļam priekšvakarā par konkurences ierobežošanu, 2008.gadā nojaucot sliežu ceļu starp Mažeiķiem un Reņģi Latvija iesniegusi Lietuvai notu par satiksmes atjaunošanu, noskaidroja aģentūra LETA.
Latvija pieprasa dzelzceļa sliežu atjaunošanu, lai nodrošinātu kravu pārvadājumu iespēju attiecīgajā posmā.
2008. gadā izpostītais dzelzceļa posms Mažeiķi – Reņģe: Lietuvieši ietur stilu
Kā aģentūru LETA informēja Latvijas Ārlietu ministrijā (ĀM), nota Lietuvas Ārlietu ministrijai tika iesniegta šī gada 26.septembrī ĀM valsts sekretāra vietnieces Solveigas Silkalnas tikšanās laikā ar Lietuvas vēstnieku Latvijā Artūru Žurausku. Nota tika iesniegta, pamatojoties uz Satiksmes ministrijas vēstuli ĀM.
Notā tika paustas bažas par deviņus gadus ieilgušo jautājumu Mažeiķi - Reņģe dzelzceļa sliežu atjaunošanas procesā, kā arī norādīts, ka šis process turpina kropļot konkurenci un rada ievērojamus zaudējumus Latvijas transporta sektoram un ar to saistītajām nozarēm.
Tāpat arī tika paustas bažas par Lietuvas puses nesen publiskajā telpā pausto par Mažeiķi-Reņģe dzelzceļa posma neatjaunošanu un tā sasaisti ar dzelzceļa infrastruktūras tarifu politiku, norādīja ministrijā.
Visbeidzot, Lietuvas pusei tika lūgts nekavējoties atjaunot dzelzceļa posmu Mažeiķi-Reņģe, aicinot Lietuvu, jo īpaši kā Eiropas Savienības (ES) un starptautisku dzelzceļa transporta organizāciju un līgumu dalībvalsti, ievērot uzņemtās saistības.
Lietuvas aģentūra BNS vēsta, ka jau nākamnedēļ Eiropas Komisija (EK) varētu paziņot par sankcijām Lietuvas Dzelzceļam. Soda naudas maksimālais apmērs lēsts 35 miljonu eiro apmērā.
Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis ziņu aģentūrai BNS apliecinājis, ka viņam ir provizoriska informācija par iespējamo EK lēmuma pasludināšanu, bet aicinājis nesteigties ar prognozēm. «Jebkurā gadījumā mēs liksim lietā visas likumīgās iespējas pierādīt, ka mums ir taisnība,» viņš sacījis, atbildot uz jautājumu, kādas sankcijas varētu tikt noteiktas.
EK Lietuvas Dzelzceļam var noteikt naudas sodu līdz 10% apmērā no gada apgrozījuma. Pērn uzņēmuma apgrozījums no kravu pārvadājumiem sasniedza 350,4 miljonus eiro, tātad tam varētu tikt noteikts 35 miljonu naudassods.
Lietuva sodu varētu pārsūdzēt Luksemburgā bāzētajai Eiropas Savienības tiesai, bet soda samaksāšana neatbrīvotu to no pienākuma novērst pieļauto pārkāpumu un cietušās puses varētu nākt klajā ar savām prasībām. Demontētā posma atjaunošana varētu izmaksāt vēl 20 miljonus eiro.
Lietuvas Ārlietu ministrija aģentūrai BNS apstiprinājusi notas saņemšanu no Latvijas.
Kā ziņots, Latvija vairākkārt lūgusi Lietuvas pusi atjaunot dzelzceļa satiksmi posmā Mažeiķi-Reņģe un Liepāja-Vaiņode-Mažeiķi. Naftas kompānijas Orlen Lietuva un Lietuvas Dzelzceļa konflikta dēļ šis 19,5 kilometrus garais posms negaidīti tika slēgts 2008.gadā, atsaucoties uz sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību.
Eiropas Komisija pēc Orlen Lietuva prasības izvērtēja, vai šāds Lietuvas Dzelzceļa solis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū. Pērn komisija lika Lietuvai izvēlēties vienu no diviem risinājumiem - maksāt naudassodu un atjaunot demontēto posmu vai arī reorganizēt Lietuvas Dzelzceļu, nošķirot dzelzceļa infrastruktūru un pārvadājumus saskaņā ar Eiropas Savienības ceturto jeb dzelzceļa tiesību aktu paketi.