Gaidot Rīgas pašvaldības budžeta projektu 2009. gadam, db.lv rīcībā nonācis domes opozīcijā esošas partijas Jaunais laiks sagatavotais priekšlikumu saraksts, kurā iekļauti priekšlikumi samazināt konkrētas štata vietas, apvienot vai likvidēt domes struktūrvienības.
Rīgas mērs Jānis Birks viņam iesniegtos priekšlikumus nosauca par opozīcijas demagoģiju un norādīja, ka budžeta pieņemšana šobrīd ir svarīgāka par amatu pārbīdīšanu. Atturoties no vērtējumiem, db.lv piedāvā šo sarakstu lasītājiem, aicinot izteikt viedokli, cik, jūsuprāt, efektīvi un reāli ir šie ierosinājumi.
1. Vicemēru skaita samazināšana vai vicemēru kļūšana par komiteju vadītājiem. Esošo 3 vicemēru vietā piedāvāts atstāt vienu. Likvidējot vienu vicemēra biroju (vicemērs, palīgs, sekretāre, preses sekretārs, šoferis, automašīna, telpas), ietaupījums ir 106.8 tūkst. Ls gadā, likvidējot divus — 213.6 tūkstoši. Otra iespēja — vicemēru kļūšana par komiteju vadītājiem, atbrīvojot trīs līdzšinējos komiteju vadītājus. Tādējādi uz trīs komiteju vadības un apkalpojošā personāla (palīga, referentes, transporta, telpu utt.) rēķina varētu ietaupīt 161.55 tūkst. Ls.
2. Izpilddirektora vietnieka amata likvidēšana (iesniegts lēmuma projekts, noraidīts domes Finanšu un administrācijas lietu komitejā). Ietaupot vietnieka, viņa palīga, galvenā referenta, šofera algas, ietaupījums gadā 69.9 tūkst. Ls.
3. Komunālā departamenta un Īpašuma departamenta apvienošana. Komunālajā departamentā 178 darbinieki un Īpašuma departamentā 271 darbinieks. Iespējama administratīvā aparāta – departamenta vadības, grāmatvedības, juristu un pārējā administratīvā aparāta — optimizēšana. Iespējamais ietaupījums — ap 400 tūkstošiem latu.
4. Vides un Pilsētas attīstības departamentu apvienošana. Vides departamentā 74 darbinieki, Attīstības departamentā 128 — 134 darbinieki pēc Būvvaldes nodalīšanas. Iespējama departamenta vadības, grāmatvedības, juristu un pārējā administratīvā aparāta optimizēšana.
5. Rīgas domes centrālā aparāta funkciju un administratīvā aparāta izvērtēšana un efektivizēšana. Rīgas domes centrālajā aparātā ietilpst Juridiskā pārvalde (26 darbinieki), Sekretariāts (29 darbinieki), Saimniecības pārvalde (92 darbinieki), Ārlietu pārvalde (26 darbinieki), Sabiedrisko attiecību nodaļa (14 darbinieki), Uzņēmējdarbības koordinācijas centrs (7 darbinieki), Informācijas tehnoloģiju centrs (92,5 štata vietas), Personāla nodaļa (5 darbinieki). Vienlaikus nepieciešams samazināt darbinieku skaitu, jo katrā pašvaldības iestādē ir juristi, sabiedrisko attiecību nodaļas, un nepieciešams samazināt darbinieku skaitu.
6. Sabiedrisko attiecību nodaļas likvidēšana. Nodaļā strādā 14 darbinieki, tajā ietilpst gan vicemēru, gan komiteju, gan izpilddirektora preses sekretāri. Tā kā katrā domes departamentā ir savs preses dienests, tas vienlaikus var apkalpot arī attiecīgās komitejas. Iespējamais ietaupījums tikai uz algām — 168.65 tūkstoši latu.
7. Apmeklētāju pieņemšanas centra reorganizēšana, pievienojot izpilddirekcijām. Vienas pieturas aģentūras lietderīgums ir apšaubāms, ņemot vērā reālo noslodzi un apmeklētību. Šobrīd strādā 26 darbinieki. Samazinot 10 darbiniekus, iespējamais ietaupījums uz algu rēķina aptuveni 50 tūkstoši latu.
8. Kurzemes un Zemgales, Ziemeļu un Vidzemes, Latgales un Centra rajonu izpilddirekciju apvienošana. Ja optimizācijas rezultātā no katras izpilddirekcijas samazina pa 10 darbiniekiem, ekonomija vismaz 500 tūkstoši latu.
9. Rīgas kultūras aģentūras pievienošana Kultūras departamentam. Aģentūrā strādā 65, departamentā — 77 darbinieki. Iespējams samazināt par aptuveni 14 cilvēkiem, tātad ietaupījums ap 120 tūkstošiem latu.
10. Centralizētās iepirkuma nodaļas izveidošana. Šeit gan ekonomiskais efekts nav rēķināts, vienīgi norādīts uz iepirkuma procedūras caurspīdīguma nodrošināšanu.
11. Izglītības departamenta Sporta pārvaldes reorganizācija, Izglītības departamentā atstājot sporta politikas plānošanu, bet sporta pasākumu organizēšanu nododot Sporta klubam Rīga. Iespējamais ekonomiskais efekts nav aprēķināts, bet pieļauta darbinieku skaita samazināšana.
12. SIA Transporta infrastruktūras attīstība likvidēšana un funkcijas nodošana atpakaļ Satiksmes departamentam. Tā kā uzņēmums nav realizējis nevienu projektu, bet nodarbina 18 darbiniekus un 3 politiski ieceltus valdes locekļus, iespējams ietaupīt uz darbinieku optimizācijas rēķina.
13. SIA Lucavsalas attīstība likvidēšana un funkcijas nodošana atpakaļ Īpašumu departamentam. Arī šajā uzņēmumā ir trīs politiski iecelti valdes locekļi.
14. Pieminekļu aģentūras pievienošana aģentūrai Rīgas dārzi un parki. Pieminekļu aģentūrā strādā 35 darbinieki, Rīgas dārzi un parki – 236. Iespējama aģentūru vadības, grāmatvedības, juristu, un citu administratīvo izdevumu mazināšana.
15. Jūgendstila muzeja neveidošana. Taupības nolūkā Jūgendstila muzeja veidošanu par pašvaldības līdzekļiem iespējams atlikt, risinot jautājumu ar privātajiem partneriem par šāda muzeja veidošanu.
16. Rīgas mājokļa aģentūras apvienošana Rīgas Enerģētikas aģentūru. Rīgas mājokļa aģentūrā strādā 36 darbinieki, Rīgas Enerģētikas aģentūrā – 5. Atsevišķa aģentūra, kurā strādā 5 darbinieki nav efektīva, tāpēc funkciju optimizēšanas nolūkā, to iespējams apvienot ar tajā pašā jomā darbojošos Rīgas mājokļu aģentūru.
17. Tūrisma koordinācijas un informācijas centra kā neatkarīgas iestādes reorganizēšana un nodošana izpilddirektora vai Attīstības departamenta pakļautībā.
18. Bērnu tiesību aizsardzības centra reorganizācija, pievienojot Labklājības departamentam un Bāriņtiesai. Bērnu tiesību aizsardzības centra funkcijas šobrīd dublējas ar pārējām bērnu aizsardzības iestāžu funkcijām, tāpēc, lai uzlabotu darbu bērnu tiesību aizsardzības jomā būtu nepieciešams izvērtēt iespējas uzlabot Labklājības departamenta un Bāriņtiesas darbu, pievienojot Bērnu tiesības aizsardzības centra funkcijas.