Lai stiprinātu biznesa pakalpojumu centru jomas nozīmību valsts ekonomikā un to attīstību, nodibināta Latvijas biznesa pakalpojumu centru nozares asociācija ABSL Latvija
Dibinātāji ir Cabot Latvia, Circle K Business Centre, Cognizant GB Limited filiāle Latvijā, DNB Bank ASA Latvijas filiāle, EVRY Latvia un SEB Global Services. Asociācijas uzņēmumos kopā strādā aptuveni 2000 darbinieku, bet visā nozarē Latvijā 50 uzņēmumos nodarbināti vairāk nekā 9000 darbinieku, un šo kompāniju kopējais apgrozījums 2018. gada nogalē ir sasniedzis 300 milj. eiro.
Biznesa pakalpojumu centru jomā tiek lietoti vairāki apzīmējumi – ārpakalpojumu centri, dalīto pakalpojumu centri, globālo biznesa pakalpojumu centri. «Nav viegli, ka ir dažādi termini, bet, neatkarīgi no nosaukuma, visiem ir līdzīga funkcija – no Latvijas apkalpot konkrētā zīmola uzņēmumus visā pasaulē. Mums pašiem ir svarīgi rast vienotu latviskojumu šim starptautiskajam biznesa formātam, lai pieteiktu nozari jaudīgāk,» saka ABSL Latvija valdes locekle Aļesja Kirčenko, kura ir SEB Global Services vadītājas vietniece Latvijā.
Kopīgiem spēkiem asociācija plāno veidot nozares «seju». Līdz šim to katrs ir darījis individuāli, bet krietni veiksmīgāk tas varētu būt, apvienojot spēkus. «Šobrīd redzam, ka daudziem cilvēkiem nav ne mazākā priekšstata par šo nozari, ja vien kāds paziņa tajā nestrādā. Ja spēsim apvienot spēkus un kopīgi parādīt nozari kā pievilcīgu darba devēju, ieguvums būs visiem, ne tikai katram atsevišķi,» viņa saka. Runājot par nozares attīstību nākotnē, A. Kirčenko norāda, ka nepieciešama ciešāka sadarbība ar valsts pārstāvjiem un izglītības iestādēm.
Vaicāts par nozares nozīmi ekonomikā, asociācijas valdes priekšsēdētājs un EVRY Latvia vadītājs Fredis Bikovs teic, ka tad, ja skatās uz investīciju piesaisti, nekas īpaši daudz nav redzams, jo pietiek ar biroja atvēršanu un tehnikas iegādi. «Taču kopumā valstij ir liels ieguvums – jaunas darbavietas ar pievienoto vērtību. Parasti šajā nozarē strādā augsti apmaksāti un izglītoti speciālisti. Mums vēl nav statistikas par vidējo algu nozarē, bet tā ir būtiski virs vidējās valstī,» viņš apgalvo.
A. Kirčenko norāda, ka daudz kas atkarīgs no konkrētā speciālista pieredzes un pozīcijas, bet biznesa pakalpojumu centros nodrošinātās funkcijas virknē uzņēmumu kļūst aizvien plašākas un dažkārt arī komplicētākas, jo tiek novērtēts fakts, ka Latvijā ir mācīties gribošs darbaspēks. «Biznesa pakalpojumu centru vidū ir plaša spektra funkcija, sākot no zvanu centriem, kas apkalpo ienākošos zvanus no dažādām pasaules malām, bet pēdējos piecos gados novērojam, ka Latvijā un Baltijā veidojas kompetenču centri un reizēm te tiek attīstītas kompetences, kas citur uzņēmumā starptautiski nav, piemēram, SEB grupai robotikas kompetences centrs ir Baltijā, nevis Skandināvijā,» viņa teic. F. Bikovs papildina, ka biznesa pakalpojumu centru attīstīšana rada priekšnoteikumu citu jomu veidošanai, piemēram, šobrīd Viļņā viens no galvenajiem komerciālā nekustamā īpašuma attīstības veicinātājiem ir tieši biznesa pakalpojumu centru nozare, jo tiem vajadzīgas labas telpas centrā un lielos apjomos. «Šī ir arī iespēja attīstīt karjeru, nebraucot prom no valsts. Šī ir svarīga nozare Latvijas ekonomikai, jo tā ir absolūti caurspīdīga un sociāli atbildīga,» viņš uzsver.
Visu rakstu lasiet 3. jūnija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!
#1/3
Biznesa pakalpojumu centru nozares asociācijas ABSL Latvija valdes priekšsēdētājs Fredis Bikovs un valdes locekle Aļesja Kirčenko.
#2/3
Biznesa pakalpojumu centru nozares asociācijas ABSL Latvija valdes priekšsēdētājs Fredis Bikovs un valdes locekle Aļesja Kirčenko.