Kāpēc tehniskās apkopes automašīnas garantijas periodā no patērētāju aizsardzības viedokļa ieteicams veikt pie ražotāja autorizēta pārstāvja?
Ikdienā katrs no mums ir patērētājs. Mēs savu vēlmju un vajadzību apmierināšanai iegādājamies dažādas preces un izstrādājumus. To darot mums visiem ir viena vēlme – lai šis pirkums mums kalpotu pēc iespējas ilgāk un kalpošanas laikā apmierinātu mūsu vajadzības, neradot papildus problēmas. Katra izstrādājuma ražotājs, savukārt, uzņemas saistības pret tā lietotāju, tas ir pret mums, ka noteiktu laika periodu, sauktu par garantijas laiku, dotais izstrādājums kalpos atbilstoši mūsu vēlmēm un vajadzībām.
Tiktāl viss būtu skaidrs. Taču kā jau tas parasts, katrai lietai ir divas puses.
Un šai gadījumā, lai godprātīgi pildītu savas saistības pret patērētāju, ražotājs patērētājam uzstāda noteiktas prasības par sava produkta lietošanu. Un tādā gadījumā, ja šīs prasības (vai ekspluatācijas noteikumi) netiek ievērotas, ražotājam ir tiesības atteikties no savām saistībām (vai garantijas), tās deleģējot attiecīgo prasību nepildītājam. Citiem vārdiem sakot, tur, kur ir dotas tiesības, ir jāpilda arī pienākumi.
Ja mēs kā piemēru ņemam tādu ikdienišķu lietu kā televizors, tad parasti ražotājs prasa saglabāt pirkuma čeku(garantijas laika sākums) un ievērot tādus pamatnoteikumus, kā, piemēram, nenovietot televizoru mitrās vietās un zem ūdens rezervuāriem, izvairīties no tiešiem saules, pašam neveikt remontdarbus, bet griezties pēc palīdzības pie vietējā pārstāvja, utt. Ja jūs, laistot puķes virs televizora, nejauši to apliesiet, kā rezultātā radīsies elektronikas bojājums, ražotājam būs visas tiesības atteikt garantijas remontu. Ja jūs garantijas remontam pie ražotāja pārstāvja nogādāsiet aparātu un tas konstatēs, ka kāds cits (vai jūs pats) jau ir kaut ko „saremontējis”, arī tad ražotāja garantija jums visticamāk tiks atteikta un būs ieteikums vispirms apmaksāt remonta izdevumus un tad doties pie sākotnējā remonta veicēja pēc kompensācijas. Un vēl, katrs ražotājs uzņemas atbildību tikai par saviem izstrādājumiem. Tas nozīmē, ka, piemēram, XXX markas televizoru garantijas laikā jānogādā pie XXX, nevis pie YYY markas pārstāvja un otrādi, jo, lai arī televizori ir it kā vienādi, to elektriskās shēmas tomēr ir pilnīgi nesavietojamas.
Tieši tāda pati nostāja ir arī auto ražotājam. Arī viņš ir gatavs uzņemties garantijas saistības par savu ražojumu, vienlaicīgi prasot no jums ievērot un izpildīt virkni savu prasību. Apliecinājumam par automašīnas garantiju, kalpo Servisa grāmatiņa ar ierakstu par garantijas laika sākumu. Bez tam, šinī servisa grāmatiņā jābūt izdarītām atzīmēm par savlaicīgu un atbilstoši ražotāja prasībām izpildītu tehnisko apkopju veikšanu. Ražotājam attiecīgās markas automašīnu regulārā tehniskā apkope nav viss vienkārši eļļas nomaiņa, bet gan dažādu pārbaužu, diagnostikas un darbu komplekss, ko veicot bieži vien tiek izmantoti speciāli tikai konkrētās markas automašīnām paredzēti instrumenti un iekārtas. Šādas iekārtas parasti ir tikai pie autorizēta ražotāja pārstāvja, jo tās ir pārāk dārgas tiem servisiem, kas darbojas ar visu marku automašīnu remontiem. Tādēļ tehniskās apkopes veicējam kā obligāta prasība jāizvirza atzīmes veikšana servisa grāmatiņā par padarītajiem darbiem, jo domstarpību gadījumā jums būs vismaz apliecinājums, kas, kad un ko jūsu automašīnai ir darījis. Domstarpību gadījumā papildus servisa grāmatiņai var tikt paprasīts rēķins, kurā uzrādīts veikto darbu un izlietoto rezerves daļu saraksts.
Vadoties pēc Eiropas Savienības noteikumiem, garantijas periodā esošo automašīnu tehniskās apkopes atļauts veikt jebkurā servisā, tai skaitā, protams, ražotāja autorizētajos servisos. Tā ir tikai un vienīgi katra paša automašīnas īpašnieka brīva izvēle. Taču garantijas gadījumā ražotāja autorizētajam pārstāvim vispirms ir jāizvērtē, vai automašīnas lietotājs tiešām ievērojis visas ražotāja uzstādītās prasības. Galvenās no tām ir garantijas apkopju intervālu ievērošana, visu apkopē paredzēto darbu izpilde un oriģinālo rezerves daļu izmantošana apkopēs un remontos. Ja kāda no šīm prasībām nav izpildīta vai ir izpildīta nepilnīgi, ražotājam ir tiesības atteikt garantiju uz konkrēto automašīnu vai tās attiecīgo sastāvdaļu. Līdz ar to katram automašīnas īpašniekam pastāv iespēja paša spēkiem risināt uzdevumu ar vairākiem nezināmajiem, mēģinot atrast vainīgo, kura dēļ tas noticis.
Automašīnu gadījumā visbiežāk tas varētu izskatīties sekojoši: auto īpašniekam tiek atteikta garantija, jo autorizētais serviss atklāj neoriģinālas detaļas izmantošanu. „Laimīgais” īpašnieks dodas uz vietu, kur tika veikta auto apkope. Tur viņam laipni paskaidro, ka detaļa, lai arī neoriģināla, pēc visiem un katalogiem atbilst konkrētai auto markai, un iesaka ar šīm pretenzijām doties pie detaļas pārdevēja. Ko Jums atbildēs šīs detaļas pārdevējs, varam prognozēt jau šobrīd. Katrā ziņā pierunāt segt „kaut kādus garantijas izdevumus” būs visticamāk neiespējami.
Ja garantijas apkopes tiek veiktas ražotāja autorizētā servisā, kompleksu atbildību par automašīnu, rezerves daļām un darbu uzņemas ražotāja pārstāvis, atbrīvojot auto īpašnieku no šādiem nepatīkamiem un laika ietilpīgiem pienākumiem. Līdz ar to tikai katra paša auto īpašnieka brīvai izvēlei paliek atbilde uz sākotnējo jautājumu par garantijas apkopes veicēju.