13. oktobris tiek dēvēts par «Day for Failure» jeb kļūdu atzīšanas vai pat svinēšanas dienu; par neveiksmēm biznesā arvien atvērtāk runā arī pie mums, pagaidām visaktīvākie šajā jomā ir jaunuzņēmumi
«Jebkurš uzņēmējs nemitīgi pieļauj kļūdas, tāpēc man ir ļoti grūti izcelt vienu īpašu neveiksmi. Prātā nāk gan neveiksmīgi izvērtēti un izvēlēti biznesa modeļi, nespēja izvēlēties virzienu vai klientu tipu, fokusa trūkums, nerūpēšanās par uzņēmuma reputāciju, ilgstoša uzņēmuma produkta neattīstīšana, nepareizs «taimings» u.c. Tāpat kā programmēšanā – lielās kļūdas parasti ir vairāku mazu kļūdu un neveiksmju kopums,» saka Artis Kehris, apdrukas platformas «Printify» līdzdibinātājs. Arī fotoizglītības platformas «iPhone Photography School» līdzīpašnieks Uģis Balmaks norāda, ka kļūdas ir normāla darba sastāvdaļa un būtu naivi sagaidīt, ka kaut kas ievērības cienīgs var tikt sasniegts, procesā nepieļaujot kļūdas. «Visas lielākās kļūdas mūsu biznesā ir reducējamas uz sliktiem lēmumiem par darbinieku pieņemšanu darbā. Sekas bijušas dažādas, bet vienmēr ļoti nepatīkamas: no darbinieka, kas no mums zaga naudu, līdz tam, ka visa komanda gadu no vietas strādā pie nepareizā projekta,» viņš dalās pieredzē. No tā uzņēmums ir mācījies un darbinieku atlases process kļuvis daudz stingrāks. Pirms atrast īsto darbinieku, šobrīd katrai vakancei «iPhone Photography School» izskata aptuveni 500 pieteikumus. Lai to varētu atļauties, tiek pieņemti darba pieteikumi no visas pasaules.
Uzticēties sev
«Mūsu lielākā kļūda droši vien ir pārāk liela ietekmēšanās no vairākām iesaistītajām pusēm, kā rezultātā sākām klientiem piedāvāt līdz galam vēl neatstrādātas tehnoloģijas, radot neērtus mirkļus kā sev, tā klientiem un pacientiem,» atzīst Jānis Oliņš, veselības tehnoloģiju jaunuzņēmuma «CastPrint» līdzdibinātājs. Tagad «CastPrint» īpašnieki vairāk uzticas savam viedoklim, uzklausot arī citu pušu viedokli. Attiecīgi arī lēmumu pieņemšanā virsroku dod savam skatījumam un iekšējai pārliecībai.
«Lielas kļūdas maksā dārgi, tāpēc bieži «startup» kompānijas tās nevar atļauties. Man tie parasti ir bijuši nestandarta projekti ar tobrīd šķietami lielu potenciālu. Kad ieguldīti resursi, kuri nenes gaidāmo rezultātu, ir grūti samierināties, taču ir neprāts turpināt virzīt šādu ideju. Jānoraksta izmaksas un jāatgriežas sākuma stadijā. Man kļūdas rada dubultsparu turpināt cīnīties un sasniegt mērķi. Protams, ar mainītu stratēģiju. Alkas pēc panākuma pieaug un sajūtu papildus enerģiju,» saka Toms Panders, reklāmas tehnoloģiju jaunuzņēmuma «Setupad» īpašnieks. Viņa skatījumā daudzu biznesa modeļu vislielākais risks ir partneri. Uzņēmums spēj atrisināt gandrīz jebko, taču tieši partneris var pievilt. Tas saistīts ar to, ka partneriem nav līdzvērtīgas motivācijas, tāpēc uzņēmējs iesaka rūpīgi sekot līdz un komunicēt par uzticētā uzdevuma svarīgumu.
«Tehnoloģiju jomā ļoti svarīgi būt kaut nedaudz priekšā pārējiem ar kādu unikālu pārdošanas punktu. Katra kļūda ļauj apšaubīt esošo viedokli par to, kas ir vērtīgs klientam un uzlabot pakalpojumu tehnoloģiski. Esmu iemācījies neticēt cilvēkiem, kuri saka «šis nav iespējams»,» teic T. Panders.
Par kļūdām jārunā
A. Kehris uzskata, ka ir ļoti svarīgi runāt par neveiksmēm un gūtajām mācībām. Viņš novērojis, ka latviešiem patīk ilgstoši būvēt produktu, bet mazāk fokusēties uz paša biznesa modeļa attīstīšanu. Tas noved pie tā, uzņēmums ar foršu produktu jau pamatos iebūvē nepareizu biznesa modeli un noliek sevi uz izgāšanās takas tuvā nākotnē. «Tāpēc ļoti svarīgi ir dalīties ar pieļautajām kļūdām, lai arī citi nestaigā apkārt ar pārsistu degunu. Ja aiz stūra var dabūt pa seju, manuprāt, ir svarīgi par to informēt citus, un vēl labāk – informēt citus, kā no tā izvairīties vai sevi aizsargāt,» līdzībās runā A. Kehris.
J. Oliņš uzskata, ka runāt par kļūdām ir gandrīz tikpat svarīgi, kā tās apzināties, jo to atzīšana ir pirmais solis uz kļūdu novēršanu. «Un dalīties ar savu pieredzi ir svarīgi, jo tā, iespējams, ļaus kādam citam izvairīties no līdzīgas kļūdas savā dzīvē. Vislabāk tomēr ir mācīties no citu kļūdām, nevis no savējām,» tā viņš.
T. Pandera skatījumā ir svarīgi cilvēcīgi izrunāties uzņēmuma komandas starpā. Tas atbrīvo no iespējamas vainas sajūtas un ļauj ātrāk nodoties jauniem darba uzdevumiem. Uzņēmējam jāiemācās sadzīvot ar neveiksmēm, jo neviens cits tās nejūt tik spēcīgi, kā kompānijas vadītājs vai īpašnieks. Cilvēki mēdz uztvert neveiksmes personīgi, tāpēc ir jātrenē tolerance pret kļūdām un neveiksmēm. Tiem, kuri nav gatavi sastapties ar regulārām neveiksmēm, T. Panders neiesaka uzsākt vai vadīt biznesu.
Pamācoša pieredze
«Mūsu uzņēmumā esam pat ieviesuši īpašu rīku kļūdu analizēšanai. Iedrošinām darbiniekus atzīmēt visas kļūdas, kas uzņēmumā tiek pamanītas, lai visa komanda no tām var mācīties,» saka U. Balmaks. A. Kehris norāda, ka katru reizi, kad viņš kļūdās, viņš gūst jaunu mācību, kā rīkoties nākotnē vai ko darīt citādāk. «Man bieži konferencēs prasa, kā man izdodas tik veiksmīgi veidot biznesus. Nav jau tā, ka esmu veiksmīgāks par citiem, vienkārši esmu uzkāpis uz daudziem grābekļiem, un tāpēc esmu iemācījies nevis pārsist uzaci, degunu un muti vienlaicīgi, bet reaģēt tā, ka dabūju tikai pa plecu, un varu doties tālāk. Ar laiku uzņēmēji iemācās izvairīties no grābekļiem, vadoties pēc intuīcijas,» viņš spriež. Arī T. Panders norāda, ka tiem, kuri patiešām cenšas, ik pa laikam uzspīd necerēta veiksme. «Šādas situācija ir jānosvin, par to kopīgi jāpriecājas un pat publiski jālielās,» viņš piebilst.
#1/4
«Ar laiku uzņēmēji iemācās izvairīties no grābekļiem, vadoties pēc intuīcijas,» uzskata Artis Kehris, apdrukas platformas «Printify» līdzdibinātājs.
#2/4
«Kļūdas ir normāla darba sastāvdaļa. Būtu naivi sagaidīt, ka kaut kas ievērības cienīgs var tikt sasniegts, procesā nepieļaujot kļūdas,» saka Uģis Balmaks, «iPhone Photography School» līdzīpašnieks.
#3/4
«Runāt par kļūdām ir gandrīz tikpat svarīgi, kā tās apzināties, jo kļūdu atzīšana ir pirmais solis uz to novēršanu,» uzskata Jānis Oliņš, veselības tehnoloģiju jaunuzņēmuma «CastPrint» līdzdibinātājs.