#Latvijas tirgum ir raksturīgi daudzi tā saucamie pašnodarbinātie (freelancer) advokāti, kas staigā un piedāvā savus pakalpojumus par dempinga cenām.
Zvērinātu advokātu birojos tikai ar juristiem vien nepietiek un rodas aizvien lielāka nepieciešamība pēc datu analītiķiem, jau šobrīd rāda pasaules prakse
Tā, runājot par zvērinātu advokātu biroju (ZAB) nākotni, intervijā laikrakstam Dienas Bizness norāda zvērināta advokāte, BDO Law partnere Vita Liberte. Viņa uzsver, ka pasaulē aizvien biežāk birojus, kas sniedz juridisku palīdzību, izveido cilvēki, kuri paši nav juristi, piesaistot nozares speciālistus uz konkrētiem projektiem. Līdz Latvijai šī tendence vēl nav atnākusi, tomēr ar laiku arī konservatīvajai Latvijas juridiskajai nozarei būs jāmainās, lai apmierinātu prasīgos un aizvien vairāk zinošākos klientus.
Fragments no intervijas, kas publicēta 25. janvāra laikrakstā Dienas Bizness:
Kādas tendences redzat nozarē Latvijā un arī aiz tās robežām?
Pēdējā laikā redzams, ka notiek aktīva tirgus konsolidācija gan Latvijā, gan pasaulē. Latvija gan atšķiras no pasaules ar to, ka tā saucamie lielie biroji Baltijas valstīs sadarbojas uz franšīzes līguma pamata un to starpā nav lojalitātes. Gadiem būvēts zīmols var tikt pamests vienā dienā, ja kādu biroju paaicina apvienoties kāds, viņuprāt, labāks kolēģis no brāļu republikas. Līdz ar to šiem ZAB zīmoliem nav nekādas vērtības. Tie nav pastāvīgi. Piemēram, pagājušajā gadā Igaunijas birojs Primus pievienojās Ellex birojam. Vienīgais integrētais birojs Baltijas valstīs ir Sorainen. Tāpat Latvijas tirgum ir raksturīgi daudzi tā saucamie pašnodarbinātie (freelancer) advokāti, kas staigā un piedāvā savus pakalpojumus par dempinga cenām un kuriem nav nekādu administratīvo un risku pārvaldes izmaksu. Šie viena cilvēka biroji strādā, kā ienāk prātā, līdz ar to var piedāvāt zemu cenu, bet tirgus tiek neatgriezeniski izbojāts.
Par ko liecina šīs tendences?
Kā jau minēju, Latvijas tirgus ir ļoti mazs, neviens no lielajiem ZAB zīmoliem te nav ienācis un, visticamāk, arī neienāks, jo šejienes tirgus viņiem nav interesants. Tāpēc latvieši, lietuvieši un igauņi paši būvē zīmolus. Atceros no Varul pieredzes, – brauc ar savu zīmolu uz Londonu, tērē lielus resursus, lai pierādītu, ka esam tā vērti, lai ar mums sadarbotos, ja gadās kāds darījums Baltijas valstīs. Lielajās juristu konferencēs tiek sparīgi dalītas vizītkartes ar ārpus Baltijas neko neizsakošiem zīmoliem.
Vai šādas aktivitātes dod arī rezultātu?
Mūsu gadījumā rezultāti nebija tādi, kā gaidījām. Šobrīd rit trešais gads, kopš izlēmām palikt pie starptautiskā BDO zīmola. Tas nozīmē, ka nav jāpierāda, kas tu tāds esi ārpus Tallinas uz ziemeļiem vai no Viļņas uz dienvidiem. Turklāt mums ir iespēja operatīvi saņemt informāciju par tiesisko režīmu jebkurā pasaules valstī un nodrošināt darbinieku starptautisku apmācību.
Kas notiek pasaulē šajā jomā?
Ir vairākas tendences, kas atklājas arī nesenā BDO pētījumā, un tās redzam arī praksē. Viens no galvenajiem secinājumiem ir tāds, ka nākotnē visu noteiks dati, līdz ar to veidojas tendence, ka ZAB vairs nestrādā tikai juristi, bet arī grāmatveži un datu analītiķi. Noteicējs būs tas, kura rīcībā būs dati, kas dos informāciju par klientu. Respektīvi, svarīgu lomu spēlēs grāmatveži un auditori, kuri nodrošinās datu interpretāciju, bet pārējie konsultanti šos datus izmantos, izstrādājot klientiem nepieciešamus risinājumus. Agrāk juristi pieslēdzās tajā brīdī, kad bija kāda problēma, jo loģiski, ka tikai tad uzņēmuma īpašnieks vai valde atceras, ka ir nepieciešama jurista palīdzība. Šobrīd faktiski tā jau ir pagātne.
Visu interviju Nākotnē visu noteiks dati lasiet 25. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.